פני הדור: מה הפך את לוגאן פול לכוכב יוטיוב מולטי מיליונר
לוגאן פול עלה החודש לכותרות כשהצטלם עם גופה ביפן, לכוכב יוטיוב מולטי־מיליונר עם עשרות מיליוני מעריצים, שגורמים לפקקי תנועה בניו יורק ולסגירת קניונים בדובאי? האם זה ההומור הנמוך? החיוביות המטופשת? המראה הסתמי? ספק אם מישהו מעל גיל 22 יוכל להבין זאת
היוטיוב הוא עולם ומלואו של דברים קיצוניים שאנשים מעל גיל 22 לעולם לא יבינו. אחת ההוכחות לכך הגיעה ביום האחרון של שנת 2017, אז העלה כוכב היוטיוב הענק לוגאן פול סרטון שבו הוא מסתובב עם החבר’ה שלו ביער אאוקיגהארה – הידוע בתור יער ההתאבדויות – שלמרגלות הר פוג’י ביפן.
לפתע הוא רואה איש תלוי. “יו, אתה חי?”, הוא צועק לעבר הגופה. “אתה פאקינג עובד עלינו?” הוא ממשיך, תוך צחקוקים היסטריים והתבדחויות אל מול הגופה התלויה. הסרטון המזעזע צבר 6.3 מיליון צפיות בתוך 24 שעות אך גם תגובות נזעמות, שגרמו לפול בסופו של דבר להסיר אותו ולפרסם התנצלות. השערורייה כמובן העלתה את השאלה איך יוטיוב פרסם את הסרטון מלכתחילה ולמה הוא לא הוריד אותו (פול הוריד אותו בעצמו בסופו של דבר), והולידה דיון על הגבולות או היעדר הגבולות בעולם השיגועים היוטיובי. בעקבות השערורייה סביר להניח שיוטיוב יעלה את רמת ההשגחה שלו על התוכן המפורסם, ויעשה מאמצים גדולים יותר לצנזר תוכן פוגעני שכזה בעתיד. אותנו, לעומת זאת, מעניינת השאלה מיהו לוגאן פול ומה ההצלחה שלו אומרת על העולם.
לוגאן פול נראה כמו הגולש הבלונדיני הטמבל בכל סרט נעורים אייטיזי שאי פעם הופק. אבל כנראה שהוא לא כזה טמבל. הבחורצ’יק מאוהיו בעל השיער האידיוטי (זוכרים מה קרה לפוני של קמרון דיאז ב”משתגעים על מרי”? ככה נראה כל השיער שלו), שקורא לחבריו Bro, הוא מה שנקרא “בדרן מדיה חברתית”. הוא גם ההוכחה האולטימטיבית לכך שכל הורה שאומר לילד שלו ללכת ללמוד מקצוע, לא מבין איך העולם עובד היום.
2017 היתה השנה של לוגאן פול. בגיל 22 הוא קנה ב־6.5 מיליון דולר את הבית הראשון שלו בהוליווד, עם בריכת שחיה ובריכת דגי קוי, שבו הוא גר עם שני חבריו הטובים (בקטע אפלטוני, עם מלא בחורות בביקיני שבאות לבקר). ערוץ היוטיוב שלו הגיע ל־10 מיליון מנויים מהר יותר מכל ערוץ אחר לפניו. בזמן כתיבת שורות אלו הוא מחזיק ב־16,051,044 מנויים. הוא צבר 2.8 מיליארד צפיות ביוטיוב ב־2017, וכמאמר המשורר: “אפילו זקנים יודעים מי אני”.
לוגאן מחזיק בליין בגדים בעיצובו בשם Maverick עם לוגו של תוכי, והוא פקק את כיכר סוהו בניו יורק במשך שלושה ימים כשפתח בה את חנות הפופ־אפ הראשונה של המותג. זה עלה למשטרת ניו יורק רבע מיליון דולר, אבל היי, לא נורא – לוגאן קפץ לבקר בחנות והוריד את החולצה בפני המעריצים. חנות הפופ־אפ השנייה שלו נפתחה בטיסת מחלקה ראשונה לדובאי. מה הוא עשה בדובאי, אתם שואלים? ובכן, סגרו לכבודו את קניון דובאי – הקניון הגדול ביותר בעולם – למפגש המעריצים הגדול ביותר בהיסטוריה לכוכב רשת. הוא זכה השנה בפרס כוכב הרשת בטקס פרסי בחירת הנוער של רשת פוקס; התארח בטלוויזיה ועומד לחדור להוליווד בקאסט של הרימייק לסרט האייטיז ”Valley Girl” (שהופץ בישראל כ"איזה מין נוער") שייצא הקיץ.
גם אחיו הצעיר, ג’ייק פול, הוא כוכב יוטיוב פופולרי המחזיק ברגעים אלו ב־13,289,462 מנויים וגם פתח חברה לקידום טאלנטים צעירים השואפים להפוך לכוכבי רשת כמותו. האחים מתארחים זה בסרטונים של זה, וגם ההורים מדי פעם קופצים לבקר מול המצלמה.
האחים פול החלו את הקריירה שלהם בהעלאת סרטונים לרשת החברתית Vine, שנסגרה בינתיים, ומשם עברו ליוטיוב. כשהערוצים שלהם התחילו להצליח, הם עברו מאוהיו ללוס אנג’לס. “היתה לנו הזדמנות לבנות קריירה לכל החיים”, הסביר לוגאן בראיון ל'ניו יורק טיימס'. “עבדנו עם מותגים ומפרסמים. בגיל 17 עשיתי יותר כסף מההורים שלי”.
לאדם מן השורה קצת קשה להבין על שום מה כל ההיסטריה וההצלחה. בערוצי היוטיוב שלהם מעלים האחים פול קליפים הומוריסטיים, שיגועים, תעלולי אקסטרים בסגנון ג’קאס, קליפים לשירים מטופשים שבהם הם מככבים בלי חולצה ומתיחות בדרגות שונות של רשעות. לוגאן פול הוא dude כל־אמריקאי מטופש, אנרגטי, חיובי, פטפטן ובעל שמחת חיים והתלהבות יוצאות דופן, בעל הומור קולג’ים נמוך וטיפוסי, ועיקר תהילתו היא על כך שהוא עושה דברים מטופשים: הוא שלח חבר לפריז בתוך שק, הוא התאבק עם תנין, הוא קנה אוטובוס והפך אותו לבריכת כדורים, ואימץ להקת בנים וביים להם קליפ והתארח בו כשהוא לבוש כמו מיניון.
באתר Vox שייכו את סרטוני האחים לז'אנר מתיחות היוטיוב "בהן בדרך כלל מככבים גברים או נערים לבנים". לדברי אותה כתבה, "כמו סרטוני המתיחות הטובים והגרועים ביותר, עבודתם של האחים פול מפגינה מוכנות להשפיל את עצמם בציבור כמו גם נטייה להתבונן בבני אדם בסביבתם הטבעית, כמו סרט טבע של דיוויד אטנבורו שירד מהפסים".
מלייקים לדולרים
"אומרים שהחיים קצרים אבל השנה הבנתי שהם לא”, הכריז לוגאן פול בדיבור הקואצ’רי הפוזיטיבי שלו בסרטון סיכום השנה שלו ביוטיוב. “פשוט צריך לעשות יותר”. לא חשוב מה עושים, העיקר שזה מתועד וצובר לייקים, צפיות ודולרים – שלושת הפרמטרים בעזרתם מודד פול את העולם — וכמובן שהוא לא סובל ממחסור באף אחת מהמחלקות. לוגאן פול הוא הדוגמה החיה לאתוס היזמות של דור המילניום. אם הוא היה נולד כמה שנים קודם לכן, הוא היה רוכש לעצמו בנג ענק ומרגיע את האנרגיה העודפת, בידיעה שממילא אין טעם לעשות שום דבר. אך כמי ששייך לדור ה־Y, הוא יודע לתרגם את הרעיונות הטיפשיים שלו ללייקים, צפיות ודולרים, מה שכמובן ממריץ אותו לחשוב על עוד רעיונות טיפשיים וליישם, לתעד ולהעלות גם אותם לרשת. אומרים שב־2017 לוגאן פול הרוויח בין 3,000 ל־50 אלף דולר על כל אחד מהסרטונים, שאותם הוא העלה על בסיס יומיומי. אתם לא מבינים איך? סימן שאתם זקנים – ממש כמונו. לוגאן פול הוא פער הדורות בהתגלמותו. “לראות אנשים מבוגרים נחשפים ללוגאן פול זה כמו לראות מטפסי הרים בדרכם לפסגת האוורסט מצוידים במעיל רוח וחטיף גרנולה”, אמר העיתונאי האמריקאי קווין רוס.
לדעת לנצל מהמורות
פול סיכם את שנת 2017 בתור השנה הכי מדהימה Ever, והוא כמובן שואף שכל שנה עתידית תהיה לא פחות מדהימה, שלא לומר עוד הרבה יותר מדהימה. 2018 התחילה קצת יותר חלש. יוטיוב אמנם לא הסיר את הערוץ שלו בעקבות שערוריית הגופה ביפן, אבל כן ביטל את חוזה הפרסום המועדף שהיה לו, וגם השעה לעת עתה פרויקטים עתידיים שלו שהיו מתוכננים לעלות לשירות הסטרימינג יוטיוב רד – כך שהוא כנראה יעשה בשנה הקרובה קצת פחות כסף. אך אל חשש — ככל הנראה מדובר במהמורה קטנה בדרך ותו לא, שגם אותה הוא יידע לנצל לטובתו. אחרי הכל, הגופה המשתלשלת הכעיסה לא מעט אנשים, אבל היא הפכה את לוגאן פול למפורסם מאי פעם. עכשיו אפילו זקנים ישראלים יודעים מיהו.