הסרט "בייבי דרייבר": כשמגניב הופך למאכזב
"בייבי דרייבר" של אדגר רייט הוא מעין מחזמר אקשן, אך הכתיבה שלו מפתיעה בחולשתה
בני היל, חבורת מונטי פייטון, צ'רלי צ'פלין ופיטר סלרס הם רק חלק מהבריטים ששינו את פני הקומדיה בקולנוע ובטלוויזיה. לפני כעשור הצטרף שם חדש וצעיר לרשימה המכובדת מהממלכה המאוחדת, הבמאי והתסריטאי אדגר רייט, שהפך להיות לא רק אחד הקולות המשמעותיים ביותר בקומדיה המודרנית, אלא בזכות הסרטים שכתב וביים ("מת על המתים", "שוטרים לוהטים" ו"סוף העולם" אף אחד מהם לא הוקרן מסחרית בישראל),
גם מיצב את עצמו כאחד הקולנוענים המוכשרים בנמצא. סרטיו אופיינו בתסריטים מבריקים ובבימוי מיומן, וביכולתו לקחת ז'אנרים מוכרים כמו סרטי זומבים, סרטי משטרה וסרטי גיבורי־על, ולצקת בהם משהו חדש ומרענן. לפני שנתיים היה אמור רייט לביים את אחד מסרטי היקום המשותף של דיסני־מארוול, "אנט־מן", אך פרש לפני הצילומים בעקבות חילוקי דעות אמנותיים עם האולפן, ובמקום זה יצא לצלם תסריט מקורי שכתב, "בייבי דרייבר", שמגיע עכשיו לבתי הקולנוע בארץ.
"בייבי דרייבר" הוא סרטו החמישי של רייט והראשון אשר מתרחש בארה"ב. זהו סרט אקשן העוסק בבחור צעיר בשם בייבי (אנסל אלגורט), שהשליטה המדהימה שלו מאחורי ההגה גורמת למאפיונר עוצמתי (קווין ספייסי) לכבול אותו אליו ולהשתמש בו למזימותיו כנהג מילוט. כאשר בייבי מנסה סוף סוף להתחמק מאחיזתו של הפושע, הוא מגלה שהעניינים לא יהיו קלים כלל וכלל ושגם היקרים לו ביותר עומדים בפני סכנה. את עלילת השודים הזאת רייט מתבל בהברקה אחת - גיבורו סובל מצלצול תמידי באוזניו בעקבות תאונה שעבר בילדותו, ועל כן הוא צריך להטביע את הסאונד המתסכל במוזיקה ללא הפסקה. בייבי תמיד מחובר לאוזניות ומכשירי ניגון, וכך הפסקול שמתנגן בראשו גם משפיע על כל דבר שהוא עושה. זה מאפשר לרייט להפוך את "בייבי דרייבר" לסרט שהוא כמעט מחזמר אקשן, והוא מפגין מיומנות מעוררת השתאות בשילוב בין סאונד ותמונה. לסרטו החדש של רייט יש לא רק כמה מסצנות האקשן הטובות של השנה, אלא גם השימוש הכי היסטרי בפסקול זה שנים.
ואכן, "בייבי דרייבר" הוא סרט מגניב. כולו קאטים משוגעים, מצלמות מסתובבות וביטים שמשתלטים על המוח, אך למרבה הצער, בכך זה מסתכם. זו תדהמה מוחלטת, מכיוון שבקולנוע של אדגר רייט התסריט חשוב ממש כמו הבימוי, אבל הפעם הכתיבה מאכזבת באופן קולוסאלי.
לא רק שהעלילה צפויה, אלא גם הדמויות לא מעניינות, ועלילת המשנה הרומנטית סובלת מחוסר כימיה בין השחקנים וחוסר אמינות מהדהד. כל השחקנים בסרט, בהם אפשר למצוא גם את ג'ון האם וג'יימי פוקס, בקושי מצליחים להסתדר עם הדמויות הכתובות ברישול, ועל אף האוקטן הגבוה של קטעי הפעולה, "בייבי דרייבר" לא באמת מצליח לסחוף או לעניין ברגעים שבהם הרגל יורדת מדוושת הדלק.
זה מעציב פי כמה וכמה, מכיוון שלרייט יש יכולות כתיבה יוצאות מגדר הרגיל, ואף אחת מהן לא באה לידי ביטוי בסרטו החדש, שהוא גם החלש ביותר שלו עד כה. לאלו שלא מכירים את פועלו של רייט, מומלץ ביותר לחפש את סרטיו הקודמים ואת סדרת הטלוויזיה שלו "ספייסד", ולצפות בהם לפני כן, כדי שחלילה לא לקבל רושם מוטעה על יכולותיו.