$
אמנות ועיצוב

מעצב העל דון צ'דוויק מספר כיצד הפך ה-Aeron לכסא הנמכר בכל הזמנים

ב־1994 יצר מעצב־העל דון צ'דוויק את הכיסא המשרדי Aeron, שהיה להצלחה מסחררת עם פריצת בועת הדום.קום, ואף שימש מושבם של דמות אלוהים ב"סימפסונס" ושל ד"ר האוס. לקראת שיווקה של הגרסה המחודשת שלו בישראל הוא מספר לכלכליסט על מה שהפך אותו לכיסא הנמכר בכל הזמנים

רעות ברנע 08:1306.06.17

"כיסאות הם פריטים שמשקפים נקודה מסוימת באבולוציה של החברה", מספר ל"כלכליסט" מעצב־העל האמריקאי דון צ'דוויק, ומי שאמון על עיצוב כיסא ה־Aeron עבור מותג־העל לעיצוב הבית הרמן מילר, שהיה פריצת דרך בתחום הכיסאות המשרדיים בראשית שנות התשעים ועיטר את משרדיהן של חברות הייטק רבות בארה"ב עם פריצת בועת הדוט.קום.

 

"ההצלחה הבינלאומית של ה־Aeron היא הרבה הודות לתזמון", אומר צ'דוויק (81), שעיצב את הכיסא עם שותפו ביל סטאמף. "האסתטיקה שלו תאמה את התקופה, שבה קמו הרבה חברות הייטק. לא האמנו שהוא יהיה הצלחה בכזה סדר גודל".

כיסא ה־Aeron. "הכיסא שיגרום לך להרגיש כמו מפקד ספינת חלל", על פי "ניו יורק מגזין" כיסא ה־Aeron. "הכיסא שיגרום לך להרגיש כמו מפקד ספינת חלל", על פי "ניו יורק מגזין" צילום: יח"צ

 

ה־Aeron יצא לשוק ב־1994, ובשנת 2010 זכה לתואר "הכיסא הנמכר בכל הזמנים". החדשנות בכיסא - שקדם לו דגם ה־Equa של צ'דוויק, שתוכנן ב־1984 וזיכה אותו בפרס "עיצוב העשור" של מגזין "טיים" - היא שהוא בין הכיסאות הראשונים שהביאו בחשבון את העובדה שאנשים בחלל העבודה המשרדי זזים עם הכיסא שלהם ולא יושבים סטטיים מול השולחן. מאמר שפורסם ב"ניו יורק מגזין" ב־2006 כינה אותו "הכס של הדוט.קום" וזקף את ההצלחה שלו לפריחת ההייטק באותה התקופה. "חברות עוד לא כל כך ידעו איך להרוויח כסף מהאינטרנט, אבל בהחלט ידעו איך לעצב משרד מגניב", נכתב שם. "זה כיסא שגורם לך להרגיש כמו מפקד של ספינת חלל בזמן שאתה עובד מול המחשב ומייחל לעליית המניות שלך".

 

דון צ'דוויק דון צ'דוויק צילום: יח"צ

 

ב־2006, 12 שנה לאחר השקתו הראשונה של ה־Aeron, עיצב צ'דוויק גרסה מחודשת לכיסא הפופולרי, וגם היא הפכה ללהיט בן לילה, ועל פי חברת הרמן מילר נמכרו ממנה כבר 7 מיליון יחידות. עכשיו מגיעה לישראל הגרסה העדכנית ומשווקת כאן באמצעות חברת העיצוב המשרדי פיטרו. "התבקשתי בידי המותג לבצע בחינה מחודשת לאותו עיצוב מצליח כל כך בתוך הקונטקסט העדכני של סביבת העבודה המשתנה", מספר צ'דוויק. "מקומות העבודה השתנו באופן רדיקלי בעשורים האחרונים, ואנשים דורשים יותר גמישות שתתמוך במגוון רחב יותר של פעולות שהם מבצעים במהלך היום".

דמות אלוהים ב"משפחת סימפסון" על הכסא המפורסם דמות אלוהים ב"משפחת סימפסון" על הכסא המפורסם

לא מושפע מטרנדים

 

גם בגילו המתקדם צ'דוויק ממשיך ליצור ולעצב, בעיקר רהיטים, כמו ברוב שנות הקריירה שלו. במקביל הוא מתחזק שני תחביבים משמעותיים מאוד — עיצוב גרפי וצילום. "לצילום יש השפעה רבה על הדרך שבה אני מעצב", הוא מספר. "עמידה מאחורי המצלמה מאמנת את העין להבין טוב יותר איך אור וצל מגדירים צורה ומרחב".

 

מלאכת העיצוב קלה היום יותר מזו שהיתה לפני 20–30 שנה?

 

"ההבדל העיקרי הוא שלפני 20–30 שנה האינטרנט לא שיחק תפקיד משמעותי כמו היום. הרשת היום היא עניין הכרחי לשם איסוף מידע, והיא בהחלט מקלה את תהליך העברת החומרים ברמה הטכנית. טכנולוגיה עזרה לתהליך העיצוב להתקדם, אבל לייצר פריט שהוא פריצת דרך עיצובית זה קשה היום בדיוק כמו בשנות התשעים. נוסף לכך, למעצב של המאה ה־21 יש אחריות לפיתוח קונספטים שמשפרים את איכות החיים, אבל הוא צריך להתמודד גם עם נושא שלא הרבו לעסוק בו בעבר — הקיימות והשימוש הזהיר במשאבים הטבעיים שלנו. החשיבות של העניין הזה גדולה היום הרבה יותר, כי בעבר לא באמת ידעו עד כמה אנחנו המעצבים יכולים להשפיע, לטובה או לרעה, על הסביבה שלנו".

 

עד כמה אתה מושפע מטרנדים של עולם העיצוב?

 

"אני משתדל שלא. כשעיצבנו את ה־Aeron הלכנו בדיוק נגד האסתטיקות העיצוביות שהיו פופולריות באותה התקופה, השתמשנו בחומרים חדשים לגמרי שאפשרו שקיפות וקלילות של המוצר. נראה שזה הצליח גם משום שאף אחד אחר לא עשה את זה עד אז. אחת הבעיות המרכזיות בעולם העיצוב העכשווי היא המחסור במחשבה מקורית. אנשים וחברות לא רוצים לקחת סיכונים, ולכן קשה לרעיונות פרוגרסיביים לצאת לפועל".

 

ליז למון מ"רוק 30" כל כסא Aeron ליז למון מ"רוק 30" כל כסא Aeron צילום: Jessica Miglio

פתרונות ייחודיים לעתיד

 

אחת התלונות הפופולריות בקרב מעצבים היא שבעולם עמוס כל כך בדימויים קשה מאוד לחדש. משום שאנחנו חשופים לכל כך הרבה אימג'ים כל הזמן, גם כשאנחנו חושבים שאנחנו מחדשים, אנחנו כנראה מתבססים על משהו שראינו ברשת והתיישב אי שם בתת־מודע. "תפקידם של מעצבים הוא לחפש דרכים חדשות באמצעות מחקר מעמיק", אומר צ'דוויק בתשובה לשאלה אם עדיין אפשר לייצר היום משהו חדש לגמרי. "החוכמה היא לחפש פתרונות ייחודיים לרגע ולמקום, אבל גם לעתיד".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x