רוכבים ויונקים: גם ילדים קטנים מתחרים במירוץ אופנועים
רישיון לאופנוע שטח ניתן בארץ כבר מגיל 8, אך בפועל יותר ויותר ילדים מתחילים לרכוב לפני גיל 4. אב לילדים שרוכבים: "זה לא בטוח פחות מאופניים"
"בספורט הזה, כדי להגיע לרמה גבוהה וביצועים מעולים, צריכים להגיע לכמות מכובדת של עצמות שבורות", כך אומר לי אב שבנו השתתף באליפות ישראל האחרונה ברכיבה במוטוקורס. המוטוקרוס הוא ענף ספורט הכולל רכיבה על אופנוע שטח במסלול מעגלי, תוך שמירה על מהירות שיא בתוואי שטח קשה ומשתנה הכולל בוץ, פניות חדות וגבעות תלולות. הקטגוריה הצעירה ביותר בתחרות היא סופר־ג'וניורס, לגילאי 8–12.
מירי רגב מפרגנת
הרישיון לרכיבה בארץ ניתן החל מגיל 8 על ידי משרד התרבות והספורט, אלא שבפועל ילדים כבר מתחילים את הרכיבה מגיל ארבע ואף מוקדם מכך. אייל עפרוני, תלמיד כיתה ד', זכה לאחרונה באליפות קטלוניה באופנועי מוטוקרוס מסוג אנדורו. לאייל אח נוסף, בן 17, שהחל לרכוב גיל 10. "הילדים שלי נכנסו לתחום בזכותי, אני מקדיש את כולי לזה", אומר שגיב עפרוני, האב, "אנחנו חיים חצי מהזמן בישראל וחצי בספרד. שם זה חוקי כבר מגיל שנתיים בתנאי שהרוכב הוריד חיתול. זה לא בטוח פחות מאופניים. הם ממוגנים. זו סוג של בורות לחשוב שזה מסוכן — פציעות מאופניים הרבה הן יותר דרסטיות".
"האדרנלין בונה אישיות"
"זה לא ספורט מסוכן'', טוען גם יוסי ניסן, מנהל הרשות לנהיגה ספורטיבית במשרד התרבות והספורט. "אנחנו רוצים להגיע למצב שבו ילד רוכב כבר מגיל קטן, משתולל ועושה את כל מה שצריך כשהוא מוגן ומפוקח ואז כשהוא יהיה נהג צעיר — הוא יהיה הרבה יותר רגוע, כי את כל השטויות על הכביש הוא כבר עשה. אנחנו רוצים שיהיו יותר ויותר ילדים ואנחנו מדרבנים לכך ואף הצלחנו לקבל יותר תקציבים השנה. גם העלנו את המס ל־19.2 כדי שלאנשים יהיה יותר קשה להכניס כלים מחו"ל. השרה רואה בכך מנוף כלכלי משמעותי כי זהו ענף מתפתח. ככל שיהיו יותר ילדים — נקבל יותר כסף. זה לא מסוכן — זה כלי חינוכי ממדרגה ראשונה. זו פלטפורמה עתידית להכנסת כסף לספורט המוטורי. המסלולים מאובטחים עם כלובי בטיחות וביגוד מתאים. גם אם התהפכת ונפלת יש גדרות בטיחות, בניגוד לכביש. רוכבים בכביש נהרגים כי אין אמצעי בטיחות. אין הרוגים בספורט. אנחנו הופכים את הנהג למקצועי יותר".
בשנים האחרונות הוקמו מחלקות ילדים בחנויות האופנועים בארץ וישנם גם בתי ספר שנותנים הדרכה ורישיונות מגיל שמונה. שחר עמרמני, מנהל מותג האופנועים הוסקוורנה (Husqvarna) מקבוצת עופר אבניר, רוכב בעצמו ואב לילדים שרוכבים, מדווח על עלייה של עשרות אחוזים במכירות אופנועי ילדים בשנתיים האחרונות. "מגיעים אלינו אבות לילדים שרוכבים מגיל ארבע או חמש", הוא מספר, "מיגון בסיסי איכותי עולה 5,000־6,000 שקל, אופנוע עולה לא פחות מ־20,000 שקל. זה ספורט יקר שגם התחזוקה שלו מאוד יקרה, אבל האקסטרים והאדרנלין שבו מתגמלים, זה בונה אישיות לילדים".
ד"ר שרגא שדה, פסיכולוג ספורט מהמחלקה לחקר ורפאות ספורט בוינגייט והמרכז ללימודים האקדמיים באור יהודה, מתלהב פחות מהמגמה: "הילד הוא לא מבוגר קטן. החוק לרכיבה מגיל 8 מבוסס, ככל הנראה, על התאמה פיזיולוגיות ־ בדיוק כמו הגיל בו מותר לשבת מקדימה ברכב. העניין הוא שילדים מתפתחים באופן מאוד שונה אחד מהשני, וההחלטה הגנרית הזאת לא תמיד נכונה לכולם. יכול להיות מצב שעל פי החוק הילד מתאים, אך יכולותיו הפיזות לא מתאימות. הספורט הזה מערב יכולות מורכבות ותפקוד קוגנטיבי גבוה, זהו גיל בו המערכות הפיזיולוגיות והקוגניטיביות מתחילות לעבוד בשילוב וחוסר דיוק התפתחותי עלול להביא לתוצאה קשה. בשורה התחתונה - אם זה מה שבחרנו - צריך לעשות הכול את הפיקוח. להחליט על דעת עצמך להקדים את זמנו של הילד - עלול להיות לא אחראי. וזה לא עניין של חוק, זה עניין של חיים".