ביוטי פאי: שקיפות קוסמטית
מועדון צרכנים חדש מאפשר למנוייו לרכוש מוצרי איפור איכותיים עם מיתוג מינימאלי, "במחירים נמוכים משל כוס קפה". האם הוא יצליח לאיים על מותגי הפרימיום?
"נטפליקס של עולם הביוטי" - כך מכונה מיזם איפור וטיפוח שהושק לפני כשלושה שבועות במטרה לעשות סדר בעולם הקוסמטיקה. ביוטי פאי (Beauty Pie) מבוסס על מועדון צרכנים של מוצרי איפור וטיפוח, כשדמי החבר שמשלמים המנויים (10 דולרים בחודש) מקנים להם גישה לרכישה של מוצרי איפור ישירות מהמפעלים והמעבדות המובילים בעולם ובשקיפות מלאה בכל הנוגע לרכיבי המחיר.
הנוסחה הזו מוציאה מהמשוואה עלויות של אריזות מהודרות, שכר דירה, משכורות של דיילות מכירה ועוד, ומשאירה בה בעיקר את חומרי הגלם. כך פוגשים המנויים את הטוויסט, מוצרי איפור "במחיר נמוך משל כוס קפה הפוך", כפי שכתוב באתר: מ־1.56 דולרים לעיפרון שפתיים ועד 5.84 דולרים לפודרה. אמנם אין חובה לשלם דמי החבר, אך המחירים לאלו שאינם מעוניינים בתשלום זה גבוהים משמעותית ומגיעים לעד פי עשרה מהמחיר לחברים.
לצד המחירים המגוחכים, אפשר לראות באתר גם פירוט שמבהיר על מה בדיוק משלמים. העלויות של ליפסטיק שמחירו 2.40 דולרים, למשל, מורכבות מ־2.12 דולרים עבור הפורמולה והאריזה, 0.06 דולר עבור בדיקות וניסויים ו־0.22 דולר עבור אחסון. במוצרי קוסמטיקה שונים האריזה עלולה לעלות יותר מהמוצר עצמו, אך בביוטי פאי מוותרים על האריזות המהודרות לטובת אריזות מינימליסטיות הניתנות למיחזור שעדיין מצליחות לגרות.
אחרי מדונה ואופרה
הרעיון שמאחורי ביוטי פאי הוא ללא ספק מז'אנר ה"איך לא חשבו על זה קודם". מעבר לכך, יש מאחוריו עוד משהו שמגדיל את סיכויי ההצלחה שלו, או יותר נכון מישהי, ההוגה והמייסדת מרסיה קילגור. ביוטי פאי איננו המיזם הראשון של קילגור בת ה־48 בתחום הקוסמטיקה: בתחילת שנות התשעים היא הקימה את המותג המצליח Bliss שהתחיל כרשת של מרכזי ספא, התפתח למותג מוצרי טיפוח נחשק ונקנה בסוף אותו עשור על ידי תאגיד מוצרי היוקרה LVMH, כשמאחוריו עדת מעריצות ובהן מדונה ואופרה ווינפרי. כשבאמתחתה עוד כמה הרפתקאות עסקיות, התפנתה קילגור להרפתקה שעשויה להתברר כמשמעותית מכולן: במשך כשנתיים פותח המודל העסקי של ביוטי פאי, כשעיקר המשאבים הופנו לאיתור המפעלים והמעבדות. כיום מדובר בכ־17 ספקים שמייצרים עבור המותגים הנחשבים ביותר בתחום. על אותם פסי ייצור עוברים מוצרי ביוטי פאי.
עדי יופה, טרנדולוגית ומומחית לחדשנות מוצרית, מזהה במודל של ביוטי פאי חלק מהמגמות הצרכניות הבולטות של השנים האחרונות. מעבר למודל המוכר של התאגדות לכוח קנייה, מתקיימת בביוטי פאי מגמת הצרכנות המינימלית. "בשנים האחרונות אנחנו עדים לבשלות צרכנית שמאפשרת צריכה של מוצרים שאינם ממותגים או ממותגים באופן מינימלי", אומרת יופה. "משם מגיע סיפור ההצלחה של המותגים הפרטיים".
אולם המגמה הבולטת שמיושמת במודל של ביוטי פאי, לדברי יופה, היא המעבר ממוצרים לשירותים. "בגלל שכיום הצרכנים פחות לויאליים למותג, נדרשים המותגים לפתח מודלים עסקיים שמסוגלים לשמור על נאמנות. כאלו הם המודלים מבוססי השירות", היא הוסיפה. לפי יופה, בשל מודעות הצרכנים למחיר, ומכיוון שחלקם כבר פחות מודאגים משאלת המותג, "מותגי היוקרה נדרשיםלייצר ערך ולהכניס חדשנות אמיתית למוצרים שלהם בכדי להתרומם מעל למותגים הפרטיים".
מה אומרות המבקרות? עורכת הביוטי של המגזין "GRAZIA" כתבה כי המייק־אפ של ביוטי פאי מרגיש "מאד יקר" על הפנים; לכתבת RACKED הוא הזכיר את זה הנחשב של ג'ורג'יו ארמני, וכך גם במגזינים "ווג", "גלאמור" ועוד. עם הבטחה ליותר מ־350 מוצרים נוספים במהלך 2017, בהחלט יש בהחלט למה לצפות.