פרונטלי - מה שלוהט עכשיו
צוללת צהובה, גרסת הלגו; הקעקועים של טודס; אילנה אפרתי משחזרת את החולצה הרקומה; וונדרס הופך את המטבח של אלסי לקרקס; נטלי פורטמן נכנסת לנעליה של ג’קי קנדי; קודאק חוזרת לתמונה; זאהה חדיד זוכה בחיי נצח וליסבון מתחדשת במוזיאון
מטבח
המעצב ההולנדי מרסל וונדרס כבר עיצב למותג היוקרה האיטלקי אלסי, אבל הסט החדש שלו מתעלה על עצמו: הוא עוצב בהשראת קרקס, וכולל חמש דמויות ובהן "ליצן" חולץ פקקים ו"שרירן" מפצח אגוזים. מהחודש הבא ברשת טולמנ'ס
אדריכלות
וספינת הזכוכית שטה
גם אחרי מותה המפתיע של זאהה חדיד ימשיכו המבנים שתכננה להשפיע על הסביבה כאנדרטות נצחיות
השנה החולפת תיזכר כשנה שבה נפרדנו משורה של גיבורי תרבות: דיוויד בואי, פרינס, לאונרד כהן וג'ורג' מרטין במוזיקה; מוחמד עלי בספורט; וזאהה חדיד באדריכלות. אף שאולי היתה מוכרת פחות לציבור הרחב, השפעתה של האדריכלית הבריטית ממוצא עיראקי עשויה להתגלות מרחיקת לכת הרבה יותר: אם במוזיקה ובספורט ההשפעה של האמן היא בת חלוף; באדריכלות, האמן מכוון לנצח — וחדיד, מגאונות האדריכלות של כל הזמנים שמתה במפתיע במרץ, הותירה מאחוריה תיק עבודות עב כרס של מבנים עוצרי נשימה, שפרצו שוב ושוב את גבולות האדריכלות.
הפרידה מחדיד נהפכה לחוויה מתמשכת מכיוון שחלק מהמבנים הללו עדיין הולכים ונשלמים. כזה, לדוגמה, הוא מטה הנהלת הנמל באנטוורפן, בלגיה, שהוא הנמל השני הפעיל ביותר באירופה, המשרת יותר מרבע מספינות המטען ביבשת. המכרז לפרויקט קבע שהמבנה יכלול שימור של תחנת הכבאים הישנה של הנמל, וחדיד מצאה לכך פתרון מבריק: היא תכננה מבנה זכוכית זוויתי ואלכסוני שצף מעל המבנה הישן בלי להסתיר אותו, ונראה כמו גוף של ספינה המשייטת דרומה לכיוון הסכלדה, הנהר שעליו בנויה העיר. פסאדות הזכוכית הרבגוניות, העשויות משולשים, מזכירות את הגלים במים שלמרגלות המבנה ומאפשרות את הגמישות פורצת הדרך של התכנון.
אלכוהול
קרל לגרפלד כבר עיצב בקבוק קולה, וקנזו עיצב לאוויאן בקבוק מים. את שיתוף הפעולה בין חברות משקאות למעצבי־על ממשיך מותג ליקר האמרטו האיטלקי DISARONNO. אחרי שבשנים האחרונות חבר למוסקינו, ורסאצ’ה וקוואלי, פנה השנה לבית האופנה אטרו, שנודע בעיקר בעיצוב הדפסי הפייזלי הססגוניים שלו. התוצאה: בקבוק צבעוני יפהפה בהשראת תרבות הטקסטיל. חלק מהכנסות המכירות יועברו לארגון הומניטרי של האו”ם. 120 שקלים בחנויות היין.
עילית מינמר
קולנוע
כמו תפילה
בסרטו החדש ועטור השבחים חוזר מרטין סקורסזה לעסוק במחיר שאנשים מוכנים לשלם על אמונתם הדתית
בשנה הבאה יחגוג הבמאי האמריקאי מרטין סקורסזה חצי מאה מאז סרטו הראשון באורך מלא. את האוסקר שחמק ממנו במשך שנים רבות הוא קיבל סוף־סוף לפני עשר שנים על סרטו "השתולים", ויש סיכוי שיזכה בו שוב בקרוב. אפשר להתווכח על השאלה אם סרטיו האחרונים מציגים את סקורסזה בשיאו, אבל יהיה קשה לטעון שסרטו הבא, "דממה", שיעלה בפברואר, אינו אחד הפרויקטים השאפתניים של חייו. זה עיבוד לספרו הקלאסי של הסופר היפני שוסאקו אנדו משנת 1966, שמספר על שני כמרים ישועים (אנדרו גארפילד ואדם דריבר) המסכנים את חייהם בעודם מפיצים את הבשורה הנוצרית ביפן של המאה ה־17.
מה לסקורסזה של "החבר’ה הטובים" ולסרט על הפצת הנצרות? דווקא לא מעט, כי גם כאשר הוא עוסק באלימות של מתאגרף או נהג מונית שתרים אחר גאולה, הרקע הקתולי שלו מהדהד. בעבר עסק סקורסזה במישרין בדת ובאנשי דת בסרטיו "הפיתוי האחרון של ישו" מ־1988, ו“קונדון” מ־1997, על הדלאי למה. זו אם כן הפעם השלישית שבה הוא מתמקד בדמויות שמסכנות את עצמן מתוך להט אמוני.
בצוות של סקורסזה נמצאים הכישרונות שאיתם עבד בעבר: התסריטאי ג'יי קוקס ("עידן התמימות ו"כנופיות ניו יורק"), הצלם רודריגו פריטו ("הזאב מוול סטריט") והעורכת הנצחית שלו תלמה שונמייקר. הסרט, הנמשך 160 דקות, מסתמן כאחת מעבודותיו המשמעותיות ביותר של הבמאי. ארז דבורה
אקססוריז
נכנס למערבולת
פרויקט חדש מעניק תנופה לשעוני היוקרה הקלאסיים
הטורביון — מערבולת בצרפתית, הוא מנגנון מכני שהמציא לפני יותר מ־200 שנה יוצר השעונים השוויצרי המיתולוגי אברהם לואי ברגה, שמטרתו היתה לצמצם את השפעת כוח הכבידה על דיוק השעון. כלוב השיניים וגלגל האיזון נמצאים בעצם בתוך כלוב קטן מסתובב, מה שמבטיח ששינוי תנוחת השעון לא יפגע בדיוק.
המנגנון הזה מורכב, יקר, ונהפך לנחלתן של חברות השעונים הגדולות רק בסדרות היוקרה שלהן. אבל בשנים האחרונות מצאו חברות סיניות דרך לייצר טורביון טוב, אמין, לפחות לפי הסקירות ברשת, ברבע מהמחיר של המתחרות האירופיות, ותנועת הכלוב שלא מפסיק לזוז מהפנטת את העין גם כאן. על התשוקה הזאת בא לענות פרויקט קיקסטארטר ראשון מסוגו של חברת “פנטום לאבּ”, שהגיע לשלב הייצור ומבטיח שעון טורביון יפהפה (בעיני הכותב לפחות), במחיר כמעט הגיוני של 2,500 דולר. למשוגעי שעונים אמיתיים מדובר בבשורה של ממש. לא נורא אם זה לא ברגה קלאסי.
רון גורדון
צעצוע
פרשת הצוללת
הסיפור הזה הוא ממתק גם ככה, אבל התזמון הפוליטי עושה אותו למענג במיוחד: לגו משיקה סט של "צוללת צהובה", על פי הביטלס. הסט המושלם עוצב על פי בקשתו של מעריץ שפנה למחלקת הרעיונות של לגו, וכולל 550 חלקים ובהם אנשי לגו בדמות ארבעת המופלאים (רינגו הכי דומה לעצמו). 60 דולר לצוללת, ואין צורך בעמלת מתווך או פרקליט
אופנה
אנחנו על המפה
בחלון הסטודיו של אילנה אפרתי ברחוב דיזנגוף 266 בתל אביב מוצג בימים אלו המיצב “צווארון כחול”, מחווה למקור ההשראה של אפרתי — עידן החלוצים והפועלים הישראלי. מוצגים בו בגדים מהארכיון של אפרתי, פרטי אספנות ארצישראליים תקופתיים של האספן גיל פינטו, ופריטים חדשים בעיצובה.
בקומה העליונה של הסטודיו מונחת מקופלת מפת שולחן לבנה רקומה ביד. אחת הלקוחות שראתה את המיצב הביאה אותה. החיים שהפיחה אפרתי באוסף טקסטיל הווינטג’ המשפחתי שלה — שמלות וחולצות שנתפרו מבדי דריל כותנה חאקי בשילוב עם מפות ומפיות כותנה לבנות רקומות ביד — עוררו בה זיכרונות מבית. השימוש שעושה אפרתי ברקמות היד של המפות מעניק משמעות שונה לבגדים. הפריטים אינם ניתנים לשכפול, כמו הרקמות הללו שכמעט נעלמו תחת רקמת מכונות הייצור.
עילית מינמר
מוזיאון
מתיחה כפולה
מוזיאון העיצוב הלונדוני עבר לאחרונה למשכן חדש בפאתי פארק הולנד שבקנזינגטון. הבניין, שהוקם ב־1960, זכה למתיחת פנים כפולה ב־100 מיליון דולר. את פנים המבנה תכנן מחדש האדריכל הבריטי ג'ון פאוסון: במבצע הנדסי מורכב הוקמו תומכות זמניות לתקרה בעת שהמבנה הפנימי פורק, ופאוסון שימר רק את השלד המינימליסטי, שאותו עיטר בשיש ועץ אלון, ומיקם סביבו את הגלריות השונות. במקביל הוסיפה פירמת האדריכלים ההולנדית OMA לפרויקט שלושה מבני מגורים (שהקמתם היא שמימנה אותו), ושימרה את גג הנחושת הגלי שייחד את הבניין. התוצאה היא בו-זמנית מאופקת ומרהיבה.
גאדג’ט
קודאק מומנט
קודאק, ענקית הצילום בפילם, מנסה להמציא את עצמה מחדש בעזרת Ektra, סמארטפון לחובבי צילום שתוכנן כמחווה לדגם הקלאסי של החברה שהושק ב־1941. העיצוב המושלם כולל חזית דמוית עור, תא קעור שמזכיר את בית הפילם, ואפילו נרתיק בסגנון הקלאסי
קולנוע
או ג'קי
המשחק של נטלי פורטמן בתפקיד ג'קלין קנדי בסרט חדש עשוי להנחית בידה פרס אוסקר שני
הקולנוע האמריקאי בורך בלא מעט סרטים על נשיאי ארצות הברית, אך "ג'קי" ("Jackie") של הבמאי הצ'יליאני פבלו לריין מתמקד דווקא באשה הראשונה: ג'קלין בובייה אונסיס, אשתו של ג'ון פ. קנדי, שהיתה יותר מאשת נשיא רגילה. היה לה מעמד מלכותי, היא היתה אייקון אופנה ודמות שהציבור נשא את עיניו אליה, אבל עדיין כונתה בפמיליאריות "ג'קי".
הסרט הוקרן בפסטיבלים של ונציה וטורונטו וזכה בשבחים. זו לא ביוגרפיה חנפנית אלא דיוקן של דמות מורכבת ברגע קריטי של חייה הציבוריים והאישיים — זמן קצר אחרי שבעלה נרצח. התסריט של נואה אופנהיים (שזכה בפרס בוונציה) מתבסס על מה שידוע על הדמות, אך נדרש גם להשלמה יצירתית של הלא ידוע על חייה ודעותיה בין כותלי הבית הלבן. הסרט עובר בתנועה מתמדת בין מה שחשפה בפומבי לבין מה שהסתירה, ומצליח לשתף את הצופים בהליך הפסיכולוגי שעובר על הגיבורה, שבוחנת את חייה בתקופת הזמן הטעונה שבה מתרחשת העלילה.
את תפקיד הגברת הראשונה מגלמת נטלי פורטמן, ולפי התגובות להופעת המשחק שלה נראה שיש סיכוי שתחבוק השנה לא רק את בנה השני אלא גם פסלון מוזהב, אח לפרס האוסקר שכבר קיבלה על "ברבור שחור". ארז דבורה
כתוב בעור
כשמדברים על קעקועים, הדבר האחרון שעולה לראש הוא "טודס", בית האופנה האיטלקי היוקרתי לתיקים, נעליים ומוצרי עור. אבל לאחרונה נוצר בין המותג הקלאסי לבין אמנית הקעקועים הבריטית סיירה האנג'אן שיתוף פעולה מעניין, שהוביל למהדורה מוגבלת של תיקים מקועקעים. האנג'אן (שעם לקוחותיה נמנות קיית מוס וסיידי פרוסט) ובעלי המלאכה במפעל של טודס בברנקאדורו החלו בתהליך של ניסוי וטעייה. "עשינו כל מיני ניסיונות עד שמצאנו את העור שיספוג את הדיו הכי נכון", סיפרה האנג'אן למגזין "וולפייפר". "התייחסתי לתיקים כמו שאני מתייחסת לקעקוע על גוף. בשני המקרים חשוב לי לראות את העיצוב מכל מיני זוויות". התיקים נמכרים בבוטיק החדש של טודס בלונדון ובבוטיקים נבחרים בעולם.
עילית מינמר
עיצוב
מצאו מסגרת
מוזיאון העיצוב בחולון יוקדש בקרוב כולו למשקפיים. בגלריה העליונה יוצגו פריטים מתוך האוסף ההיסטורי יוצא הדופן של קלוד סמואל, ובגלריה התחתונה יוצגו עבודות של כ־50 מעצבים ישראלים מתחומים שונים, שהתבקשו לענות על השאלה "מה הם משקפיים?". "אחרי שמתמודדים עם הפונקציה כהלכה נשאר מרחב גדול לפרשנות. ואת הפרשנות הזאת חיפשנו", מסבירה מיה דבש, ממלאת מקום האוצרת הראשית של המוזיאון. "ההיענות של המעצבים היתה פנטסטית, כאילו ענינו להם על פנטזיה נסתרת. אם אומרים שהחפץ הראשון שכל מעצב רוצה ליצור הוא כיסא אז כנראה שהשני הוא משקפיים. חלק מהם יצרו קונספטים מוחלטים ואחרים עשו דברים שהם ממש רוצים לצאת לייצר". עם המשתתפים נמנים בין השאר: יעקב קאופמן, חנן דה לנגה, טל גור, סטודיו רדיש ועזרי טרזי. "מבט־על", מוזיאון העיצוב חולון. מ־20 בדצמבר. מור גורדון
מוזיאון
הכל זורם
המוזיאון החדש לאמנות, אדריכלות וטכנולוגיה של ליסבון (MAAT) ממוקם ברובע בֵּלֶם, ממש על שפת נהר טֶז'וּ, במקום ששימש בעבר תחנת כוח של העיר. אבל החלק המרהיב באמת של המוזיאון הוא האגף המרכזי שבו: מבנה חדש בעיצובה של האדריכלית אמנדה לבט ממשרד א־לה הבריטי, ובו ארבע גלריות שנחפרו מתחת לפני הקרקע, כדי לאפשר לבניין להשתלב בסביבתו. המבנה החדש כולל מרפסת גג שמציעה תצפית לטירת סאו ז'ורז'ה, המתנשאת מעל העיר. המבנה, בצורתו הזורמת, מכוסה ב־15 אלף אריחי קרמיקה לבנים מבריקים, תלת־ממדיים, שמגבירים את אשליית הזרימה. "רצינו לשקף את צבע המים, כך שגווניו של הבניין ישתנו במשך היום", מסבירים במשרד האדריכלים. ב־2017 יושלם השלב השני של המוזיאון, הכולל פארק, מסעדה וגשר.