"מה ששרד זה הסיפורים"
לא הרבה נשאר מעולמם של הילדים בשואה, לכן בתערוכה החדשה ביד ושם בחרו להתמקד בסיפוריהם והחיו אותם בעזרת יצירות של סטודנטים לאמנות
מיליון וחצי ילדים נרצחו בשואה - מיליון וחצי סיפורים שרק מעטים מהם סופרו. התערוכה "ילדות בשואה - כוכבים בלי שמים" שנפתחה בתחילת השבוע ביד ושם, מנסה להציג את הסיפורים מנקודת מבטם של הילדים.
"הילדים נמצאו בסיטואציה שבה הם לא באמת הבינו מה קורה סביבם", אומרת יהודית ענבר, אוצרת התערוכה. "מצד אחד, הם הפכו למבוגרים קטנים. פעמים רבות הם אלה שהשיגו אוכל עבור המשפחה, והם אלה שעודדו את המבוגרים שנשברו. מצד שני, הם עדיין היו ילדים שהמשיכו לשחק ולדמיין".
התערוכה נחלקת לשמונה נושאים, כולם לקוחים מעולם הילדים: משחק, לימוד, חברות, מי אני, עבודה, בית, משפחה וטקסי מעבר. בתחילתה מתואר עולמם של הילדים לפני השואה, וממנו עוברים אל תקופת השואה עצמה. "המשחק הפך לאמצעי הישרדות", אומרת ענבר. "הוא לא רק הנאה של רגע. באמצעות המשחק יכלו הילדים לקבוע בעצמם את הכללים ולדמיין את העולם כפי שהם רוצים שהוא יהיה. המשחק נתן להם כוח, והדמיון הפך למכשיר חיוני ביותר". כשהחלו ביד ושם לעבוד על התערוכה הם הבינו שלא נותרו הרבה דברים שניתן להציג באופן ויזואלי. "יש ציורים מעטים, יומנים מעטים וכ־50 צעצועים ובובות באוסף המוזיאון, שהוא אוסף הצעצועים הגדול ביותר שנותר מתקופת השואה. מה ששרד זה בעיקר הסיפורים. לכן החלטנו שכל מה שמייצג את אותם הסיפורים יכול להפוך לחלק מהתערוכה".
לטובת ההצגה הוויזואלית של סיפורי החיים וההתמודדות עם המלחמה של הילדים, פנו אנשי יד ושם לשתי מחלקות בבתי ספר לאמנות - המחלקה לקרמיקה וזכוכית בבצלאל והמחלקה לאנימציה ב־HIT (המכון הטכנולוגי בחולון). "נפגשנו עם הסטודנטים וסיפרנו להם את הסיפורים, חלק מתוך עדויות ששמענו בעצמנו, חלק מספרים, חלק מתצלומים. כל אחד בחר את הסיפור שאליו הוא הכי התחבר, והחל תהליך מאוד מרגש של עבודה על היצירות לתערוכה".
כך למשל, מציגה עדן חברוני כלוב זכוכית המתייחס לסיפורה של ניצולה שהוחבאה בחבית בתוך אסם ולצדה ציפור בכלוב. שרה קמינר מציגה עבודת קרמיקה דמוית ספרייה, המתייחסת לסיפורו של ניצול שהוחבא בעליית גג וניזון מספרים שהחליפה עבורו בספרייה הילדה הפולנייה בת המשפחה שהחביאה אותו. גם סרטוני האנימציה, בני דקה כל אחד, מתארים סיפורים שונים של ניצולים - ביניהם זה של ילדה יהודייה שמאמצת לעצמה אורח חיים נוצרי, וילד יהודי שחוגג בדמיונו את בר המצווה שלו בעודו נמצא במסתור.