אוסקר 2015: הזוכה הגדול - "בירדמן"
אלחנדרו גונסאלס אינייריטו המכסיקני וסרטו "בירדמן" הם הזוכים הגדולים של טקס האוסקר ה-87 עם ארבעה פסלונים - בהם לסרט הטוב ביותר. "התבגרות" הסתפק בפרס אחד. אדי רדמיין וג'וליאן מור זכו בקטגוריות המשחק. עודד בינון ומיכל ברזיס הישראלים יצאו בידיים ריקות
עונת הפרסים של הוליווד הגיעה לסיומה לפנות בוקר (ב') בטקס האוסקר ה-87, שנחתם בתיאטרון דולבי בלוס אנג'לס. 24 פסלונים מוזהבים הוענקו במהלך האירוע, וביניהם קטעים קומיים משעשעים וביצועים מוזיקליים מרגשים. אולם רגע השיא הגיע בסופו של הטקס הארוך, עם הכרזתו של השחקן שון פן על הסרט הטוב ביותר: "בירדמן" של הבמאי אלחנדרו גונסאלס אינייריטו.
בסך הכל זכה "בירדמן" בארבע קטגוריות (כמו "מלון גרנד בודפשט"). אינייריטו המכסיקני, שהיה מועמד לאוסקר ארבע פעמים בעבר, השלים דאבל אישי. תחילה זכה בפסלון על התסריט המקורי הטוב ביותר על עבודתו לצד שלושה כותבים שותפים על "בירדמן". דקות ספורות לאחר מכן, הוזמן שוב לבמה, הפעם כזוכה האוסקר בקטגוריית הבימוי. הצלם שלו, עמנואל לובצקי, עשה זאת זו השנה השניה ברציפות עם פסלון - זה קרה לו עם "כוח משיכה" אשתקד.
הרצף של "בירדמן" נקטע עם זכייתו של אדי רדמיין בפרס השחקן הטוב ביותר, כשהוא גובר על מייקל קיטון בזכות תפקידו כסטיבן הוקינג ב"התיאוריה של הכל". בנאומו הקדיש את הפרס לחולי ה-ALS והבטיח להיות אפוטרופוס להוקינג המשותק ולטפל בו כל ימי חייו. בעוד שהשחקן הבריטי בן ה-33 זוכה באוסקר בפעם הראשונה שהוא מועמד לו, ג'וליאן מור בת ה-54 עשתה זאת לראשונה אחרי ארבע מועמדויות שלא צלחו בעבר - וזאת על תפקידה ב"עדיין אליס" כחולה דמנטית. כמו רדמיין לפני, היא הקדישה את הפרס לחולי האלצהיימר, וגם לבמאי ריצ'רד גלטצר - גם הוא, כמו הוקינג, חולה ALS.
אחרי נאמבר מוזיקלי בהובלת ניל פטריק האריס, שהיה יצירתי, מתואם ומקצועי להפליא, ואליו הצטרפו אנה קנדריק כסינדרלה (תפקיד אותו היא מגלמת במיוזיקל "אל תוך היער") וג'ק בלאק שעלה לבמה מהקהל, החל הטקס. המנחה הודה לקהל, שיבח את "צלף אמריקאי" על הצלחתו הקופתית והמשיל אותה לרווחיה של אופרה ווינפרי, שהתקשתה להבין את הבדיחה.
לאחר מכן, הכריזה לופיטה נ'יונגו על הזוכה הראשון והצפוי של הערב בקטגוריית שחקן המשנה - ג'יי.קיי. סימונס על תפקידו ב"וויפלאש". מעל הבמה, הודה לאשתו "המושלמת", והורה לילדיו "הקצת פחות מוצלחים", לשמור איתם על קשר בשיחות טלפון, ולא באמצעות הטוויטר והסמסים. "מלון גרנד בודפשט" גרף באופן לא מפתיע את שני הפרסים הבאים לעיצוב תלבושות ועיצוב שיער ואיפור. בהמשך הצטרפו אליהם גם מעצבי התפאורה של סרטו של ווס אנדרסון.
בקטגוריית הסרט הזר זכה "אידה" של הבמאי פאבל פאבליקובסקי מפולין העוסק ביהודי המדינה והתעמרות האוכלוסיה המקומית. הדרמה התקופתית בשחור-לבן, שנתקלה בביקורת מבית מצד תנועות הימין בפולין, גברה על "לוויתן" של אנדריי זביאגינצב הרוסי, ויוצרה הנרגש ניצב על הבמה והתקשה לקצר במלים. גם אחרי שניתן האות המוזיקלי המרמז כי אזל הזמן, המשיך פאבליקובסקי בתודות לשותפיו ליצירה ולמשפחתו בנאום שהלך והתארך לקול מחיאות הכפיים בקהל. אגב, זו הזכייה הראשונה אי פעם של פולין באוסקר, והיא משאירה את ישראל כאומה בעלת הכי הרבה מועמדויות ללא זכייה.
ההעדרות הרועמת של "לגו: הסרט" מקטגוריית האנימציה, קיבלה ביטוי רועש במיוחד על הבמה בביצוע קופצני לשיר הנושא של הסרט "Everything Is Awesome" מפיהם של הצמד טגן ושרה וההרכב המוזיקלי הקומי The Lonely Island. לצדם הופיעו רקדנים בדמות חיילי לגו, ולאורחים הוענקו פסלוני אוסקר פלסטיים מלגו - רגע צעקני וצבעוני ולחלוטין לא מעונב בעיצומו של הטקס.
האופטימיים שביננו, אשר ציפו לפסלון אוסקר היסטורי לישראל, התאכזבו עם ההכרזה על המנצח בקטגוריית הסרט הקצר, בה התמודדו עודד בינון ומיכל ברזיס עם "איה". השחקנים ג'ייסון בייטמן וקרי וושינגטון בישרולהם ולנו כי הזוכה הוא הסרט "The Phone Call" של מאט קירקבי הבריטי, בו מככבת סאלי הוקינס.
האריס אשר לא ממש הצליח להלהיב את הקהל, סחט מהם צחוקים רמים, כשהופיע על הבמה כשהוא בתחתונים בלבד - וזאת במחווה לסצנה המדוברת של מייקל קיטון ב"בירדמן". במערכון זה ליווה את המנחה העירום בתיפוף (בהתאם לפסקול של סרטו של אינייריטו) השחקן מיילס טלר, אשר מככב ב"וויפלש" בתפקיד המתופף הצעיר. "זה לא הקצב שלי", נזף בו האריס - הפעם במחווה לזוכה האוסקר הטרי, סימונס.
אחרי השיא הקומי של הטקס, עלתה לבמה פטרישיה ארקט כדי לקבל את פרס השחקנית המשנה, לו היתה פייבוריטית על פי כל מהמרי האוסקר - וזאת על הופעתה ב"התבגרות". בצד של "בירדמן" הגיע הפרס הראשון עמוק בתוך הטקס עם ההכרזה הצפויה על זכייתו של עמנואל לובצקי המכסיקני בפרס הצילום - זכייה שניה ברציפות, אחרי עבודתו על "כוח משיכה" של אלפונסו קוארון בשנה שעברה.
בקטגוריות האנימציה, ממנה נעדר כאמר "לגו: הסרט" מבית וורנר ברוס, זכו אולפני דיסני בדאבל. "שישה גיבורים" של דון הול וכריס וויליאמס זכה באוסקר על סרט האנימציה הטוב ביותר, בעוד ש"Feast" של פטריק אוסבורן, שהוקרן לפניו בבתי הקולנוע, זכה בפרס לסרט האנימציה הקצר. האריס המליץ לכל אלו שהחזיקו עדיין בפסל האוסקר מלגו, להתחיל לפרק אותו.
מריל סטריפ, שהיתה מועמדת כהרגלה - הפעם בקטגוריית שחקנית המשנה - לא זכתה בפרס, אולם עלתה לבמה כדי לזמן את פרק ההצדעה המסורתי של האקדמיה האמריקנית ליוצרים שהלכו לעולמם השנה. בין רבים וטובים, כמו רובין וויליאמס, ריצ'רד אטנבורו ומייק ניקולס, הופיעה גם דמותו של המפיק הישראלי מנחם גולן.
הרגע המביך של הטקס הגיע לפני הצגת הסרט "משחק החיקוי" על ידי השחקן טרנס הווארד, שאיבד את הריכוז, התבלבל לרגע ואחרי שתיקה קצרה חזר לעצמו, תוך שהוא נוגע במיקרופון וגורם לרעשי רקע צורמים. לאחר מכן הוזמנה לבמה הבמאית לורה פויטרס כדי לקבל את פרס הסרט הדוקומנטרי על סרטה "Citizenfour" המתעד התכתבויות עם אדוארד סנודן (אוליבר סטון עומל על סרט עלילתי על סוכן ה-CIA הסורר). האריס הוסיף כי "סנודן לא נוכח פה משום מה" (הוא שוהה כידוע ברוסיה, שם זכה למקלט מדיני).
"סלמה" שהוזכר במהלך הערב פעמים רבות, למרות היותו מועמד רק בשתי קטגוריות, זכה באחת מהן על השיר "Glory" של ג'ון לג'נד וקומון. השניים ביצעו אותו על הבמה, עוררו התרגשות רבה בקהל וגם סחטו דמעות מכוכב הסרט דיוויד אוילואו. השניים אף נשאו נאום פוליטי נוקב בו הזכירו כי בארצות הברית של היום יש יותר אפרו-אמריקנים בבתי הכלא מאשר עבדים בימים עברו.
את ההתרגשות מהופעת ג'ון לג'נד וקומון כנציגי "סלמה", החליפה זו משירתה של ליידי גאגא במחווה מיוחדת לסרט "צלילי המוזיקה" החוגג בימים אלה חמישים שנה. ג'ולי אנדרוז, כוככת הסרט המוזיקלי ההוא, עלתה להודות לכוכבת הפופ העדכנית, ועל הדרך הכריזה על זכייתו של אלכסנדר דספלה בפרס על הפסקול בעבור "מלון גרנד בודפשט" (המלחין הצרפתי היה מועמד גם על "משחק החיקוי", וזהו האוסקר הראשון שלו מתוך שמונה מועמדויות).
אינייריטו זכה באוסקר הראשון בקריירה שלו על עבודתו כתסריטאי דווקא ב"בירדמן". ובמעמד קבלת הפסלון על תסריט מקורי, הספיק להודות לארנון מילצ'ן, העומד בראש חברת ההפקה ניו ריג'נסי שנמנית על הגופים המממנים של הסרט. לאחר מכן עלה לבמה גרהאם מור כדי לקבל את האוסקר לתסריט מעובד על "משחק החיקוי", וסיפר כשהוא נרגש במיוחד על כך שניסה להתאבד בגיל 16, ועתה הוא עומד על במת האוסקר. "תשארו מיוחדים ומוזרים", קרא בנאומו. הוא כמובן גם פרגן למפיקי הסרט ובהם גם עידו אוסטרובסקי, בן למשפחה ישראלית, שנולד ב-1979 בפתח תקווה.
כל הזוכים באוסקר 87:
במאי: אלחנדרו גונסאלס אינייריטו, "בירדמן"
שחקן: אדי רדמיין, "התיאוריה של הכל"
שחקנית: ג'וליאן מור, "עדיין אליס"
שחקן המשנה: ג'יי.קיי. סימונס, "וויפלאש"
שחקנית המשנה: פטרישיה ארקט, "התבגרות"
הסרט הזר: "אידה", פאבל פאבליקובסקי (פולין)
סרט דוקומטרי: "Citizenfour", לורה פויטרס
הסרט הקצר: "The Phone Call", מאט קירקבי
סרט האנימציה: "שישה גיבורים", דון הול וכריס וויליאמס
סרט האנימציה הקצר: "Feast", פטריק אוסבורן
הסרט הדוקומנטרי הקצר: "Crisis Hotline: Veterans Press 1", אלן גוסנברג-קנט
תסריט מקורי: אלחנדרו גונסאלס אינייריטו, ניקולס ג'יאקובונה, אלכסנדר דינלאריס וארמנדו בו, "בירדמן"
תסריט מעובד: גרהאם מור, "משחק חיקוי"
צילום: עמנואל לובצקי, "בירדמן"
עריכה: טום קרוס, "וויפלאש"
אפקטים: פול פרנקלין, אנדרו לוקלי, איאן האנטר וסקוט פישר, "בין כוכבים"
עריכת סאונד: אלן רוברט מארי ובוב אוסמן, "צלף אמריקני"
מיקס סאונד: קרייג מאן, בן ווילקינס, ותומאס קרלי, "וויפלאש"
פסקול: אלכסנדר דספלה, "מלון גרנד בודפשט"
שיר: "Glory", ג'ון לג'נד וקומון, מתוך "סלמה"
עיצוב תפאורה: אדם סטוקהאוזן ואנה פינוק, "מלון גרנד בודפשט"
עיצוב תלבושות: מילנה קנונרו, "מלון גרנד בודפשט"
איפור ועיצוב שיער: פרנסס האנון ומארק קולייר, "מלון גרנד בודפשט"