$
פנאי

שוב פעם אלו?

העובדה שהביטלס הם האמן הלועזי המושמע ביותר השנה לפי אקו"ם לא מפתיעה, סתם מייאשת. נראה שהרדיו כבר לא רלבנטי בתעשיית המוזיקה

שי ליברובסקי 12:2205.01.14

אם מישהו היה צריך מסמך שיאשש את חוסר הרלבנטיות של תחנות הרדיו המוסדיות בישראל, הוא יוכל לפנות היישר לנתוני ההשמעה של אמנים ושירים בשנת 2013 שפורסמו בידי אקו"ם. מדובר בשישה עמודים שמשקללים נתונים מ־23 תחנות הרדיו בארץ, ומעניקים נקודת מבט מעניינת על המדיום שנלחם על הרלבנטיות שלו מול מאגרי המוזיקה האינסופיים שבאינטרנט.

הביטלס. עדיין בראש לאחר ארבעה עשורים הביטלס. עדיין בראש לאחר ארבעה עשורים צילום: אימג'בנק, Gettyimages

 

במבט חטוף, הרשימות מגלות תמונה לא מפתיעה בעליל. דאפט פאנק ופארל וויליאמס מחזיקים בתואר השיר הלועזי המושמע ביותר, עם הלהיט הגרובי "Get Lucky", ו"סטטוס מאוהב" של אייל גולן הוא השיר העברי המושמע ביותר. גולן הכניס להיט נוסף לעשרת השירים המושמעים ביותר, והוא המבצע הישראלי המושמע ביותר ב־2013 (תואר שאותו הוא מחזיק ברציפות מ־2009). דאפט פאנק, לעומתו, תקועים אי שם במקום ה־17 ברשימת המבצעים הלועזים המושמעים ביותר, למרות הלהיט האהוב. כשבוחנים מי נמצאים ב־16 המקומות שמעליהם, מתגלה תמונה שמרנית ביותר, שמטילה ספק ברלבנטיות של הרדיו המקומי הממוסד.

 

לבד מברונו מארס (במקום השני), אף יוצר ברשימה לא הוציא אלבום שניפק להיטים השנה. דיוויד בואי אמנם חנך אלבום קאמבק מדובר בינואר, אך זה לא הכיל להיטים שחרכו את הרדיו וגרמו לו להגיע למקום השלישי המכובד. גם ביונסה (במקום ה־12) שחררה אלבום חדש השנה, אך מכיוון שזה ראה אור באמצע דצמבר, מקומה הגבוה ברשימה לא נשען על חומרים חדשים. מיקומן של להקות כמו קווין (במקום ה־11), R.E.M (במקום ה־13) והרולינג סטונז (במקום ה־14) גם הוא אינו ברור. אם כך, לא מפתיע שהמבצעים הלועזים המושמעים ביותר ברדיו הישראלי הם הביטלס, שחלפו ארבעה עשורים מאז היו להקה פעילה, או שאבבא דורגה במקום ה־19.

 

אלטון ג'ון. העדפה לפופ ורוק אלטון ג'ון. העדפה לפופ ורוק צילום: אימג'בנק, Gettyimages

 

למעשה, שליטתם של הביטלס בגלי האתר הישראליים רחוקה מלהיות דבר חדש. מאז שנת 2000, אז החל אקו"ם לפרסם את שקלולי ההאזנות השנתיים ברדיו, רק בשנת 2003 הביטלס לא היו הלהקה המושמעת ביותר בישראל (לעתים היו אלו ג'ון לנון ופול מקרטני שתפסו את המקומות הראשונים).

 

הנתון הזה מצחיק בעיקר כשמביאים בחשבון את העימות הנצחי בין הפופ הים־התיכוני והפופ־רוק המקומי. רשימת המבצעים המקומית אמנם משלבת בצורה הומוגנית בין הז'אנרים (אייל גולן, שרית חדד, משה פרץ וישי לוי מצד אחד, אריק איינשטיין, שלמה ארצי ומשינה מצד שני), אבל האחיזה של הביטלס ברדיו מעידה על העדפה ברורה של מנהלי התחנות והעורכים המוזיקליים לפופ־רוק על פני כל ז'אנר אחר.

 

הנתונים מאשרים את מה שהסתמן כבר מזמן - בלי תגליות מפתיעות, מנותק כמעט לחלוטין מלהיטים ויראליים גלובאליים שקמים ונופלים ברשת (שלא לדבר על ז'אנרים כמו היפ־הופ או מוזיקה אלקטרונית), הרדיו הישראלי הוא עוגן קבוע וצפוי בעולם המוזיקה. השינויים בהרגלי ההאזנה -המעבר לשירותי סטרימינג ואתרי אינטרנט והצפי למעבר לרדיו אינטרנטי בסוף העשור - כנראה לא מטרידים את מקבלי ההחלטות בתחנות הרדיו. הדיון כלל לא צריך לסוב סביב תג עדתי או חשיבות כוכבי אינסטנט, אלא על משמעות הרדיו המקומי: האם הוא משחק תפקיד בתעשיית המוזיקה או שהוא מעין קפסולת זמן שאינה רלבנטית עוד?

 

המבצעים הלועזיים המושמעים בשנת 2013:

1. הביטלס

2. ברונו מארס

3. דיוויד בואי

4. מדונה

5. קולדפליי

6. אדל

7. ריהאנה

8. דפש מוד

9. אלטון ג'ון

10. מייקל ג'קסון

 

מקור: אקו"ם

בטל שלח
    לכל התגובות
    x