ראיון כלכליסט
"זה עידן זהב לדיסני"
למה שווה להשקיע בסרטונים לא רווחיים, מה הקשר בין "וול־אי" ונאס"א ואיך היה סטיב ג'ובס כבוס? אוסנת שורר, בכירה בדיסני־פיקסר, מספרת ל"כלכליסט" על המתרחש מאחורי הקלעים בתאגיד האנימציה המצליח בעולם
כולם כבר יודעים שהחלק הטוב באמת בכל סרט אנימציה מבית פיקסר הוא הסרטון הקצר שבתחילתו. וכמובן, אי אפשר לצאת מהאולם לפני שמגיעים המיני־סרטונים המשעשעים בזמן הקרנת הכתוביות. מאחורי רגעי האושר הקטנים הללו עומדת ישראלית: אוסנת שורר, סמנכ"לית בכירה בדיסני. שורר אחראית על מחלקת הפיתוח בסטודיו האנימציה של דיסני, הכולל בתוכו את פיקסר שנרכשה ב־2006. התפקיד שלה הוא לא רק הפקת כל הסרטונים הקצרים, אלא גם המחקר מאחורי סרטי דיסני ופיקסר באורך מלא, ותכני הבונוס ב־DVD.
למרות אהבת הקהל, הסרטונים הקצרים של פיקסר מעולם לא הכניסו פרוטה לחברה. פיקסר החלה להפיקם כדי להדגים את הטכנולוגיה שלה - הסרטון הראשון היה "לוקסור" האהוב, על משפחת מנורות שולחן, שהפכו בסוף גם ללוגו המפורסם של החברה. אז פיקסר התחילה בסרטונים הקצרים כדרך להוכיח את עצמה. אבל למה דיסני, חברה כל כך מכוונת שורת רווח, עושה זאת גם?
"זו מסורת שחייבים להמשיך", מסבירה שורר. "סרטים קצרים נותנים הזדמנויות שאין בסרטים ארוכים. אנחנו עושים את הסרטונים כדי להתנסות עם הנהגה חדשה, טכנולוגיה חדשה, רעיונות חדשים. דאג סוויטן שיצר את הסרטון 'Boundin'. הוא אחד האנימטורים הטובים בעולם, אבל מעולם לא היה צריך ללמד אחרים. אז פה היה לו צוות להתנסות איתו, ולאחר מכן הוא הפך לאחראי על האנימציה ב'מכוניות'. במאי הסרטון 'One Man Band' הפך לבמאי הסרט 'אמיצה'. דבר הוביל לדבר".
איך זה שאף אחד מהסרטונים לא הפך לסרט באורך מלא?
"חשוב לנו שסרטון יספר סיפור שמתאים להיות קצר, ולא יהיה פרומו. זו הסיבה לכך שהם מצליחים כל כך."
כמה זמן וכסף מושקעים בהפקה?
"התהליך לוקח בין תשעה לעשרה חודשים, עם צוות של כשישה אנימטורים. את העלויות קשה להעריך, כי אנחנו עושים הרבה מחקר ופיתוח בסרטונים. המחיר להפקת דקת סרט קצר זהה, פחות או יותר, לזה של סרט ארוך. אנחנו כרגע מסיימים את הסרטון שיצא עם 'Frozen' (הסרט הבא של דיסני – ה"ע)".
ומהיכן מגיעים הרעיונות?
"יש לנו תוכנית שפתוחה לכל עובד בדיסני. כולם יכולים להציע רעיונות ולהציגם בפני קבוצת במאים. מתוך ההצעות נבחרים אלה שיציגו את הרעיון מול ג'ון לסיטר (ראש פיקסר ומחלקת האנימציה של דיסני – ה"ע), נבחר רעיון אחד, והוא הופך להיות סרטון קצר. לרוב, מי שהרעיון שלו נבחר גם יביים את הסרטון".
ובאמת, כולם יכולים להציע רעיונות? גם המנקים?
"לא באו מנקים. אבל באה מישהי ממחלקת ראיית החשבון שלנו, והיה לה רעיון מדהים. הוא לא נבחר, אבל אמרנו לה להמשיך לפתח אותו, ואולי בעתיד הוא ייבחר".
שורר מונתה לתפקיד בדיסני אחרי חמש שנים בפיקסר, שם עבדה בכפוף לסטיב ג'ובס. "הוא היה מדהים", היא מספרת. "היה לו פוקוס של לייזר. הוא לא 'חיפש' אותך אלא העריך את המקצועיות שלך, וזו הרגשה נהדרת כשבוס סומך ליך ככה, במיוחד כשזה סטיב ג'ובס".
מספרים שמייסדי פיקסר ישבו בבית קפה וכתבו בפגישה אחת את הרעיונות לכל סרטי החברה. זה נכון?
"כן. הם ישבו שם וחשבו על 'צעצוע של סיפור 3' עוד לפני שסיימו עם 2".
תחזרו ל"צעצוע של סיפור"?
"אני חושבת שלא, למרות שאנשים מבקשים. אם יגיע במאי עם רעיון אדיר ל'צעצוע של סיפור 4', אולי יקשיבו לו. צריך לעבוד על הסרט כחמש שנים. אז צריך באמת רעיון שתופס לך את הלב".
לוקחים סיכונים
את שנת הכספים 2012–2011 סיימה דיסני ב־29 בספטמבר האחרון ברווח שיא של כל הזמנים — 5.7 מיליארד דולר, 18% יותר מאשר בשנת הכספים הקודמת. בשורה העליונה דיווחה דיסני על הכנסות של 42.3 מיליארד דולר, שיא של כל הזמנים וגידול של 3% לעומת שנת הכספים 2010–2011.
סרט האנימציה הבא באורך מלא של דיסני יהיה "פרוזן". שורר מוכנה לומר שמדובר ב"סיפור על שתי אחיות, עם המון הומור, קרח ושלג, מה שחייב הרבה מאוד עבודה על טכנולוגיה של קרח ושלג. הסרט נמצא בהפקה כבר שלוש שנים וחצי. הוא הולך ומתקדם, ואנחנו מקליטים כל יום שירים מקסימים שאני מזמזמת. הוא ייצא בסוף 2013, וב־2014 ייצא סרט אנימציה מבוסס על קומיקס של מרוול בשם 'Big Hero 6'".
חשבתי שיש הפרדה ברורה ביניכם לבין מרוול.
"כשיש פיתוח לסרט אנימציה, הוא עובר דרכי".
עם הרכישות הענקיות של פיקסר, מרוול ולוקאס־ארטס, נראה שחברת דיסני משתנה.
"אני לא מסכימה. כשהייתי בפיקסר ורכשו אותנו, כולם דאגו. אבל הכל המשיך כרגיל. דיסני נותנת לפיקסר להיות פיקסר, ועולם האנימציה בתוך דיסני גם הושפע לטובה. זה העלה את היצירתיות אצל כולם. היתה תקופה מבולבלת בדיסני, בערך לפני עשור, שבה לא נתנו לבמאים לביים, אלא כל מיני בכירים החליטו מה לעשות. אחרי רכישת פיקסר התחושה היא שאפשר לקחת את הסיכונים שפעם לא העזו. זה עידן זהב לדיסני".
ספרי קצת על העבודה שלך.
"יש לי צוות יצירתי שחבריו הגיעו מכל התחומים. אנחנו עושים המון מחקר - הצוות מטייל, כותב, לומד. למשל, כשעשינו את המחקר על 'למעלה', שלחנו צוות לדרום אמריקה, לצוק שהפסגה שלו מנותקת מהעולם. אפשר להגיע לשם רק במסוק. הם ישבו שם יומיים, ציירו וצילמו. ב'למצוא את נמו' הגיעו מומחים לדגים ולאוקיינוסים, וכמה מהם ליוו אותנו לאורך כל הסרט. הקמנו אקווריום במרכז שטח העבודה, שכל האנימטורים היו יכולים להסתכל עליו שעות. היה צוות שיצא לצלול. ב־'וול־אי' הבאנו מדענים ואסטרונומים, ויצאנו לסיור במעבדות נאס"א. זה כיף לא נורמלי, ולומדים המון דברים חדשים. אנחנו מחפשים בסיס אמיתי, כדי לבנות עליו עולם דמיוני אבל אמין".
מה הסרטון האהוב עליך?
"זה כמו לשאול מי הילד שאתה הכי אוהב".
דיסני ופיקסר בישראל
תמי לנדסמן, מנכ"לית דיסני ישראל: "שנת 2012 הייתה שנה מוצלחת מאד עבור דיסני בבתי הקולנוע, הן בסרטי דיסני והן בסרטי פיקסאר ומארוול. 'ראלף ההורס' היה הסרט המוביל בחנוכה, בפער גדול מהמתחרים ('שומרי האגדות', 'פאראנורמן'). הסרט 'הנוקמים' הביא רבע מליון צופים. סוף השבוע במהלכו הושק הסרט בבתי הקולנוע היה מספר 1 בקרב סרטי גיבורי העל (הנתון מבוסס על פי הכנסות מהסרט). בהסתכלות על טווח של מספר שנים אחורה, הסרט 'אליס בארץ הפלאות' הוא הסרט המדורג במקום ה-4 מבין עשרת המובילים של כל הזמנים בישראל עם 441 אלף צופים".
- "אליס בארץ הפלאות": 442 אלף כרטיסים
- "צעצוע של סיפור 3": 412 אלף כרטיסים
- "רטטוי": 401 אלף כרטיסים