סקר חדש: הישראלי שותה יחסית מעט בירה, אך מתחיל לפתח אנינות
הצריכה השנתית הממוצעת בישראל עומדת על 14 ליטר לנפש; סקירת שוק לרגל תערוכת Beers 2013
בשבוע הבא תיפתח בהיכל נוקיה בתל אביב תערוכת "Beers 2013", התערוכה המוקדשת לענף הבירה בישראל. התערוכה מתקיימת זו השנה השלישית, ומשקפת את הקפיצה בענף הבירה בישראל בשנים האחרונות.
לאחר שנים רבות של קיפאון, שנבע בין היתר מהשליטה המוחצת בשוק של שתי המבשלות הגדולות, טמפו ומבשלות בירה בינלאומיות (מב"י), עם מותגים דוגמת קרלסברג, טובורג, היינקן והמותג הכל־ישראלי גולדסטאר, ניכרת בשוק הבירה תסיסה מעבר לזו של השמרים.
קשה לומר מה קדם למה, האם הישראלי החל להתנסות במסעותיו בעולם בבירות טובות יותר, ולכן החל לדרוש גם בבית בירות איכות, או ששיפור ההיצע המקומי הוא שהביא לפתיחתו של השוק. ברור, עם זאת, שבניגוד ליין, שנתפס כמוצר יוקרתי לקהל מתוחכם, הבירה נדרשה לעבור שלב נוסף בדרך לשינוי - התגברות על הסטיגמה של משקה זול לקהל עממי.
שוק הבירה בישראל מגלגל כ־150 מיליון דולר בשנה, עם צריכה שנתית ממוצעת של כ־14 ליטר לנפש. נתון זה רחוק מאוד משיאנית צריכת הבירה, צ'כיה, עם כ־132 ליטר לנפש, גרמניה עם 107 ואוסטריה עם 106.
מהפכת מבשלות הבוטיק, טרנד שהחל בארה"ב בתחילת שנות האלפיים והגיע אלינו בסוף העשור, לא הביאה לעלייה בצריכה, אלא להסטה בסוג הבירה. האמריקאים לא ויתרו על הבאדווייזר והמילר שלהם, אלא הפחיתו את צריכת הבירות המיובאות (בעיקר מאירופה) ועברו לבירות בוטיק מקומיות.
גם בישראל מתחילה להסתמן מגמה דומה. אף שמבשלות הבוטיק המקומיות תופסות נתח מצומצם בלבד משוק הבירה, השפעתן ניכרת, והמבשלות הגדולות נדרשות לתת לכך מענה. הן מציעות מהדורות מוגבלות ו"בוטיקיות" משל עצמן (למשל בלאק רוסט של גולדסטאר), ויבואני הבירה מרחיבים את ייבוא הבירות האיכותיות, דוגמת דליריום הבלגית, על חשבון בירות יבוא זולות.
בשוק הבירה בארץ שולטות עדיין טמפו ומב"י, החולקות כ־79% מהשוק בחלקים כמעט שווים, ואילו מבשלות הבוטיק מחזיקות בנתח של כ־2% בלבד. היתר, כ־19%, הן בירות פרימיום מיובאות, וגם בתחום הזה שמור מקום של כבוד ליבואני בוטיק, המביאים בירות מיוחדות מבלגיה (נורמן פרימיום), בריטניה (בני קריגר) והמזרח הרחוק (רקוטו קסאיי).
פרטי התערוכה: 60 שקל (כולל חמישה קופוני טעימה וכוס זכוכית), 8 ו־9 בינואר, 23:00–17:00 (כניסה אחרונה ב־22:30).
מבחן טעימה: רום Zacapa
מה: רום מיושן מתוצרת גואטמלה.
מידע נוסף: הרום מיוצר מתוצרי הסחיטה הראשונה בלבד של קני הסוכר, ומיושן בשיטת ה"סולרה", שבה כל חבית מכילה רום מכמה אצוות ייצור. בארצות הברית נחשב הזקאפה לאחד ממותגי הרום היוקרתיים והאיכותיים ביותר, וכעת הוא מגיע לישראל לראשונה ביבוא סדיר.
דבר הטועם: הרום עדיין לא זוכה למקום הראוי לו כחלופה לוויסקי או לקוניאק, וחבל. הרום של זקאפה עשיר, עמוק, עם מתיקות מעודנת וארומות של קרמל, לדר ודבש.
שיטת היישון, הסולרה, מקנה לרום שכבות של עומק, עם מורכבות שמתפתחת בין הלגימות. בטעימה עיוורת חשבו חלק מהטועמים שמדובר בקוניאק.
הרום ישתלב היטב לצד שוקולד מריר משובח, ויתאים גם ללגימת ערב חורפי מול התנור.
מחיר: 550 שקל ל־700 מ"ל.
ציון: 4.5 כוסות