"אני לא מוותר על אף לקוח"
תולי וייס הוא גורו עיצוב של בכירי המשק והאלפיון העליון - נגר שמספק שירותים נוספים, מעיצוב, אדריכלות וניהול תקציב ועד חברות אישית. בראיון לכלכליסט הוא מספר איך עבודת נגרות במשרד של שאול אייזנברג שינתה לו את החיים, ומסביר למה בעיניו אין הבדל בין מנכ"ל החברה לישראל ופועל בניין
עם לקוחותיו האדוקים של תולי וייס נמנים היזם אלי להב, מנכ"ל פרטנר חיים רומנו, עו"ד גד נשיץ, יגאל דיאמנט (חתנו של שאול אייזנברג המנוח) והבעלים והיו"ר של תדיראן משה ממרוד, ולאחרונה גם סיים את עבודות הנגרות בלשכתו של נשיא ומנכ"ל טבע ד"ר ג'רמי לוין. רבים מלקוחותיו הפכו לחבריו הטובים ולבני בית, ועל קירות משרדו תלויים מכתבי תודה חמים מיעקב ואסנת פרי ומבוגי יעלון. אפשר לנחש שמדובר באחד האנשים המקושרים והבכירים של האלפיון העליון, אבל וייס (57), כפי שרבים מעידים עליו, הוא בעיקר איש מקצוע, נגר בחסד שאנשי האלפיון לא זזים בלעדיו ומתייעצים איתו בכל הקשור לעיצוב ותכנון הבית, גם בנושאים החורגים מתחום התמחותו המוצהר. רוב הלקוחות של וייס מתייחסים אליו כאל איש מקצוע בגישה הוליסטית: שילוב של נגר, אדריכל ומעצב פנים. וייס מגיב בצניעות: "אני לא אדריכל ולא מעצב, ויש לי הרבה כבוד לאנשי המקצוע הללו. אין לי אגו, אני מתפרנס רק מנגרות".
הוא מעולם לא למד נגרות, והחל את דרכו בנגרייה קטנה שפתח בבאר שבע, שבה עסק בגילוף עץ של מוצרים קטנים. ב־1976 קיבל הזדמנות ראשונה מזכריה לירז, יזם תרבות וממקימי תיאטרון באר שבע, שראה את עבודותיו והציע לו להקים תערוכת מכירה בעומר. עד מהרה הפך וייס לאחת הדמויות המוכרות בעיר, וכל הסלתה ושמנה של באר שבע בחרו בנגרייה שלו, כמו גם גופים ציבוריים בעיר.
ב־1995 הגיעה ההזדמנות הגדולה, כשווייס זכה במכרז לעבודות הנגרות של החברה לישראל והחברה לכימיקלים בישראל, בראשן עמד אז אייזנברג. החברה היתה מחויבת להעביר שלוחה של משרדיה לבאר שבע, ווייס היה אמון על ביצוע עבודות הנגרות. מנכ"ל כי"ל דאז, יגאל דיאמנט, לא התלהב ממשרד האדריכלים שהופקד על העבודה, אבל הוא דווקא כן התלהב מהביצוע, ובחר בווייס להגיש תוכנית שתשנה 80% מהתכנון המקורי של המשרדים. מרוצה מהתוצאה, דיאמנט שכר את וייס לשפץ ולעצב מחדש את ביתו בסביון, והשניים הפכו חברים טובים. וייס החל לעבוד בסביון, הרצליה פיתוח, כפר שמריהו ועוד, ובד בבד המשיך לשרת לקוחות בבאר שבע והדרום. לפני 14 שנה עבר עם משפחתו למרכז, ולפני שבע שנים פתח אולם תצוגה בהרצליה. באותה תקופה היה אחראי על עבודות הנגרות בדירה לדוגמה במגדלי Yoo לפי תוכניות של פיליפ סטארק. לא מזמן סיימו וייס וצוותו עבודות נגרות לדירות במגדל W, מגדל מנהטן ומגדל One. בשנים האחרונות התרחב מאוד קהל הלקוחות שלו, שחלקם הגדול הצטרף למעגל החברים הקרוב, והכל מתבצע בשקט, ללא פרסום, מפה לאוזן של יודעי דבר.
מייצר ומגשים חלומות
"לעתים יחסים עם קבלן או מעצב לא נגמרים טוב. אצל תולי - כל מי שעבד איתו נשאר חבר שלו", דיאמנט מסביר בחיוך. היזם אלי להב מזקק את סוד הקסם: "לאורך השנים פגשתי אנשים רבים שעשו איתו פרויקטים, ומכולם הוא נפרד כחבר. הערך המוסף של תולי לא טמון רק בנגרות. הוא יודע לכוון אותך, ואף על פי שהוא לא אדריכל או מעצב הוא תמיד מעורב בכיוונים נוספים בפרויקט. בנוסף הוא תמיד מסייע ועוזר באדיבות וללא תוספת תשלום, גם בעניינים טכניים שלא קשורים אליו ישירות. כל מה שאני עושה עובר דרכו". מיכל קוריאט, מנכ"ל ובעלים של טרנסקום גלובל בע"מ העוסקת במחקרים קליניים, מספרת: "אין לאף אחד את הקסם של תולי. הוא מבצע עבודה ברמת גימור מדהימה, הוא נעים ובעיקר אנושי. כשהתעכבנו עם הבנייה של הבית מסיבות אישיות ועבודות הנגרות כבר היו מוכנות, תולי המשיך לאחסן הכל אצלו, ובניגוד לבעלי מקצוע אחרים לרגע לא התלונן".
על אף הפרגון מלקוחות האלפיון, וייס טוען שכל לקוחותיו שווים. "מנכ"ל אל על, החברה לישראל או פועל בניין הם היינו הך. אני עובד קשה מאוד לפרנסתי, והמוצר שאני מוכר איכותי. אני לא מוכר מוצרים שדומים ליבוא סיני במחיר איטלקי", הוא אומר.
איך אתה מסביר את ההצלחה בתקופה שבה בתי עסק רבים נסגרים?
"אנשים מנסים למכור מוצרים לא איכותיים ביוקר. שמועה לא טובה עוברת מהר מאוד ולקוחות לא חוזרים. מאז שהתחלתי ב־1976, אני יכול להצביע על אפס תקלות. יש בעלי מקצוע עם פוזה שבוררים עבודות, אני לא מאבד ולא מוותר על אף לקוח".
אתה גם הופך לקוחות לחברים.
"הם קודם כל לקוחות. אני עושה אותם מרוצים, ורק אחר כך הם הופכים לחברים שלי. אנשים במעמד כזה חרדים לפרטיות שלהם ולא רוצים להכניס לביתם הרבה אנשי מקצוע. אני יודע לתת את כל הפתרונות העיצוביים והפרקטיים ומלווה אותם לאורך כל הדרך, ממש עד הפוליש. אני לא נותן לבזבז כסף סתם, ומספק פתרונות ייחודיים ולא יקרים בהכרח. אני גם דואג ללקוחות שלי, עורך מסיבות ושומר על הקשרים. דור מושך דור, וכך גם ילדיהם יפנו אליי".
יש תוכניות להתרחבות?
"אין לי חלומות, אני רוצה להישאר בדיוק כמו שאני, כי אם ארחיב את העסק לא אוכל לתת לאנשים את אותו שירות. בסופו של דבר אני לא מוכר רק מוצר, אני גם מייצר חלומות וגם מגשים חלומות עבור אנשים".