עיצוב רכב: קאמבק על שלושה גלגלים
חברת מורגן, מחלוצות תעשיית המכוניות הבריטית, מחזירה לחיים את התלת־גלגל
מיהי יצרנית הרכב הוותיקה בעולם שנמצאת בידיים פרטיות? התשובה אינה סיטרואן, פרארי או טויוטה, אלא מורגן, שהוקמה ב־1910, עוברת מאב לבן ומנוהלת כיום על ידי נכדו של מייסד החברה.
מורגן החלה את דרכה בייצור של בן הכלאיים של המכונית והאופנוע: התלת־גלגל. בשונה מרוב התלת־גלגלים המוכרים, כאלה שמבוססים על מכלולים של הארלי־דיוידסון ומצוידים בצמד גלגלים אימתני מאחור, זה של מורגן צויד דווקא בצמד גלגלים מלפנים, שהיו אחראים על ההיגוי, ומאחור בגלגל יחיד שהיה אחראי על ההנעה. המנוע שכן בחזית הרכב. מדובר בתצורה זולה לייצור, שבניגוד לתלת־גלגלים אחרים עיקר משקלה נמצא מעל הסרן הקדמי, מה שמקטין את הסיכוי להתהפכות.
בתחילת דרכם נחשבו התלת־גלגלים של מורגן לרכב זול, אך בהמשך, כשהמכוניות הראשונות בייצור המוני דחקו אותם, מורגן מיצבה את התלת־גלגל כרכב ספורטיבי שיתנהג כמו מכונית נוסעים, אך יספק ביצועים של אופנוע. אבל 50 שנה לאחר הופעתן של המכוניות הראשונות, ב־1952, החליטו במורגן שהגיע הזמן להצטרף לטרנד, והחלו לייצר מכוניות ספורט המבוססות על שלדת עץ, שמיוצרות עד היום. קו התלת־גלגלים נסגר.
אבל במורגן לא שכחו את ימי התהילה של החברה: בתערוכת ז'נבה שהתקיימה אשתקד הציגה מורגן את "Three Wheeler", התלת־גלגל הראשון שלה זה 60 שנה. המפרט הבסיסי של ה־Wheeler אינו שונה מזה של אבותיו: שני גלגלים מקדימה, גלגל מניע מאחור ומנוע בתצורת V בקדמת התלת־גלגל. אבל למרות העקרונות הארכאיים, הביצועים שייכים בהחלט למאה ה־21. ה־Wheeler, ששוקל 550 ק"ג, מצויד במנוע בנפח 1.8 ליטרים מתוצרת חברת S&S האמריקאית, שמאפשר לו לזנק מ־0 ל־100 קמ"ש בתוך 4.5 שניות, ולהגיע למהירות מרבית של 186 קמ"ש. מורגן החלה לשווק אותו בארה"ב ובאירופה במחיר של 30 אלף יורו (קרוב ל־150 אלף שקל), ובחברה מדווחים שעד כה התקבלו כ־800 הזמנות לדגם.