אמנות הרכישה
בין אם מדובר באיתור אמנים צעירים, יצירות נדירות מחו"ל או אספנות למטרת רווח, רכישת יצירות אמנות היא עסק למומחים. יועצות אמנות מספרות לכלכליסט על השירות שהן מציעות לאספנים, ואיך משיגים שני הדפסים של מירו ודאלי ב־50 אלף דולר פחות מהמחיר המבוקש
נדמה שיש היום יותר יועצים ממתלבטים. אם רק נרצה, נוכל היום לטכס עצה עם יועץ משפחתי, יועץ זוגי, יועץ תעסוקתי, יועץ השקעות ועוד. על רקע ריבוי אספני האמנות מתרבים גם העוסקים בייעוץ לרכישת אמנות. "כלכליסט" מציג חמש יועצות המתמחות באפיקי אמנות שונים.
רכישת אמנות בחו"ל
שמאית האמנות עדי גישס מספקת ייעוץ שמתמקד ברכישת אמנות בחו"ל. "כשאנשים נכנסים לבורסה, הם לא מעזים לשים כסף בלי לעבור דרך ברוקר", היא אומרת, "אז למה שמישהו ישקיע כסף ביצירת אמנות בלי לחקור לפני? הישראלי הטיפוסי חושב שהוא יכול לעשות הכל לבד, ושכך הוא יחסוך כסף. אבל זה לאו דווקא נכון. אני יכולה לאמוד את איכות היצירה, ולהגיד אם זו השקעה טובה ואם היצירה מקורית. יועץ מקושר יכול היום למצוא כל יצירה בכל מקום בעולם. והוא יכול גם, תתפלאו - להשיג מחירים יותר טובים.
"עוד יתרון הוא שאני יכולה לאתר יצירות שלא מגיעות לקהל הרחב ולגלריות. קיימת שכבה עליונה של יצירות שמסתובבות בעולם של האמנים הגדולים באמת, שאינן נחשפות במכירות ובגלריות. היה לי למשל לקוח שדרש שאמצא עבורו ציור עירום של מודליאני, ויש 27 כאלה בלבד בעולם. החיפוש לקח זמן ומאמץ, אבל בסופו של דבר מצאתי".
עוד מקרה מעניין הוא אחת הרכישות הראשונות שגישס ביצעה בחו"ל: "לקוח שלי, איש הייטק, חזר מנסיעת עסקים בניו אורלינס, שם נתקל בשני הדפסים של מירו ודאלי, עבורם ביקשו ממנו 81 אלף דולר. הוא התמקח והצליח להוריד את המחיר ל־69 אלף דולר, אבל לא היה בטוח שזה אכן שווי היצירות. הוא חזר לארץ, פנה אליי, ואחרי תחקיר קצר עדכנתי אותו שהוא צריך לשלם על שתיהן לא יותר מ־33 אלף דולר. תעשו חישוב ותבינו כמה כסף הוא הצליח לחסוך".
מה חשוב לזכור כשרוכשים יצירת אמנות בחו"ל?
"להיות סבלנים", אומרת גישס. "תן לי את הזמן שאני צריכה כדי לבדוק. במקרה של אותו בחור - בתוך שבועיים השגתי לו משני מקומות בעולם את ההדפסים שרצה, אחרים מאותה הסדרה, פלוס שילוח עד הבית, ב־24 אלף דולר, כולל העמלות שלי. וכל זה - בלי לזוז מהכיסא בבית".
אמנות כאפיק השקעה
אמה דורון היא אוצרת פרטית שמייעצת ברכישת אמנות למטרות השקעה. "עם השנים האמנות הפכה לאפיק השקעה מאוד מקובל, והיא מייצרת תדמית חברתית ואפילו תדמית עסקית", היא אומרת, ומוסיפה: "ההשקעה שהוכיחה את עצמה בצורה הטובה ביותר בתכנון למשך שנים היא השקעה ביצירות אמנות".
מה חשוב לזכור כשרוכשים יצירת אמנות להשקעה?
"צריך קודם כל שהלקוח יהיה ער לכך שהאמנות היא עסק חמקמק. יש אנשים שרוצים לרכוש יצירה שמבחינה כלכלית בוודאות תצדיק את רכישתה בעוד כך וכך שנים. דווקא איתם אני מאוד נזהרת. אני לא עוסקת במניות או בניירות ערך, ובאמנות יש הרבה מאוד גורמים שיכולים להשפיע על ערך היצירה, ואת כל אלה אני מנסה להרכיב כמו פאזל".
"עוד יתרון לעבודה עם יועצת לפני שרוכשים אמנות להשקעה – אני דואגת לעדכן את הלקוחות שלי במה שמתרחש בעולם האמנות", דורון מוסיפה. "יש לקוחות שכבר שנים אני עובדת איתם. כשהתחלתי לעבוד איתם היו ביניהם שלא ידעו מי זו לאה ניקל. אני דואגת לשלוח להם חומרים, להזמין אותם לתערוכות, וממש להעניק להם חינוך אמנותי. כמו כן, לא פעם קורה שאני נתקלת ביצירות במכירות פומביות שיכולות להתאים לאוסף של אחד מהלקוחות שלי. במקרה כזה אני ארים טלפון, אסב את תשומת לבו לעניין ואמליץ לו לבדוק אופציה לרכישת היצירה המסוימת".
אמנות ישראלית צעירה
רינה כהן היא בעלת חברת כרמין, עסק לייעוץ ברכישת אמנות, בעיקר של יוצרים מקומיים צעירים. "עניין אותי להנגיש את האמנות העכשווית לאנשים שלא בהכרח מבינים בה. החזון שלי הוא שהאמנות העכשווית תגיע לבית. וגם, במקביל, שהאמן יבין שבצד השני יש לקוח", אומרת כהן.
"היום בארסנל שלי יש 60 אמנים, רובם בתחילת דרכם, ואותם אני מחברת עם הלקוחות שמגיעים אליי כדי לקבל ייעוץ. אני לוקחת את הלקוח לסיור אצל כמה אמנים בסטודיו, ותוך כדי התהליך הטעם של הלקוח בדרך כלל הולך ומשתכלל. ככל שהלקוח נחשף לדברים יותר טובים כך הוא לומד להעריך אותם יותר. מלבד השירות שאני נותנת ללקוח זה יוצר הרגשה טובה מאוד אצל האמנים הצעירים. עצם העובדה שמראים את היצירות שלהם, גם אם הן לא נמכרות בסופו של דבר, גורמת להם להעריך את עצמם יותר".
גם אצל רוני עוז ונעמי ברקוביץ', שותפות ב"גלריית יוצרים", האמן נמצא בחשיבות העליונה. הייחוד בגלריה שלהן הוא שהיא אינטרנטית בלבד. הן מייצגות יותר מ־100 אמנים, וכאשר לקוח פונה אליהן הן מפנות אותו קודם כל ליצירות שנמצאות ברשת.
"כל אמן מציג ברשת כמות מסוימת של עבודות", מסבירה עוז. "ואלה כמובן עבודות מקוריות בלבד. אם הלקוח לא מוצא את מה שהוא מחפש דרך האינטרנט, אנחנו מלוות אותו לסטודיו של האמן".
מה חשוב לזכור כשרוכשים יצירות של אמנים ישראלים צעירים?
"אחד הדברים הכי חשובים מבחינתי הוא הפגישה האישית עם האמן", אומרת כהן, "ואת זה לא מספקים רוב הגלריות או המוזיאונים. ברוב המקרים הלקוחות יסכימו להוציא יותר כסף ממה שתכננו אחרי שנפגשו עם האמן וראו את תהליך היצירה בסטודיו. מפני שמדובר באמנים בתחילת דרכם, מאוד חשוב שיהיה מישהו שיאתר אותם עבור הלקוח – וזאת העבודה שלי. אני בוחנת ומתעדכנת במה שיש בשוק ומנסה ליצור מגוון כמה שיותר גדול. אני מכתתת רגליים, מסיירת בין גלריות ומחפשת את האמנים הספציפיים שאני רוצה לעבוד איתם".
עוז מסכמת: "חבל לא להכניס אמנות ישראלית הביתה. מתוך זה נולד החזון של גלריית יוצרים, וזו גם המהות שלה".