שאנל בגיל 11
הכוכבות החדשות של עולם האופנה הן שחקניות צעירות בעלות טעם משובח. השערוריות לא מאחרות להגיע
בחודש שעבר קיים מותג היוקרה שאנל ארוחת ערב אקסקלוסיבית בלוס אנג'לס למספר מצומצם של שחקניות שנחשבות בעלות טעם משובח. בין הכוכבות שהוזמנו לאירוע אפשר היה לראות פנים חדשות וצעירות במיוחד: היילי סטיינפלד (14), תגלית של האחים כהן שהיתה מועמדת לאוסקר על תפקידה בסרטם "אומץ אמיתי", ואל פנינג (13), כוכבת סרטה האחרון של סופיה קופולה "הרחק מכאן".
בשנה האחרונה דומה שעולם האופנה מתייחס ברצינות לא מבוטלת לצעירות בנות עשרה. הן מוזמנות לשבת בשורה הראשונה של תצוגות ההוט קוטור ומובילות קמפיינים. אל פנינג ואחותה דקוטה בת ה־17, שכבר נחשבת שועלה ותיקה בעולם האופנה, הן המוזה של מארק ג'ייקובס ומקור השראה לקרל לגרפלד. סטיינפלד נבחרה להוביל את קמפיין החורף של מיו מיו. השחקנית קירנן שיפקה, רק בת 11, שמגלמת את בתו של דון דרייפר ב"מד מן", נראית כמו עורכת מיניאטורית במגזין "ווג", ושמות כגון ראלף לורן, שאנל וסטלה מקרטני שגורים בפיה. לא רק שחקניות צעירות הן כוכבות בעולם האופנה של היום - שיפקה שואבת השראה מהבלוגרית בת ה־15 טאבי גביסון, שהחלה לכתוב את הבלוג שלה "Style Rookie" ("טירונית סטייל", thestylerookie.com) ב־2008, בהיותה בת 11. גם היא כבשה בקסמה מעצבים רבים ונהפכה לאורחת נחשבת בשורה הראשונה של התצוגות.
הצעירות האלה פיתחו מיומנויות אופנתיות מתוחכמות וטעם ייחודי ועצמאי. גביסון, למשל, היא חובבת בגדי וינטג' ועיצובים אוונגרדיים של ריי קוואקובו מקום דה גרסון. סטיינפלד בחרה בשמלה של המעצב הניו־יורקי פראבל גורונג לטקס גלובוס הזהב, ואל פנינג הגיעה להקרנת הבכורה של "הרחק מכאן" בשמלה של רודארטה ונעלי עקב של ניקולס קירקווד.
החיבוק של עולם האופנה אינו מפתיע - תמיד העדיפו שם פנים רעננות וצעירות - ואי אפשר להכחיש כי הוא נעשה גם כדי ליצור פרובוקציה. אבל הגיל הולך ויורד והתגובות אינן מאחרות להגיע. בחודש שעבר נפסלו בבריטניה שני קמפיינים: באחד מהם, למותג מיו מיו, נראית סטיינפלד יושבת ומזילה דמעה על פסי רכבת, ובפרסומת לבושם של מארק ג'ייקובס יושבת דקוטה פנינג בתנוחה סקסית ומחזיקה בין רגליה בקבוק בושם מזדקר; ג'ייקובס הודה כי שאב השראה מדמותה של לוליטה של ולדימיר נבוקוב. צילומים פרובוקטיביים במהדורה הצרפתית של "ווג", שבהם נראית ילדה בת 10 בבגדי נשים מפתים, הביאו ככל הנראה לעזיבתה של העורכת קרין רויטפלד. הטעם לפגם ברור, ואי אפשר שלא לתהות אם באמת ילדות כה צעירות, מתוחכמות ככל שיהיו, יכולות למכור בגדים המיועדים לנשים בשלות יותר. אבל ההצלחה של הצעירות האלה והסערות שהיא מעוררת מחדדות שאלות גדולות יותר על אופנה - ועל מי שמוביל אותה.