המשפחה החדשה
חוקי המשחק השתנו בשבוע שעבר כשחברת שירותי הסטרימינג נטפליקס רכשה את זכויות ההפקה של סדרת הטלוויזיה "משפחה בהפרעה". האם זהו השלב הבא במלחמה בין המדיה הישנה לחדשה?
במשך שנים מומחים מבטיחים לנו ש"אוטוטו" נוכל לוותר על מינוי הכבלים או הלוויין והאינטרנט יספק לנו את כל מה שאנו צריכים. עכשיו נראה שהמהפך הזה מתחיל באמת – "משפחה בהפרעה", סדרת הקאלט זוכת הפרסים, תהיה סדרת הטלוויזיה הראשונה שמבצעת את המעבר מרשת טלוויזיה גדולה לאינטרנט, יחד עם כל צוות השחקנים שלה.
הסדרה תחזור לאוויר במימון והפקת נטפליקס, שירות הסטרימינג הפופולרי. מוקדם יותר השנה, נטפליקס רכשה את הזכויות להפקת שתי תוכניות טלוויזיה שיושדרו באינטרנט בלבד – ואחת מהן היא "בית הקלפים", מבית הבמאי דיוויד פינצ'ר ("מועדון קרב", "הרשת החברתית") והשחקן קווין ספייסי.
שני מיליון דולר לפרק
זאת כמובן אינה הפעם הראשונה שבה יש חיבור בין חברות המדיה באינטרנט ורשתות הטלוויזיה. עם זאת, עד כה רשתות הטלוויזיה הסתפקו ביצירת תוכן שילווה את הסדרות, כמו המיני־סדרות־אינטרנט שנוצרו עבור "העשב של השכן" או "בטלסטאר גלאקטיקה", או סדרות טלוויזיה על בסיס תופעות אינטרנט, כמו "שטויות שאבא שלי אומר" או "התפוז המעצבן".
במקרים אחרים, יוצרי טלוויזיה מוערכים פיתחו תוכני אינטרנט בלבד, כמו השחקן ניל פטריק האריס והיוצר ג'וש ווידון במיני־סדרה המופלאה "דוקטור הוריבל". אבל "משפחה בהפרעה" תהיה הפעם הראשונה שתוכן עושה את הדרך ההפוכה – מהטלוויזיה לאינטרנט. הסדרה, שבוטלה ב־2006 לאחר כשלוש עונות, חוזרת לאוויר. ככל הנראה, החברה תפיק כעשרה פרקים שישודרו ב־2013, ולאחר מכן תוציא סרט באורך מלא. נטפליקס ניצחה במכרז על הסדרה חברות ענק כמו Showtime ו־HBO.
אין ספק שההכרזה צריכה להפחיד את רשתות הטלוויזיה. זאת גם אינה הפעם הראשונה שנטפליקס מצליחה לנצח במכרז על תכנים מבוקשים – "בית הקלפים" נחשב לתסריט סדרת המקור המבוקש ביותר בשנת 2011, וגם אז נטפליקס הצליחה לגבור על HBO. החברה מוכנה להשקיע כסף רב על מנת ליצור תכנים מקוריים, ולפי ההערכות התקציב לכל פרק של כל אחת מהסדרות יהיה יותר משני מיליון דולר.
נטפליקס, שהחלה את דרכה כשירות להשכרת סרטי די.וי.די דרך הדואר, השיקה לפני כשלוש שנים שירות סטרימינג המאפשר ללקוחותיה לצפות בתכנים דרך האינטרנט, עם מאגר של עשרות אלפי סרטים ותוכניות טלוויזיה שבהם אפשר לצפות בלי הגבלה, בכל זמן, דרך כל מכשיר ועבור 8 דולר בלבד.
עד כמה השירות פופולרי? בשעות השיא, נטפליקס מהווה חמישית מכל תעבורת האינטרנט בארצות הברית - יותר מכל תעבורת שיתוף הקבצים הפיראטית במדינה. ועכשיו, החברה לא רק רוצה להפיץ תוכן – היא רוצה לייצר אותו. הרווח שלה: תוכן מקורי ובלעדי יעודד משתמשים להירשם דווקא לשירות שלה ולא למתחרים.
עדיין תלויים בהוליווד
קשה להתעלם מהמהלכים של חברות האינטרנט וכניסתן לתחום שבעבר נחשב לפרה החולבת של רשתות הטלוויזיה - סדרות המקור. מבחינת חברות האינטרנט, המטרה היא לא רק לעקוף את רשתות הטלוויזיה ולמצב את עצמן כאלטרנטיבה טובה וזולה יותר, אלא גם מאבק על יכולתן לשרוד. כל שירותי האינטרנט, מיוטיוב ועד נטפליקס, עדיין צריכים את הוליווד על מנת לספק 99% מכל התכנים שלהם. ללא עשרות אלפי הסרטים במאגר שלה, לנטפליקס אין זכות קיום. התוכן המקורי שלה יסייע לה בעתיד, אבל לא לפני 2014, לכל הפחות.
חברות המדיה הוותיקות, מצדן, מגלות שהעולם משתנה. עוד ועוד צופים מבטלים את חיבור הכבלים והלוויין, ובוחרים לצפות בסרטים מנוחות הבית, ללא צורך ללכת לבית הקולנוע. זה כמובן מגמה שנמשכת שנים, אבל עד לאחרונה ייחסו זאת לפיראטיות. עכשיו החברות מגלות שהלקוחות מוכנים לשלם – אבל לא דרך המודלים הפיננסיים המשומנים והמיושנים שלהן. בתגובה, הן נאבקות על המקום שלהן. הן החלו, בין השאר, להעלות את דמי הזיכיונות שהן גובות מחברות האינטרנט, כגון נטפליקס. כך למשל, HBO דרשה סכום שמנכ"ל נטפליקס הגדיר כ"מטורף".
חברת הכבלים סטארס גם העלתה את התעריפים והחליטה להסיר את תכניה מנטפליקס ולא לחדש את החוזה שלה. אחרות נוקטות בטקטיקה אחרת – חברת קומקאסט־NBC החלה לדרוש מנטפליקס "קנס תעבורה" שערורייתי וייחודי – בפועל, היא דרשה ממנה להשתתף בעלויות צריכת האינטרנט העצומה של לקוחות נטפליקס. ולא רק נטפליקס סובלת - חברות הטלוויזיה מסרבות גם לשתף פעולה עם מיזם הטלוויזיה של גוגל.
אבל את הירידה במספרי מנויי הכבלים לא יהיה אפשר לעצור. נטפליקס מצדה החלה להיכנס לדרום אמריקה ולאירופה, ואף מבצעת כמה פעולות משפטיות בישראל, כלומר ייתכן והדבר מסמל את כניסתה לשוק המקומי. גם אם נטפליקס לא תיכנס בשנה הקרובה ארצה, מדובר בתהליך מבורך שבלי ספק יוביל לירידת מחירים של ממש – בייחוד בהתחשב במחירי המנויים השערורייתיים בארץ, הכפולים משל ארצות הברית אבל מגיעים עם שבריר מהתוכן, ההיצע וזמינות השירותים המתקדמים. חברת מדיה אמיתית שתצליח לפרוץ את הגבולות ולהביא שירות אמיתי לארץ תביא לקריסת מחירים מהירה – וטוב שכך.