כשהטחול יורד לקרסול
שמועות עקשניות טוענות שהקרקס המעופף של רד בול מתקרב לישראל. עד אז נהנה מפתיחת עונת המירוצים שתחל בשבוע הבא באבו דאבי. אנשים כמונו יבצעו פעלולים שהיו גורמים לנו לשינוי מערך האיברים הפנימיים. הטייסים הטובים בעולם במירוץ המטורף בעולם
אף על פי שאין כרגע מלחמה באזור, בעוד כשבועיים, למשך מספר ימים יישמעו מעל מימי המפרץ הפרסי צווחות מנועי בוכנה עתירי כוחות סוס, ומול חופי אבו דאבי, בואכה דובאי מיודעתנו, יינשאו באוויר ריחות של דלק מטוסים וענני עשן לבן שיותירו מאחוריהם המטוסים והטייסים של סבב מירוצי האוויר של רד בול (Red Bull Air Race).
אילי הנפט במפרץ מתמרקים מכף רגל עד ראש, ודואגים שהפרארי־למבורגיני־פורשה־רולס רויס הפרטית תהיה זמינה. המפרץ מכין עצמו למירוץ הראשון מתוך שמונה בעונת 2010. האירוע בן ארבעת הימים פותח את העונה השמינית של הספורט המוטורי הנחשב למושך הקהל מספר אחת בעולם. למירוץ האחרון ב־2009, שנערך בברצלונה, הגיעו יותר מ־800 אלף צופים.
משעמם לי!
"כשהייתי בן 6 עברנו להתגורר בסמוך לשדה תעופה קטן בפרברי בודפשט", כך מספר פטר בסנאיי, הטייס ההונגרי יליד 1956 ומי שנחשב בעיני רבים לסנדק של הענף. "את רוב ילדותי העברתי בשיטוט בין המטוסים והטייסים. ב־1962 נחשפתי לאליפות העולם בטיסות פעלולים, והיה ברור לי שמה שאני רוצה לעשות בחיים זה לטוס". בגיל 15 הטיס בסנאיי גלשני אוויר, וחמש שנים מאוחר יותר כבר זכה בתחרות הראשונה שלו כגולש.
מאז אותה תחרות גלישה, בסנאיי משתדל שלא להחמיץ אף תחרות טיסה, וברבות מהן אף זכה במקום הראשון. ארון הגביעים שלו כבר הגיע לקריסה מעומס המתכת על המדפים, ובסנאיי הרגיש, איך לומר, קצת משועמם. סאלטות כפולות באוויר, לופים, שמיניות ולולאות תחת עומס של שבעה־שמונה ג'י כבר לא עשו לו את זה. טיפוס אנכי אל על עם מנוע צווח טורים ואז כיבוי המנוע באוויר, צלילה חופשית לאדמה והדלקת המנוע מחדש בשנייה האחרונה כבר לא סיפקו את מנת האדרנלין הנדרשת. הוא החל לחפש דרכים חדשות לביטוי יכולת הטיסה שלו ושל עמיתיו כדי להכריע מחדש מי הטוב שבהם.
באותה שנה ישבו חברי פאנל המוחות בחברת משקאות האנרגיה של רד בול (ה־Red Bull Sports Think-Tank), שכבר הנפיקו כמה מהאירועים המוטוריים היותר ביזאריים, והחלו לפנטז על הפקת מירוץ אווירי שונה. כזה שלא יבחן רק מהירות אלא גם אומץ, נחישות ויכולות אווירובטיות. ב־2002 הם הגיעו לבסנאיי, כדי שזה יעזור להם ליצור תחרות חדשה של מירוצי אוויר; כזו שתשלב טיסה מהירה ושליטה אבסולוטית בכלי. אחרי שנה נוספת של סגירת קצוות יצא סוף סוף העשן הלבן, תרתי משמע, והליגה המריאה.
לבעלי קיבה חזקה בלבד
כשמתקבצים יחד טיפוסים מספיק צבעוניים עם טירוף מספיק חזק ומחלקים להם מכונות תעופה כמעט בלתי מוגבלות בביצועים, אפשר לצפות - ולקבל - אירוע עוצר נשימה. גם ממרחק כמה מאות מטרים הצופה הממוצע מחסיר כמה פעימות וחש קלות בבטנו למראה הביצועים החדים כסכין מנתח, המהירות המסחררת והדיוק ברמת הסנטימטרים בפניות המהירות. אפשר רק לנחש מה עובר על הטייס בדקה ומשהו של טיסה שכל שבריר שנייה בה קריטי וכל טעות עלולה להסתיים בצורה טרגית - או גרוע מזה, בהפסד.
לשם ההמחשה, נציין כאן כי לאדם ממוצע ובריא לא מומלץ לעמוד בעומס העולה על תשעה ג'י. מעבר לכך הוא מסתכן באיבוד הכרה. הטייסים של רד בול מתקרבים לא פעם לעבר ה־12 ג'י. תענוג.
העיקרון של התחרות פשוט ביותר: האדם נגד הזמן. 15 הטייסים מתחרים ביניהם מי יצלח בזמן הקצר ביותר את המסלול, שאורכו בין 4 ל־6 ק"מ, דרך מערך קונוסים מתנפחים הקרויים "שערי אוויר" (Air Gates), המתנשאים לגובה של 20 מטר. מלבד הטיסה המהירה על הטייסים לעבור בין השערים בסדר שנקבע מראש ובאופן המסומן על גבי השערים בקוד צבעוני - מעבר מאוזן או מאונך. נגיעה באחד מהשערים, טיסה מסוכנת או מעבר שלא על פי ההוראות גוררים עונש של תוספת זמן לטיסה בהתאם לחומרת העבירה. שיטת הניקוד מוכרת לנו מתחרויות האירוויזיון: למקום הראשון מוענקים דוז פואה, לשני עשר נקודות וכך הלאה. מקומות 12–15 אינם זוכים בניקוד. נקודה נוספת מוענקת לקובע הזמן המהיר במוקדמות. את הגביע לוקח בסוף העונה הטייס שצבר את מרב הנקודות בסיכום המירוצים.
הקרקס מגיע לעיר
כחלק מאסטרטגיית השיווק שלהם משתדלים אנשי רד בול לא לחזור שנה אחר שנה לאותו אתר, וכך נודד הקרקס האווירי בין מדינות וערים, והענף נחשף לקהל חדש ומעריצים בעולם כולו. למירוצים נבחרים אתרים עוצרי נשימה, מה שתורם גם לחוויית הצפייה של המיליונים בבית.
גם לערים המארחות נראה שמשתלם כאב הראש הכרוך באירוח המירוץ, ולו רק בגלל מאות אלפי הצופים המגיעים אליהן לרגל המירוץ, והעתידיים שנחשפו אל יופיין במהלך הצפייה בשידור הישיר. תהליך השינוע, הפירוק וההרכבה של המירוץ הוא מבצע לוגיסטי ש־400 אנשי הצוות הטכני של החברה עמלים עליו במשך כשלושה שבועות. עליהם להעתיק מאתר לאתר כ־400 טונות ציוד הנדחס לכ־70 מכולות. באתר עצמו נעזרים אנשי המירוצים של החברה בצוותים מקומיים המונים יותר מ־1,500 עובדים.
אם בשנים הראשונות נאלצו ברד בול לחזר אחר ערים בעולם כדי שיסכימו לארח את המירוץ, כיום המצב הפוך, ובחברה נאלצים לסנן מתמודדות רבות. אגב, העיר הזוכה משלמת כ־2 מיליון יורו על הכבוד. ימות המשיח בדרך: ל"באזז 2010" נודע כי מתקיימים מגעים עם ראשי ערים בארץ לאירוח האטרף המוטורי מספר 1 בעולם. אינשאללה.
לוח המראות
2010 Red bull Air Race איפה ומתי
אבו דאבי – 26-27 במרץ
פרת', אוסטרליה – 17-18 באפריל
ריו דה ז'ניירו – 8-9 במאי
ווינדזור, קנדה – 5-6 ביוני
ניו יורק – 19-20 ביוני
לאוזיץ, גרמניה – 7-8 באוגוסט
בודפשט – 19-20 באוגוסט
ליסבון – 4-5 בספטמבר