תמונות מהאתר לצלחת
מסעדות כמו טוטו, הרברט סמואל וכתית הבינו שאתרי אינדקס כמו rest ו־2eat כבר לא מספיקים, והם מוכנים להשקיע עד 80 אלף שקל בבניית אתרים שיאפשרו למבקר לחוש את חוויית המסעדה עוד לפני הביקור
הקלקה על האתר של מסעדת טוטו מכניסה את הגולש לעולם אחר. עולם של צבעים רכים, סחלבים ציוריים, מוזיקה ספרדית מודרנית מתנגנת מהרמקולים ומנות העולות בזו אחר זו על המסך ומתחילות להפעיל את בלוטות הרוק. אסף ליס, מנהל המסעדה, שאתרה מתגאה ביותר מ־4,000 כניסות לחודש, מספר שהרעיון היה לחרוג מהמטריצה הקבועה של אינדקסי המסעדות ברשת, ולהתחיל את החוויה של הביקור במסעדה עוד לפני הביקור הפיזי.
מחזקים את הדימוי
רענן פניני, הבעלים של חברת 32bit, הבונה אתרי אינטרנט תדמיתיים, הוא שעיצב את האתר החדש של מסעדת טוטו. פניני, שבנה בין השאר את האתרים של המסעדות כתית, הרברט סמואל ובנג'מן סיגל, ובקרוב ישיק את האתרים של מסעדת טורקיז ומתחם השף ניר צוק ביפו, מסביר שאתרי האינדקסים דוגמת rest, rol ו־2eat אינם מספקים את כל התשובות. "קשה מאוד לתת בהם ביטוי לרוח ולמהות של המסעדה", הוא אומר, אך מוסיף שהאתרים העצמאיים הם בעיקר פעילות משלימה, ושאינם צפויים להחליף את אתרי האינדקס.
רוני אפשטיין, הבעלים של חברת סדנא, העוסקת במיתוג באינטרנט, מצביע על יתרונות נוספים מעבר לחופש העיצובי. "אתר עצמאי יכול לתת המון אפשרויות שיווקיות נוספות, מלבד העניין המיתוגי; למשל, קופונים לסועדים. אתר מתוחכם יותר יכול גם לזהות לקוחות חוזרים ולתת להם הטבות. המסעדן יכול לדעת במה התעניין הגולש".
העלות של בניית אתר עצמאי נעה בין 15 אלף שקל לאתר מושקע אך פשוט יחסית, לבין 80 אלף שקל לאתר עם תשתית מתוחכמת המאפשרת הכנסת אפליקציות אינטראקטיביות. אך בכך לא נגמרת ההשקעה. פניני מציין: "חייבים שיהיה במסעדה מישהו שממונה על האתר ומעדכן אותו באופן סדיר, אחרת גם האתר המושקע ביותר יכול להפוך תוך חודשים לשלד מת".
עדכון יומי
בבניית אתר למסעדה שם המשחק הוא יצירת דימוי מסוים והטמעתו באמצעים כמו מוזיקה, תמונות וסרטונים. "יש אצלנו אמרה שגורסת - הכל עד לטעם", מסביר אפשטיין. "כשבנינו את האתר של צפרה עשינו את זה באמצעות סיפורים על האוכל האסייתי, תמונות כמובן ועיצוב שמשדר את המסר הלא קונבנציונלי שהמסעדה רוצה להעביר. זהו סוג של תיאום ציפיות שמתחיל עוד לפני שהסועד מגיע למסעדה".
פניני, שבנה את האתר של מסעדת הרברט סמואל עוד לפני שהמסעדה הוקמה, מספר שהיה חשוב מאוד לבעלי המסעדה לשדר את הפשטות והנגישות של המסעדה, מסר שהיא ניסתה לשדר מרגע פתיחתה.
אורן סמינוב, הבעלים של חברת גמל תקשורת, הבונה אתרי אינטרנט למסעדות ומסיימת בימים אלו את בניית האתרים לרשת פראג הקטנה ולמסעדות השקד והוואנה, אומר שהיתרונות של האתר העצמאי הם ביכולת לקבל נתונים מדויקים על אפקטיביות הפעילות שלו, וביכולת העדכון המיידי.
ליס מחזק את דבריו בזכות המיידיות: "אני משנה את הספיישלים של המסעדה כל יום, ומיד משנה אותם גם באתר. האתר גם מספק לי את המידע על השעות והימים שבהם יותר גולשים נכנסו לאתר, ואני מיד מחזק את המענה הטלפוני במסעדה כדי לתת שירות טוב יותר. אני מעדכן כל הזמן גם כדי שלקוח שנכנס היום לאתר וייכנס בעוד חודשים, ירגיש שמשהו קורה במסעדה".