איזה וויסקי הכי טוב בעולם
לא פשוט להכריע בסוגיה היסטורית סבוכה שהאמריקאים, הסקוטים והאירים עדיין מתכתשים עליה. כלכליסט מציג את 10 הוויסקים המובילים בעולם
אחד מהמאבקים היותר ממושכים בעולם האלכוהול הוא זה הנוטף וויסקי, בין אירים לסקוטים, המשוכנעים כל אחד ומבקשים לשכנע כי להם שמורה הבכורה. לכל צד הוכחות משלו, עדויות כתובות על גבי תעודות עתיקות, או כאלה הנשענות על מסורות שעברו בלילות שיכורים מדור לדור, אך אין בכל אלה כדי להכריע בשאלה. במדינות שונות בעולם מייצרים וויסקי - הוא תופס יותר מרבע מכלל המשקאות החריפים הנעשים ברחבי תבל, יותר מ־1.5 מיליארד בקבוקים בממוצע בשנה. בשלוש מדינות הוא היה למסורת ששורשיה עמוקים: באירלנד ובסקוטלנד, כמובן, ואחר כך בארצות הברית, ויש המוסיפים את קנדה. שתיים נוספות שגילו את הוויסקי במאה השנים האחרונות והפכו את היוצרות מבחינת כמויות הייצור הן הודו ויפן.
הוויסקי הוא גם חלק מהתרבות העולמית, מלבד זאת של העולם המוסלמי כמובן. באמצעות הספרות, התיאטרון, הקולנוע והטלוויזיה, כל אחד בתקופתו וכולם יחד בדורות האחרונים, הפך הוויסקי למרכיב חשוב באורח חייו של הגבר המערבי, לסמל תרבותי ולמוצר צריכה המשלב - באופן נדיר - יוקרה ותפוצה עצומה.
אחת מההשערות ההיסטוריות בדבר מקורות הוויסקי טוענת כי נזירים שהגיעו מאזורנו אל ירכתי האי הבריטי, הביאו איתם את סודות זיקוק האלכוהול. תחילה להמסת חומרים לשיקויי מרפא, ובהמשך לשתייה מעוררת עליצות בתקופה שבה החיים היו באמת קשים.
מי חיים
בשפתם של השבטים הקלטים הקדמונים שמו של המשקה היה מי חיים (uisge beatha). על פי המסורת האירית, סנט פטריק - פטרונם הקדוש של בני האי, שהגיע אליהם ממסע בארץ הקודש ובמצרים בשנת 432 - למד ככל הנראה את סודות הזיקוק מיצרני בשמים במזרח, והשתמש בידע הזה לעשיית אלכוהול, שהפך לבסוף לוויסקי. במאה ה־20 הגיע ייצור הוויסקי גם להודו וליפן. במקרה של הודו זה ברור: האימפריה הבריטית היתה שם, על קציניה וחייליה הלוגמים, והמשקה שהתחיל כחיקוי השתלב בהמשך כחלק מאורח החיים של ההודי המצליח. כיום ההערכה היא כי 80 מיליונים הודים שותים וויסקי על בסיס קבוע, ומחסלים מאות מיליוני ליטרים בשנה, רובם מהייצור המקומי, שאיכותו בדרך כלל נמוכה.
הסיפור היפני שונה לחלוטין. לאבי הוויסקי היפני נחשב בחור ושמו מאסטאקה טאקצורו, שחזר למולדתו ב־1921 לאחר לימודי כימיה באוניברסיטת גלזגו והביא עמו את אהובתו הסקוטית ואהבה לוויסקי. הוא החל לעבוד אצל יצרן וסוחר יין מקומי, שינג'ירו טוריי, ויחד הקימו את מזקקת הוויסקי הראשונה ביפן, בעמק יאמאזקי, ליד קיוטו. בשנות החמישים של המאה שעברה, בסיוע החיילים האמריקאים שהגיעו לאזור עם כניעת יפן בתום מלחמת העולם השנייה, החלה פריחה. הוויסקי היפני מיוצר בשיטות הסקוטיות, בהעתקה מושלמת של התהליכים, ולעתים ביבוא של גלם ממזקקות סקוטיות. אולם במשך השנים, גם בזכות מי מעיינות מצוינים, הצליחו היפנים לפתח אופי לחלק מהתוצרת שלהם. המותג Suntory מוכר כיום יותר מ־1.5 מיליון ארגזים בשנה, רובם ביפן.
טעם וכמות
כדי להרכיב קבוצה של עשרת הוויסקים המובילים בעולם, יש צורך לחבר בין נתוני השוק לבין תוצאות הטעם. הפרדה לא תיתן תוצאות הגיוניות. ברשימת המותגים הנמכרים ביותר בתבל, בחמשת המקומות הראשונים, מוצאים שלוש מזקקות הודיות (בהן המותג השני הנמכר בעולם, Bagpiper - יותר מ־13 מיליון ארגזים בשנה). לכן הרשימה הבאה תשלב מספרים, שווקים, ביקורות וטעם אישי. משוקללים.
Johnnie Walker. הבלנד הסקוטי הנמכר בעולם (הנפוץ הוא הבקבוק בעל התווית האדומה, והיקר ביותר הוא בעל התווית הכחולה). ג'ון ווקר נולד בחווה בדרום מערב סקוטלנד ב־1805. בגיל 15, לאחר מות אביו פתוח חנות למוצרי מזון ומשקה בעיירה קילמרנוק. במהרה הראה כישרון נדיר לערבב סוגי וויסקי כדי לקבל "בלנד" היוצר מכל מרכיביו שלמות בפני עצמה. הדמות המהלכת צויירה לראשונה ב־1909. כיום מוכר המותג כ־12 מיליון ארגזים בשנה (ארגז שווה ל־9 ליטרים משקה). מחיר לבקבוק: תווית אדומה, 130 שקל; תווית כחולה, 1,950 שקל.
Jack Daniel's. מותג הוויסקי האמריקאי הנמכר בעולם. הבקבוק המוביל שלו הוא ה־Old No. 7. המזקקה נוסדה ב־1866 על ידי ג'ק דניאל בן ה־19, ונחשבת לאורך הדורות כאחת מיצרניות הבורבון (על בסיס תירס) המשובחות ביותר בארה"ב. ב־1941 הוכר הוויסקי שלה כסגנון בפני עצמו, ה"טנסי סטייל". כיום המזקקה היא גם אתר עלייה לרגל למאות אלפי תיירים בשנה. הוויסקי שלה נמכר בכ־9 מיליון ארגזים בשנה. מחיר לבקבוק: מס' 7, 215 שקל; ג'נטלמן ג'ק, 360 שקל.
Glenfiddich. הוויסקי מאלט (וויסקי לא מעורבב) הנמכר בעולם. גלנפידיך (מאזור Speyside), שפירושו "עמק הצבאים" בגלית, היא גם מהמזקקות הבודדות המנוהלת על ידי בני המשפחה שהקימה אותה במאה ה־19, משפחתו של וויליאם גרנט. הוויסקי שלה הוא בעל שם עולמי, לא רק בזכות יכולות ההתיישנות הטובות, כי אם גם מפני שהוא הסינגל מאלט הראשון שנמכר בכמויות מסחריות מחוץ לסקוטלנד, בשנות השישים של המאה שעברה. המותג אחראי גם לאחד הבלנדים המוערכים והנמכרים בעולם (יותר מ־4 מיליון ארגזים בשנה). מחיר לבקבוק: 12 שנה, 280 שקלים; 30 שנה, 1,900 שקל.
Jim Beam. הוויסקי מקנטאקי שהוא המותג האמריקאי השני הנמכר בעולם: כ־6 מיליון ארגזים בשנה. אביו הרוחני הוא ג'ק בוהם, מהגר גרמני שהגיע לארה"ב ב־1785 ועשור מאוחר יותר הקים מזקקת וויסקי. ב־1892 קיבל נכדו ג'יימס בים את ניהול העסק, והוויסקי זכה לשאת את כינויו של הבוס החדש, ג'ים בים. מחיר לבקבוק: לבן, 180 שקל; שחור, 250 שקל.
Bushmills. הוויסקי האירי הוותיק ביותר, והשני הנמכר בעולם (אחרי הג'יימסון). המזקקה הוקמה ב־1608. חובבי הוויסקי האירי, שיש בו קלילות ואלגנטיות, לא יחליפו אותו באף מוצר סקוטי. מחיר לבקבוק: רגיל, 170 שקל; בלאק בוש, 230 שקל.
J&B. הוויסקי הסקוטי השני בעולם בהיקף מכירותיו: כ־6 מיליון ארגזים בשנה. מקור שמו של הבלנד הזה בסיפור אהבה של סוחר האלכוהול האיטלקי ג'וסטריני, שהגיע ב־1749 ללונדון בעקבות זמרת אופרה אנגלייה שבה התאהב עד כלות. הוא פתח שם עסק, שנמכר כעבור שנים לאיש עסקים לונדוני בשם ברוקס. ראשי התיבות של שמותיהם מונצחים עד היום על הוויסקי הפופולרי הזה, שטעמו מתחבב בקלות. מחיר לבקבוק: 130 שקל.
Ballantine's. סקוטש בלנד משובח בעל מרקם קרמי נעים וארומה דבשית, שהוא גם הוויסקי השלישי הנמכר בעולם: יבולו השנתי יותר מ־5.5 מיליון ארגזים בשנה. מחיר לבקבוק: רגיל, 115 שקל; 12 שנה, 350 שקל.
Chivas Regal. הבלנד וויסקי הפופולרי כל כך בחתונות הישראליות הוא גם מהנמכרים ביותר בעולם: חמישי ברשימת הבסטסלרס של סקוטלנד עם כ־4 מיליון ארגזים בשנה. תחילת המותג ב־1836, כששני אחים לבית שיבאס פתחו חנות מכולת בעיר אברדין, ובין חצי לחם ל־100 גרם נקניק גם ערבבו וויסקי על פי טעמם למען הלקוחות. מחיר לבקבוק: 12 שנה, 280 שקל.
Crown Royal. הנציג הקנדי בחבורה. מי אגם וויניפג הזכים משמשים את המזקקה העושה את מה שנחשב לוויסקי הקנדי הטוב ביותר. החוק הקנדי אינו מתערב בהגבלת כמויות דגן מכל סוג שהוא והמזקקות עושות ככל העולה על רוחן כך מתקבל וויסקי קל יותר, לעתים עדין יותר מן הבורבון או הסקוטש. המותג הזה מוכר כ־4.7 מיליון ארגזים בשנה. מחיר לבקבוק: 250 שקל.
Macallan. סינגל מאלט שנכנס לרשימה בזכות היותו החלום הרטוב של אוהבי הוויסקים המיושנים והנדירים. המזקקה הסקוטית הזאת נוסדה ב־1824, והיתה מהר מאוד לאחת האיכותיות ביותר בסוגה. בחנות הניו־יורקית פארק אבניו ליקר סטור, המתמחה בבקבוקים מסדרות נדירות, מוכרים את הוויסקי הזה מ־1926 - במחיר הגיוני של 38 אלף דולר הבקבוק. האומדן הוא שנותרו כמה אלפי בקבוקים כאלה בעולם, רובם המוחלט אצל אספנים.