ועידת הגיימינג"זו תקופה של הידוק חגורות - מתמקדים במה שאנחנו חזקים"
ועידת הגיימינג
"זו תקופה של הידוק חגורות - מתמקדים במה שאנחנו חזקים"
קרן סומך מרום, מייסדת משותפת ו-COO ב-Beach Bum, אמרה את הדברים בפאנל בנושא 'כלכלת הגיימינג: הטרנדים, ההזדמנויות והסצנה הישראלית', בכנס הגיימינג של כלכליסט בשיתוף גוגל ופלייטיקה
"זו תקופה של הידוק חגורות – מתמקדים במה שאנחנו חזקים". כך אמרה קרן סומך מרום מייסדת משותפת ו-COO ב Beach Bum, בכנס הגיימינג של כלכליסט בשיתוף גוגל ופלייטיקה.
סומך מרום אמרה את הדברים בפאנל בנושא 'כלכלת הגיימינג: הטרנדים, ההזדמנויות והסצנה הישראלית', שאותו הנחה כתב כלכליסט עירד עצמון שמאייר.
נראה שיש ירידה היום בפעילות בתחום, מדובר בתקופה לא טובה.
אורי מרשנד, מנכ"ל ומייסד חברת Overwolf, השיב: "אני חושב שסטודיו מבוסס על מכירות או פרסום, ובפרסום יש ירידה כעת. זה לא הדבר הכי נורא בתקופת מיתון, אבל יש ירידה".
כיצד אתם משנים את הפעולות שלכם ביום יום לאור המצב?
"זו תקופה של הידוק חגורות. לא עושים גיוסי כספים מוגזמים. מתמקדים במה שאנחנו חזקים ורצים עד הסוף." אמרה סומך מרום, שהוסיפה: "אנחנו רואים שיש חברות שנכנסות לתחומים חדשים כדי להרחיב ולגוון את הפעילות שלהם בתחומים חדשים, להבטחת צמיחה ארוכת טווח"
ובהיבט של המשקיעים – איך אתם רואים את הירידה?
לדברי איתן רייסל שותף מנהל בקרן Vgames, "יותר חברות הבינו שכדאי לרוץ לגייס כסף כי יש ירידות בהכנסות ונהיה קשה יותר לגייס כסף. מצד שני, רוב חברות המשחקים מאוד עצמאיות ולא גייסו המון כספים".
איזי וידרה, מנהל Remagine Ventures, אמר עוד, כי "על אף שכמות ההשקעות בחברות ירדו בעשרות אחוזים בארה"ב ובישראל בשנה האחרונה, הרבה טאלנטים הפכו לחופשיים. אני מקווה שהם יעברו לגיימינג". וידרה הדגיש - "אנשים משחקים וימשיכו לשחק, אבל המצב כיום דורש התאמת ציפיות – גיוס כספים וצמחיה איטיים יותר".
מה אתם ממליצים למי שרוצה להיכנס לשוק?
"להתחיל חברה זה יותר מרעיון. צריך לחשוב על זה כמרתון ולא כספרינט – מי שחושב להקים חברה צריך לחשוב על 10-7 שנים שינהל את זה." אמר וידרה, "מצד שני, היום אפשר להקים חברה עם הרבה פחות כסף מבעבר".
סומך מרום הדגישה את החשיבות של בחירות השותפים בהקמת חברה: "חשוב לבחור אנשים עם אותו דרייב וחזון כמוכם – יהיו קשיים וחשוב שכולם יהיו באותו הראש".
רייסל ציין כי, עלויות השיווק והפרסום עלו משמעותית כך שלא בטוח שזול יותר להקים חברה כיום לעומת העבר. מעבר לכך, לדבריו, צריך מוצרים טובים יותר מבעבר. "לפני 4-5 שנים ראינו מוצרים בינוניים שהצליחו, היום כבר אין את זה. צריך לחשוב מה הטוויסט בעלילה, גם בז'אנר עמוס. אם המוצר טוב הוא יצליח". מרשנד הסכים עם דבריו והוסיף כי היום קיימת האפשרות "להתחיל לבנות עסק שהוא חלק מפלטפורמה קיימת, ואחרי שהעסק רווחי לבנות פלטפורמות חדשות".
האם שחקנים חדשים יכולים להתחרות היום בחברות הגדולות?
"כן. הרבה מהצמיחה של חברות הגיימינג נעשו באמצעות רכישות, למשל אקטיויז'ן-בליזארד. יש מוטיבציה לצעירים ואני חושב שרוב החדשנות מגיעה מהשחקנים החדשים", אמר רייסל. עם זאת, לטענת וידרה, הרגולטורים בעולם מתחילים למנוע מיזוגים ורכישות שהיו אפשריות בעבר, כך שיצירת צמיחה על ידי רכישות יותר מוגבלת מבעבר.
אילו הזדמנויות חדשות אתם רואים? מדברים היום על GENERATIVE AI.
"ג'נרטיב AI מצליח לייצר תוכן באמצעות כל מיני אינפוטים, תמונות, סרטונים. זה תחום של יצירת תוכן. אפשר לייצר היום מודלים ותמונות באיכות של גרפיקאי באמצעות פרומפט קוד פשוט. צריך קפיצה משמעותית מייצור תמונה למשחק." אמר וידרה. רייסל הוסיף שהטכנולוגיה החדשה דורשת הפעלת שרתים יקרים. עם זאת, הצורך ביותר תוכן, כך לפי סומך מרום, מהווה יתרון של הטכנולוגיה.
לסיום, יש לכם תחזיות לשנה הבאה?
"יהיה מאתגר. ישבנו לאחרונה על התקציב שלנו, ואנחנו שואפים שזה יהיה דומה ל 2022". אמר מרשנד. קרן הוסיפה: "אם אנחנו זהירים וממשיכים בקו שלנו, אני מאמינה שיש יכולת לצמוח". לדברי המשקיע וידרה, "מי שיתחיל ב-2023 יהיו לו הזדמנויות טובות להתחיל. מי שנמצא בחברות קיימות צריך יותר להיזהר". רייסל בחר בכיוון האופטימי וטען "תהיה שנה מדהימה. חברת הגיימינג מוערכות בחסר, ויש כסף להשקיע".