סגור
כנס הצמיחה של ישראל - צביקה שווימר
(צילום: סיני דוד)

כנס הצמיחה
מנכ"ל אלקטרה צריכה: "יותר קל להכניס לישראל פצצה גרעינית מאשר דאודורנט"

צביקה שווימר אמר את הדברים בכנס הצמיחה של כלכליסט בשיתוף מזרחי טפחות; על יוקר המחייה ומחירי קרפור שגבוהים משמעותית אמר: "ברור שיש השפעה על הרגולציה. כשאני מסתכל על מחירים, אז במקומות שיש פחות רגולציה כמו מוצרי החשמל, המחירים זהים לאירופה. גם המחירים של אדידס דומים לאירופה, אבל זה לא ככה במזון. כשאתה רוצה להכניס מוצר לישראל, אתה צריך לייצר פעילות שלא קיימת בעולם כמו בתחום הגבינות וזה מאתגר"

קבוצת אלקטרה צריכה כבר חולשת על הרבה תחומים בעולם הקמעונאות. צביקה שווימר מנכ"ל הקבוצה התראיין בכנס הצמיחה של כלכליסט בשיתוף מזרחי טפחות לנטע לי בינשטוק והסביר על ההתמודדות עם מותגי בינלאומיים בימים קשים מבחינה ביטחונית.
מה אתם שומעים מצד המותגים הבינלאומיים, כמו קרפור, אדידס, קולומביה? האם עולים חששות לגבי השוק הישראלי?
"אנחנו עובדים עם קרפור, אדידס, קולומביה והרבה שחקנים בתחום החשמל ואתה צריך להיות שגריר של ישראל מרחוק וזה אתגר לא פשוט. אבל יחד עם זאת, בקרפור בשנה האחרונה השקנו 100 חנויות ורק מתחילת המלחמה פתחנו 30 חנויות. להמשיך להביא עוד מותגים ולהגדיל פעילות בזמן כזה זה אתגר גדול, אבל השוק הישראלי ממשיך וצומח ואנחנו רואים את זה בחודשים האחרונים. יש לנו צמיחה גדולה במכירות וברווחיות של החברה ונמשיך לראות את זה בהמשך כי בסוף יש בישראל קהל מאד גדול.
יש התאמות שהייתם צריכים לעשות לאחר פרוץ המלחמה, למצב של אי ודאות? למשל החזקת מלאים גדולים יותר?
"היתה לנו הכנה עם הקורונה ובארבע השנים האחרונות ראינו השפעה של הקורונה ושל הרפורמה ושל מלחמה, אז אנחנו נמצאים בסוג של מתן מענה לצורך, ואנחנו נותנים מענה לצורך ענק בלוגיסטיקה כי אנחנו מייבאים כמות עצומה של מכולות. בסוף, המטרה שלנו להעניק לצרכן את מה שהוא צריך ורמת הקמעונאות בישראל מאד גדולה. אנחנו רואים גידול בקרפור. להקים בשנה 100 חנויות ולהביא 1,500 מוצרים ו-800 מוצרים כשרים זה שיא עולמי בהחדרת רשת בינלאומית בישראל, וקחו בחשבון שיש מלחמה ורגולציה שיש להן השפעה מכרעת שמביאים פעם ראשונה מותג בינלאומי".
לגבי קרפור, בסוף כולנו מוציאים סכום חודשי מאוד גדול על מזון. מה הסיבה ליוקר המחיה בישראל? מה גורם למחירי קרפור בארץ להיות גבוהים משמעותית מאלה שבצרפת? המדינה כעת מקדמת את רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", במסגרתה מוצרים שכבר קיבלו תקן אירופי לא יצטרכו לעבור שוב את אותה תקינה כאן בארץ. זו באמת יכולה להיות בשורה גם בעולם המזון?
"ברור שיש השפעה לרגולציה בכל הקשור ליוקר המחיה בישראל. במקומות בהם יש פחות רגולציה, למשל בתחום החשמל, המחירים זהים למחירים באירופה. גם המחירים של אדידס בישראל הם כמו באירופה. זה לא ככה במזון בגלל הרגולציה. לישראל יותר קל להכניס פצצה גרעינית מאשר דאודורנט בגלל הרגולציה המורכבת. קרפור עשתה מהפכה ורואים גידול של 60% בכל חנות שעוברת הסבה מיינות ביתן לקרפור. אנחנו נותנים פתרון הכי גדול ליוקר המחיה. בחג שבועות השקנו לזניה ממפעל באיטליה ב-10 שקלים שהמותג המוביל בקטגוריה נמכר ב-20 שקל. כבר היום שמסתכלים על טווח של שנה, יש פה יתרון גדול לצרכן ברמת סל הקניה. קרפור פעילה ב-50 מדינות והכניסה שלה לישראל היתה הכי משמעותית.
חלק גדול מסל המזון נובע מספקים מקומיים. איך מתמודדים עם לחצים מולם? רפורמה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" יכולה להיות בעייתית במזון.
"היום בתחום המזון חייבים להסתמך על תוצרת מקומית ורוב הפעילות תמשיך ותהיה מול שחקנים וספקים מקומיים. יחד עם זאת ברגע שייצרו רפורמה מלאה בתחום המזון זה ישפיע על שחקנים מקומיים ועל שרשרת האספקה וזה יוזיל את כל שרשרת הערך. הייצור בישראל קריטי היום גם לאבטחת שרשרת המזון ולהורדת יוקר המחיה. בנוגע לאבטחת שרשרת המזון בישראל, אנחנו עובדים מול קרפור כדי לתת פתרונות להרבה מוצרים שהרגשנו שיש בהם חוסר.
"צריכים להסתכל לטווח ארוך ואנחנו בנקודה בישראל שאנחנו יודעים מה לתקן. אנחנו חיים את השוק והולכים לתמונת ראי למה שקורה סביבנו. אנחנו מפעילים היום 300 אלף מ"ר מסחר בישראל שזו כמות עצומה. מבחינת המדינה, כשמחוקקים חוקים צריכים להסתכל לטווח הארוך ולבחון אותם לאחר תקופה, האם הם הביאו תועלת או להפך. בשווקים שיש בהם הרבה חוקים זה סירבל את השוק. היום יש פרספקטיבה של זמן על חוק המזון, אבל פחות רגולציה מייצרת יותר פעילות".
המלחמה, שהובילה להאטה משמעותית בענף הנדל"ן, פגעה גם במכירות המזגנים. בכל זאת מדובר עדיין בתחום מהותי עבור אלקטרה צריכה. איך מתגברים על זה?
"אנחנו עדיין שחקן גדול בתחום המיזוג בישראל במיזוג ביתי, תעשייתי ופרויקטים לבניה, ומשיקים כל הזמן סדרות חדשות. השוק עבר לאינוורטר ואנחנו השחקן הכי גדול במיני מרכזי. ישראל זה שוק שצורך הרבה מזגנים וממוזג ב-99%, והיכולת שלנו כקבוצת קמעונאות עם דאטה מאד גדול מאפשר לנו לאתר לקוחות רלבנטים ולעשות חיבור לקהל הרלבנטי. ניתן מענה מהיר לכל מה שקשור לשיקום בצפון ובדרום ואנחנו מאד מפוקסים בתחום המיזוג".
האם אלקטרה צריכה סיימה את מסע הרכישות שלה לשנים הקרובות?
"סיימנו אותו כבר לפני שלוש שנים ובחמש שנים אחרונות הפכנו מחברת תעשייה לקבוצת קמעונאות חזקה עם זרוע מזון באמצעות קרפור שיודעת להביא בידול לשוק, ועם מחסני חשמל ושקם, חנות החשמל בדיוטי פרי שעובדת חזק, זרוע של פנאי וספורט עם המותגים אדידס, קולומביה, ושבילים, ועם זרוע של סחר במזגנים ובמוצרי חשמל. כך שאנחנו מסתכלים על עצמנו כקבוצת קמעונאות עם כרטיס אשראי עם התועלת הכי חזקה בשוק. התקופה הזו בישראל מלמדת אותנו להיות מאד זהירים ולשמור על הקיים".