סגור
ועידת התחזיות 2025 - צביקה שווימר
(צילום סטילס: גיל נחושתן. צילום ושידור: Streame)

ועידת התחזיות
״הערים שחוו את המשבר הכי כבד ב-2024, יהיו ערים סופר מתפתחות בעתיד״

בוועידת התחזיות 2025 של כלכליסט בשיתוף בנק הפועלים וקבוצת הפניקס, אמר צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה כי "רפורמת 'מה שטוב לאירופה' לא מטפלת מספיק בענף המזון". לדבריו, "קרפור עברה לרווחיות כבר חמישה רבעונים ברצף ונמצאת במגמה חיובית מאוד בראייה קדימה"

"בואו נדבר רגע על חיתולים. לפני כמה שנים הייתי בארוחת ערב עם ד״ר זינקן, הבעלים של חברת מילה, חברת פרימיום למוצרי חשמל, המובילה בעולם. והוא אמר לי דבר מדהים: 'צביקה, לישראלים יש מזל. אצלנו בגרמניה, כשאתה הולך לסופר מוכרים יותר חיתולים למבוגרים מאשר חיתולים לתינוקות. אצלכם בישראל מוכרים יותר חיתולים לתינוקות. וכל עוד אתם מוכרים יותר חיתולים לתינוקות, זה אומר שיש צמיחה". כך סיפר צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, בוועידת התחזיות 2025 של כלכליסט בשיתוף בנק הפועלים וקבוצת הפניקס.
"תשמעו, לפעמים צריך מבט של מישהו מבחוץ שיאשר לך את כל מה שתמיד ידעת. במשפט פשוט אחד, ד"ר זינקן ממילה זיקק את כל מה שאנחנו באלקטרה מוצרי צריכה מאמינים בו. אנחנו מאמינים בישראל, אנחנו מאמינים בצמיחה הישראלית, בשוק בישראל, אנחנו מאמינים בצרכן הישראלי", הוסיף שווימר.
אלקטרה קיימת כמעט שמונים שנה. היא התחילה את דרכה בתור חברה קטנה לקירור ואוורור וב-1955 היא החלה לייבא את המזגנים הבייתיים הראשונים לישראל, שנקראו אז מזגן אוויר. מאוחר יותר היא נרכשה על ידי חברת אלקו.
לדברי שווימר, מה שאלקטרה הבינה אז, מבינים בחברה עד היום - שישראל היא מדינה שלא מפסיקה להתפתח ולגדול. "לפני כמה חודשים ביקרתי בסיאול במטה של סמסונג, שאותה אנחנו מייצגים בישראל", הוסיף שווימר. "הם אמרו לי שהישראלים מובילים את כל העולם בחשיפה למוצרים חדשים, אוהבים חדשנות וצורכים חדשנות, ואנחנו עדיין רואים את זה אפילו בשנת מלחמה. זה היה סוד הצמיחה שלנו במשך שנים".
שווימר דיבר על אלקטרה כפי שהיא היום ואמר ש"היא כבר מזמן לא רק חברת מזגנים. אנחנו קבוצת מוצרי הצריכה מהמובילות בישראל בתחום המיזוג, החשמל, המזון, הספורט והפנאי, שמפעילה כרטיס אשראי של מאות אלפי לקוחות יחד עם ביט וכאל" .
על רשת קרפור הבינלאומית שאלקטרה זכיינית שלה אמר: "לקחנו שתי רשתות במגמת ירידה - יינות ביתן ומגה - והפכנו אותן לרשת בינלאומית. עוד יש לנו עבודה. הבאנו אלפי מוצרים בפרויקט הכשרות הגדול ביותר שנעשה במדינת ישראל והגענו למצב שאנחנו פותחים חנות חדשה בכל שבוע. היום קרפור היא הרשת השנייה מבחינת מספר הסניפים בישראל, הרשת הרביעית בגודלה מבחינת מחזור, והרשת העירונית הגדולה ביותר בישראל, שעברה לפסי רווחיות כבר חמישה רבעונים ברצף ונמצאת במגמה חיובית מאוד בראייה קדימה. וגם במגזר החרדי ההיענות לקרפור גבוהה".
לדבריו, "אנחנו אופטימיים. תמיד יאכלו פה, תמיד יקנו מוצרי חשמל, תמיד יהיה צורך לבגדים ואופנה". שווימר הפנה לדוח של דלויט שניתח את מלחמות העבר של ישראל: "הדו״ח הזה מראה שאחרי המלחמות והמבצעים האחרונים, ישנה ירידה בטווח הקצר והתאוששות בטווח הבינוני. ישראל צומחת אחרי תקופות של משבר ואחר כך יש פריחה כלכלית. המדינה יודעת לשרטט לעצמה את נתיב התיקון הכלכלי והחברתי שמוביל לתקופות של גאוּת".
"ישראל יודעת ללמוד", אמר. "היא מתאימה את עצמה, מתייעלת ובונה את עצמה כל הזמן מחדש. דבר מאוד משמעותי שגורם לה להמשיך ולצמוח זה גידול בצריכה, שמייצר כלכלה מעגלית שבה הצרכנים צורכים, המדינה נהנית ממיסים מצריכה מהרווח של החברות, וזה מוביל לזה שהעסקים שמעסיקים אלפי עובדים שמשתכרים בשכר שחוזר בחזרה לשוק. הרי לכולם עדיף שאת הקניות הצרכנים יעשו פה במדינה ולא במקום אחר".
אז מה אנחנו צריכים לעשות כדי שיהיה פה טוב יותר? לדבריו, "להוריד את גובה הלהבות בינינו, להמשיך לשפר את רמת הביטחון, וגם להטיל פחות מיסים ולעודד יותר צריכה, שתגדיל גם את הכנסות המדינה ולא תפגע בכיס של האזרחים".
שווימר דיבר גם על נושא הרגולציה, ואמר כי במקומות שהרגולציה בישראל זהה לרגולציה באירופה, כמו לדוגמה בתחום מוצרי החשמל – רואים מחירים תחרותיים, ומגוון עשיר של מותגים כמו באירופה. אבל לדבריו, בתחום המזון הרגולציה עדיין שונה מבאירופה, וגם הרפורמה של מה שטוב באירופה טוב לישראל לא מטפלת במזון מספיק.
"אני חושב שהגיע הזמן לשנות – באמת לשנות – כי מה שטוב לאירופה טוב גם לישראל", אמר. "גם בגבינות וגם בפירות וגם בירקות וגם במוצרים אחרים. הרפורמה - היא מטפלת בנושא הפארם והניקיון בצורה נהדרת, אבל במזון עדיין אין שינוי משמעותי. לא מוותרים על תקנות סימון, לא מאשרים קבלת שפה זרה, דבר שמאוד מעכב תהליכים. מייצרים תהליכי בדיקה מחמירים לכושר השתמרות ותקני ליסטריה וסלמונלה, שקיימים רק בישראל. וזה עוד משהו שהגיע הזמן לשנות".
שווימר סבור כי בשנתיים הקרובות אנשים יתחילו לנסוע שוב לחו"ל, ומצד שני השאיפה שגם התיירים יחזרו לפה. "תחום הנדל"ן יתפוס תאוצה מחדש. הכלכלה תתחיל להתעורר. צריך לעודד עלייה. ישראל היא המקום הבטוח ליהודים בעולם".
"אנחנו תמיד ידענו להיות גמישים. במזגנים במלחמה ההתמקדות היתה בלקוחות פרטיים, אבל צריך לקדם את התחלות הבנייה וניתן שם מענה. כדי לתמוך בשיקום הצפון והדרום והמשך הבניה חייבים להמשיך לפתח חוסן. בימים אחרי שנסראללה חוסל, הדבר הראשון שעשינו הוא לסגור הסכם לקרפור בקריית שמונה. וביום של הפסקת האש, ביקשתי שנהיה מהראשונים שפותחים את הסניף של מחסני חשמל שם. כי אני מאמין שאנשים יחזרו", ציין שווימר.
"אשקלון, נתיבות, שדרות, אופקים בדרום, נהריה, עכו וקריית שמונה - הן הערים עם פוטנציאל ההתפתחות הגדול ביותר כיוון שהן חוו את המשבר הכי כבד ב-2024. כולן יהיו ערים סוּפר מתפתחות ב-2026 וב-2027. הקהל שיגיע לשם הוא קהל צעיר שנלחם עבור המדינה שלו, שרוצה לראות את המדינה שלו מצליחה, משפחות צעירות, קהל שצורך כאן, משקיע כאן, חי כאן ומוציא את רוב הכסף שלו בישראל. אנחנו משקיעים במקומות שבהם העתיד נבנה עכשיו".