ועידת החוסןמנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי: "יש עלייה משמעותית במכירת הדירות, והצפי הוא לעלייה נוספת"
ועידת החוסן
מנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי: "יש עלייה משמעותית במכירת הדירות, והצפי הוא לעלייה נוספת"
לדברי תמיר כהן בוועידת החוסן הישראלי של כלכליסט, "אנשים מבינים שיום אחד ייגמרו המלחמות ומחירי הדירות יזנקו". בהתייחס לאפשרות של עלטה במלחמה כוללת אמר, כי "פגיעה מדוייקת בתחנת כוח תביא להשבתה של אותה תחנה. הצגנו כמה פתרונות לרגולטור ואני מקווה שמצאנו אוזן קשבת"
"ברבעון הראשון של 2024 מכרנו יותר דירות מאשר בשנים קודמות", כך אמר תמיר כהן, מנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי בשיחה עם ירדן רוז'נסקי, מכלכליסט במסגרת ועידת החוסן הישראלי של כלכליסט בשיתוף הפניקס. לדבריו, "אנשים מבינים שיום אחד ייגמרו המלחמות ומחירי הדירות יזנקו".
שמענו בתקופה האחרונה תרחישים מבהילים ביחס לאפשרות של עלטה במלחמה כוללת ואנחנו יודעים שישראל רחוקה מיעדיה באנרגיה מתחדשת, אתם שחקן לא קטן בתחום, איך ניתן להגיע לחסינות אנרגטית?
"אכן, אנחנו שיכון בינוי אנרגיה, שחקנית משמעותית בתחום של אנרגיה בארץ. אנחנו בעלים של כמעט שלוש תחנות וגם בעלים של כמה מתקנים סולאריים גדולים מאוד. יש כמה קולות בזמן האחרון של מה יקרה אם חלילה תהיה פגיעה פיסית במתקן כזה או אחר, פגיעה במתקנים סולריים כבר הייתה והנזק הוא בר תיקון. פגיעה פיסית מדוייקת בתחנת כוח תביא להשבתה של הרבה חודשים של אותה תחנה. אם חלילה יידרש תיקון, אז בשוק האנרגיה העולמי היום להזמין חלק ולשנע אותו לכאן לוקח הרבה חודשים. אני חושב שתהיה פגיעה משמעותית באותו תרחיש עלטה. הצגנו כמה פתרונות לרגולטור ואני מקווה שהפתרונות שלנו ימצאו אוזן קשבת כי אף אחד לא רוצה שבמשמרת שלו אנשים בבית או מתקנים אסטרטגיים יימצאו בלי חשמל. אני לא מדבר על זה שאין אינטרנט או קשר עם האנשים. אצלי בבית יש גנרטור. אני לא רומז כלום. עדיף להיערך.
כשדיברנו עם שר האנרגיה אמרתי לו שאנחנו אולי כולנו טועים אבל אף אחד לא נוסע באוטו בלי ביטוח. ביטוח אתה צריך כשקורה משהו וכל עוד לא קורה אתה משלם לחברות הביטוח, אנחנו שונאי סיכון בטח שהסיכון הוא מאוד קרוב".
אם מסתכלים על היום שאחרי, ישראל מדינה שאוכלוסייתה בקצב גידול מאוד גדול . איך בא לידי ביטוי התפקיד של הסקטור הפרטי בתחום הזה?
"בתחום התשתיות, סולל בונה קיימת כבר 100 שנה, וזה מה שהיא עושה, תשתיות. המדינה השכילה לעשות BOT, תחום שבו המדינה קונה מהמגזר הפרטי פרויקט תשתיות יקר מאוד ומשלמת עליו בתשלומים. כביש 6 היה הראשון ומאז הצטרפו עוד פרוייקטים. אנחנו עכשיו בונים שלושה בסיסים לצבא ומשרד הביטחון משלם לנו על פני 20 שנה. לאחרונה בנינו ומכרנו כביש אגרה ביוסטון טקסס. אנחנו מדברים על חוסן ושיקום – המדינה רוצה לראות את גלגלי הכלכלה מסתובבים אבל לא רוצה לבזבז את כל הכסף כאן ועכשיו.
"שיכון ובינוי מפעילה גם כביש כזה בבוגוטה, בקולומיה, זה מתאים למדינה שרוצה להניע את הכלכלה. חוץ משיכון בינוי יש כמה מתחרים שהם שחקנים טובים והשוק המוסדי שמממן את ה-BOT הזה – עכשיו זה הזמן לעשות את זה. אני מניח שגם המטרו ימומן כך. מה שלא ראינו זה סוג של חשיבה יותר תכופה ללמה לעשות את זה יותר מהר. אנחנו בתקופת חירום וצריך להאיץ תהליכים רגולטוריים כדי להאיץ את הכלכלה".
בתחום הנדל"ן יש בעיית פועלים, איך אפשר לפתור אותה והאם יש אופק לירידת מחירי הדיור?
ברבעון הראשון מכרנו יותר דירות מאשר בשנים קודמות. יש חזרה לשיגרה ויותר מזה, חזרה לשיגרה תעלה את המחירים מאוד. בנוסף, עוד כמה חודשים מחירי הנדל"ן יעלו באחוז אחד כי המע"מ יעלה באחוז אבל זה בעיקר קשור ליכולת הפיננסית של קבלנים ויזמים למכור דירה ב-20%-80%. זה מאוד הניע את שוק הנדל"ן. אנשים מבינים שיום אחד ייגמרו המלחמות ומחירי הדירות יעופו למעלה. תוסיף את אחוז המע"מ שיעלה לכל מי שלא יקנה עד ינואר 2025, כל אלה דוחפים גם את המכירות וגם את המחירים.