סגור
ועידת לונדון 2024 - חנן פרידמן
(צילום: אלכס קולומויסקי, סימול אירופה)

ועידת לונדון
מנכ"ל לאומי: "נשקיע בחברות שמפתחות מערכות מצילות חיים בשדה הקרב"

חנן פרידמן אמר בוועידת לונדון 2024 של כלכליסט ולאומי כי "ההייטק הישראלי מספק את הסחורה בכל מצב". לדבריו, אלה זמנים מאתגרים, אבל המלחמה מייצרת הזדמנויות למצוא פתרונות לבעיות בזמן אמת: "זה הזמן לאומת הסטארט-אפ לקחת את הקפיצה הבאה קדימה"

"הסיבה העיקרית לכך שישראלים הם מומחים בפתרון בעיות היא כי אין לנו ברירה. ההייטק הישראלי מספק את הסחורה בכל מצב", כך אמר בפתח ועידת לונדון 2024 של כלכליסט ולאומי מנכ"ל הבנק חנן פרידמן.
את נאומו בכנס הקדיש פרידמן למצבה הקשה של ישראל. "אלה זמנים מאתגרים עבורנו", אמר פרידמן. "אלפי צעירים מעוררי השראה עצרו את שגרת יומם והצטרפו למילואים בצה"ל באחת המלחמות המורכבות בהיסטוריה שלנו, ובוודאי הארוכה ביותר". לדבריו, אותם צעירים "חזרו משדה הקרב לאחר חודשים ארוכים, נחושים יותר מתמיד לתרום לחברה האזרחית, תוך שימוש בתובנות שרכשו במהלך המלחמה".
פרידמן הדגיש כי "רוח היזמות של אותם צעירים עזרה להם להתמודד עם מצבים מורכבים בתנאים קשים וגואה שוב כעת עם חזרתם לסביבה האזרחית". לדבריו, אותם צעירים הם "מלאי רצון להפוך את ההייטק הישראלי לגדול יותר, חדשני יותר ומצליח יותר. זה מעורר השראה, ולמעשה זוהי הציונות המודרנית".
פרידמן אמר כי הוא מאמין שהמצב הייחודי בישראל, במסגרתו נלחמת המדינה כמעט שנה, יצר את התנאים המתאימים בתחומים שונים לקידום יוזמות חדשות ומקוריות. לדבריו, המלחמה יוצרת מצב ייחודי שבו "יש למצוא פתרונות בזמן אמת למגוון רחב של בעיות. היא יוצרת מצב קיצוני, שבו הטכנולוגיה יכולה לעתים להפחית את הסיכון לחיי אדם. לכן, חיוני למצוא פתרונות פורצי דרך, שיכולים לפתור בעיות חמורות, הכל בטווח זמן קצר ומוגבל".
מנכ"ל בנק לאומי הדגיש כי "הסיבה העיקרית לכך שישראלים הם מומחים בפתרון בעיות היא כי אין לנו ברירה". לכן, לדבריו, "הסיכוי לסטארט-אפים המבקשים לפתור צורך אמיתי להצליח - למרות המלחמה - גבוה משמעותית". הוא ציין כי "המלחמה הביאה גל עצום של חדשנות הפותר צרכים רבים. לא רק בתעשיית ההייטק ולא רק ביצירת טכנולוגיות חדשות, אלא לעתים בצורה של יישום רחב ואינטליגנטי יותר של טכנולוגיות קיימות".
פרידמן הביא כדוגמה את "הטכנולוגיות שיושמו תוך מספר חודשים בודדים כדי להילחם בתוך המנהרות. מדובר בעיקר בטכנולוגיות קיימות עם יישום חדשני". לדבריו, "תעשיית הטכנולוגיה הישראלית מפתחת טכנולוגיות המצילות חיים של חיילים בשדה הקרב". מסיבה זו, הדגיש פרידמן, החליט לאומי לאחרונה "לחפש השקעות בטכנולוגיות שיכולות להציל חיים בשדות הקרב".
בשלב זה, עבר פרידמן לספר על חבר קרוב שלו. לדבריו, אותו חבר וצוותו ביחידה מובחרת הטמיעו מערכת מיוחדת בלחימה בעזה, שפותחה על ידי חבר צוות שלהם שהוא מהנדס במקצועו. "הם משתמשים במערכת זו להפעלת כלי נשק שונים, ולפני כשלושה חודשים הם החליטו להפעיל את המערכת מרחוק, במקום לסכן את עצמם", סיפר פרידמן. "כעת הם ממוקמים הרחק מעזה, מפעילים את המערכת בהצלחה רבה. חבר זה יישם לאחרונה את אותה טכנולוגיה בחברה שלו והשיג השפעה משמעותית. וזו רק דוגמה אחת מיני רבות".
בשלב זה, פנה פרידמן לנוכחים והדגיש: "חברים יקרים, למרות התחזיות הקודרות, הכלכלה הישראלית וההייטק הישראלי חיים ובועטים. בשנה האחרונה, חברות טכנולוגיה וסטארט-אפים ישראליים גייסו שמונה מיליארד דולר של הון סיכון. 600 סטארט-אפים חדשים הוקמו. אם נסתכל על השקעות זרות בישראל - יותר מ-800 קרנות הון סיכון פעילות בישראל, מתוכן 60% הן חברות בינלאומיות, לא ישראליות".
עוד אמר מנכ"ל לאומי: "אני מאמין שזה הזמן לאומת הסטארט-אפ לקחת את הקפיצה הבאה קדימה". הוא הזמין יזמים בתחום הפיננסיים לייצר שיתוף פעולה עם לאומי: "שיתופי פעולה כאלה הם הבסיס ליוניקורנים הבאים שידחפו את הכלכלה הישראלית קדימה".
"מדינת ישראל חשובה לכולנו", פנה פרידמן למשתתפי הכנס, "בואו נעזור להמשיך לפעול כבית החדשנות. אני קורא לכם, מנהיגי תעשיית ההייטק: שמשו כשגרירים עבור ישראל, ומעל הכל, עבור עתיד הכלכלה הישראלית ביום שאחרי המלחמה. עזרו לנו להראות לעולם את הפנים היפות של ישראל. עזרו לנו לחשוף את ההזדמנויות הרבות בכלכלה הישראלית, כך שתוכל לפרוח מיד כשנתגבר על האתגרים שאנו מתמודדים איתם כרגע, ואנחנו נתגבר עליהם - כי אין לנו ברירה אחרת".