סגור
גדי ירקוני, גלית שאול, אילה לונדנר, אביאל פנסאפורקאר
(צילום: גו לייב שידורים)

כנס הנדל"ן
"למרבה ההפתעה אנחנו שומעים שבתקציב 2025 מתכננים קיצוצים בתקציבי שיקום העוטף״

אילה לונדנר, מנכ"לית פורום הביתה שמאגד את הישובים שספגו את הפגיעות הקשות ביותר בטבח 7 באוקטובר, אמרה את הדברים בכנס כלכלת הנדל"ן 2024 של כלכליסט בשיתוף מזרחי-טפחות ו-BDO. לדבריה: "אין שיקום בלי החזרת החטופים. זו לא סיסמה. בניר עוז חברי הקיבוץ נדרשים לשאלה מה לעשות עם בית הרוס של אדם שנמצא כעת בשבי, ויש קרוב ל-30 כאלה"

"למרבה ההפתעה אנחנו שומעים שבעבודה על תקציב המדינה לשנת 2025 מתכננים קיצוצים בתקציבי שיקום העוטף", כך אמרה היום אילה לונדנר, מנכ"לית פורום הביתה שמאגד את הישובים שספגו את הפגיעות הקשות ביותר בטבח 7 באוקטובר. דבריה נאמרו בכנס כלכלת הנדל"ן 2024 של כלכליסט בשיתוף מזרחי-טפחות ו-BDO.
לונדנר הוסיפה: "הציפייה שלנו היא שלא יגעו בתקציב שיקום העוטף. הוא אמור להיות בקונצנזוס. כל שרי הממשלה ומקבלי ההחלטות אמורים לחתום על כך שלא יגעו בתקציב שיקום העוטף. אבל אנחנו מאוד מוטרדים מהדבר הזה, כי אנחנו הנה ראינו שאפילו אחרי שהקצו את התקציב למנהלת תקומה לא היססו לגרוע ממנו. הממשלה רואה בתקציב הזה כקופה קטנה, קל לה להושיט את היד להסיט את התקציבים האלה. מנהלת תקומה אמורה לקבל עוד חמשה מיליארד שקלים לפיתוח ולשגשוג העוטף והם עדיין מוקפאים".
‍אביאל פנסאפורקאר, סגן מנהלת תקומה אמר בתגובה "אם יגיעו רגעים שבהם נצטרך להתעקש על תקציב, נדע לעשות את זה. אין קיצוץ על הפרק שאני מכיר, כל 19 המיליארד שהוקצו לנו כבר משויכים לפעילות, כולל חמישה מיליארד של פיתוח שממתינים להחלטת ממשלה נוספת. כל סעיפי התקציב משויכים לפעילות של רווחה, חינוך, דיור, תשתיות ואנחנו לא מתכוונים לוותר על שקל. עד סוף השנה הזאת נממש שבעה מיליארד שקלים".
הפאנל עסק בשיקום עוטף עזה, אך לונדנר הבהירה בדבריה כי "אין שיקום בלי השבת החטופים" והסבירה כי זו לא סיסמה, "יש ממש קושי אובייקטיבי לקבל החלטות בסיטואציה הזו. לדוגמא ניר עוז אמור לנסות לתכנן איך יראה הקיבוץ. חברי הקיבוץ נדרשים לשאלה מה לעשות עם בית הרוס של אדם שנמצא כעת בשבי, ויש קרוב ל-30 כאלה בקיבוץ".

בתקומה לא יכולה להיות ממלא מקום זמני

משה אדרי ראש מנהל תקומה לשעבר, עזב תפקידו לפני יותר מחודש, ועד עתה לא מונה לו מחליף. יוסי שלי מנכ"ל משרד ראש הממשלה משמש כיום ממלא מקום זמני. גדי ירקוני ראש מועצה אזורית אשכול אמר על המצב הזה: "מקום כמו מנהלת תקומה לא יכול להיות עם ממלא מקום זמני, בקצב ההחלטות שהמנהלת צריכה לקבל חייב שיהיה שם איש מקצוע במשרה מלאה פלוס, ראינו כמה היה חשוב שהיה שם בן אדם כמו משה אדרי. אם לא יהיה ראש במנהלת לא תהיה התקדמות. מדינת ישראל היא זו שעוצרת את תקומה לעזור לנו בגלל שאין שם ראש מנהלת במשרה מלאה".
פנסאפורקאר אמר על כך "יש לי מנהל, יוסי שלי, השדרה הניהולית של מנהלת תקומה מאוישת, יש לנו תקציבים ותוכניות. אנחנו לא עוצרים לרגע גם אם המינוי של רון טל מתעכב (הכוונה לאלוף במיל יפתח רון טל שנבחר על ידי ראש הממשלה ביוני השנה לכהן כראש תקומה, אך עד עתה המינוי לא אושר, א"ג).
גלית שאול, ראשת המועצה האזורית עמק חפר‍ התייחסה למצב הבטחוני בישובים הסמוכים לקו הגבול עם יהודה ושומרון. באשר לשאלה האם היא חוששת שאירוע 7 באוקטובר ישוחזרו במועצה שלה ענתה: "אנחנו לא חיים בתחושה שבכל רגע זה יכול לקרות, אחרת לא נוכל לחיות. הצו 8 שלנו הוא לשמור על השגרה, אנשים מחויבים להיות בשגרה בשבילנו ובשביל אלפי המפונים שאנחנו מארחים. זו מציאות לא פשוטה. צריך לעבוד על כל מרכיבי הבטחון, אלה לקחים שאנו שומעים מהחברים שלנו בדרום. כל הזמן ללחוץ על פעילות התקפית, זה אומר לראות זיקים באוויר וטיפול של הצבא בתוך טול כרם, ולכן תושבים קמים בבוקר תוך כדי מבצע צבאי. אותי זה מרגיע בהרבה מובנים. צר לי להגיד אבל אני יודעת כמה שנים החברים שלנו מהדרום מתמודדים עם הדבר הזה. במשך שנים ראש הרשויות בדרום זעקו את הזעקות האלה. תושב שבא לגור בעמק חפר בא ליהנות ממערכת החינוך הטובה במרכז, ומכך שזה אי ירוק במרכז. הוא לא בא לגור קרוב לקו הגבול, הוא לא הכין נפשית את עצמו ואת ילדיו לכך שיום יבוא והם יהיו במציאות מהסוג הזה".
"ברור שהפתרון שמוצע היום לחברים שלי מהצפון והדרום הוא לא ישים אצלנו, אי אפשר לפנות את מרכז הארץ, אין לנו לאן ללכת, המקום הבא שאפשר ללכת אליו זה מחוץ למדינת ישראל. ברור שזה לא ישים. אנחנו צריכים להישאר כאן במלוא הכוח".
לונדנר סיפרה כי עדיין לא נמצא פתרון לבעיית הבתים המחוללים, אלה שלא נפגעו פיזית, אך בגלל מעשי זוועה שבוצעו בהם תושביהם לא מסוגלים לחזור אליהם. "אנחנו 11 חודשים בתהליך הזה, ומהיום הראשון התרענו ואמרנו שיש אנשים שרוצים לחזור לקהילות שלהם וליישב את העוטף, אך הבתים שלהם מחוללים. בוצעה בהם זוועה והאנשים לא מסוגלים נפשית לחזור לבית שלהם. מי שהבן או הבת שלהם נרצחו בבית ובני בית אחרים נחטפו ממנו, לא ירצו לחזור לאותו בית שקירותיו לא שימשו מגן בעת פקודה. מאז 7 באוקטובר אנחנו מעלים את הנושא הזה בפני כל מקבלי ההחלטות, ונעשו מאמצים, אך עדיין במבחן התוצאה לא נמצא לו פתרון".
על תפקוד משרדי הממשלה אמר ירקוני: "במשך שלושה שבועות מפרוץ המלחמה לא היה אצלנו משרד ממשלתי אחד, למעט משרד הדתות. זה המשרד היחיד שמהיום הראשון הוא עובד איתנו, חשבנו שיהיו אתו בעיות, אך הוא מדהים. משרדי הרווחה, הביטחון, הבריאות והחינוך ניסו עזרו לנו מאוד. בלעדיהם לא היינו פותחים את שנת הלימודים. אבל למשרדים האחרים, ובמיוחד משרד הפנים שאותו אנחנו הכי צריכים אני נותן ציון נמוך, לא קיבלנו ממנו תשובה חיובית אחת".