כנס לוגיסטיטק"בשנים האחרונות גופים של המדינה עושים הרבה מיקור חוץ בתחום הלוגיסטי"
כנס לוגיסטיטק
"בשנים האחרונות גופים של המדינה עושים הרבה מיקור חוץ בתחום הלוגיסטי"
חן למדן, מנכ"ל אוריין, אמר את הדברים בכנס לוגיסטיטק של כלכליסט ובנק לאומי. לדבריו: מיקור חוץ מטעם המדינה נמצא בגופים כמו המשטרה, תעשייה אווירית וגם בפרויקט הצבאי מר"ס: "חיפשנו מי יכול לתכנן בנייה כה גדולה וטכנולוגיה כה משמעותית. בישראל לא היה... עד שמצאנו חברה גרמנית"
"השנים האחרונות אופיינו במפתיע על ידי אאוטסורסינג של לוגיסטיקה דווקא של מדינת ישראל, כלומר של גופים של המדינה - משטרה, תעשייה אווירית, פרויקט מר"ס". את הדברים אמר חן למדן, מנכ"ל אוריין, בכנס לוגיסטיטק של כלכליסט ובנק לאומי.
למדן פתח ואמר: "התבקשתי לספר על הענף שלי, ענף הלוגיסטיקה וההיסטוריה שלו בעשרים השנים האחרונות. וזהו תחום חשוב, אני אתחיל דווקא בהסבר על מה קרה בתחום בעשורים האחרונים ועל התמורות המשמעותיות שחלו בענף. לפני עשרים שנים בנמל אשדוד וסביבותיו היו מחסני עצים רבים אשר השתרעו על שטח גדול מאוד. מדוע דווקא מחסני עצים? בגלל מס כבד שהוטל על ידי מדינת ישראל על יבוא עץ מחוץ לארץ, מס אשר יועד להגן על חברות מקומיות. ואז המס על יבוא העץ בוטל ונשארו המחסנים, ללא העצים. אז החלו יבואנים להשתמש בתחום הלוגיסטיקה, חברות אלקטרה, מיניליין ואחרים היו הלקוחות הראשונות.
לדברי למדן, "בשלב השני החלו להגיע לישראל חברות גלובאליות כמו זארה וכמו נייקי, החברות האלה חיפשו שירותי לוגיסטיקה ולא רצו לפתוח בעצמן. בהיבט זה קיימת תופעה מעניינת: השוק באירופה מקדים את ישראל ואם נסתכל על אילו חברות עולות ומצליחות באירופה, נוכל לדעת מה יקרה בארץ. גם שופרסל החליטה אז לייבא מזון וכך התפתח תחום הלוגיסטיקה באופן ניכר.
"השנים האחרונות אופיינו במפתיע על ידי אאוטסורסינג של לוגיסטיקה דווקא של מדינת ישראל, כלומר של גופים של המדינה - משטרה, תעשייה אווירית, פרויקט מר"ס. אנו למשל זכינו בלוגיסטיקה של כתר.
"בפרויקט המר"ס לצבא היו כ-15 בסיסים. במר"ס התחרו כל החברות הגדולות – אלקטרה, אשטרום, שפיר ואחרות. כל חברת בנייה היתה צריכה חברת לוגיסטיקה להפעלה ואנו חברנו לשפיר, חיפשנו מי יכול לתכנן בנייה כה גדולה וטכנולוגיה כה משמעותית. בישראל לא מצאנו מי שיתכנן לנו את זה ומצאנו חברה גרמנית ששמה הוא מיבאך. אנו מייצגים את חברת שנקר הגרמנית והיא פנתה עבורנו - ובשיקלול זכינו בזכות התכנון של מיבאך הגרמנית, שיש לה כיום גם נציגות ישראלית".
"יש כאן שלושה בסיסים - בית נבאללה הסמוך לשוהם, שער הנגב ובסיס צפוני נוסף, המיוחד במר"ס הוא שזה עסק שעובר מאפס למאה במכה אחת. השגרה היא של יום יום אבל אם יש מלחמה הכול מופעל. אנו עובדים עם מילואימיניקים בתחום זה".
"מבחינה טכנולוגית אנו משתמשים בשלוש שיטות אוטומציה, שיטת VLM אשר עוסקת בהרמה, יש מגשים מיוחדים שעושים זאת, בין אם מדובר בפריטים קטנים או גדולים, וגם פרטים יקרי ערך. יש לנו מערכות מיוחדות לכך, יש לנו מערכת אשר נקראת HBS אשר מיועדת למשטחים בעלי עומק כפול ומערכת שנקראת AVG - מערכת רכבים אוטומטיים. כל השינוי הפנימי יהיה בעתיד באמצעות מערכת זו אשר מונחית בלייזר. בנוסף יש שלוש שיטות בהן אנו משתמשים לליקוט - יש מערכת שבה למלקט יש משקפיים מיוחדים וחיישנים מיוחדים על הידיים. שיטות אלה מאפשרות למלקט לעבוד עם שתי ידיים חופשיות".
"פעם בענף הלוגיסטיקה התגאו בעובד וותיק שזוכר מספרים קטלוגיים, היום ההכשרה פשוטה, יש לעובד אוזניה והוא שומע מספר ויודע שהוא בחר בחלק הנכון. יש גם מערכת עם הנחיית אורות שמסמנת לעובד מה לקחת, הוא זקוק לשם כך רק לחצי יום הכשרה. שותפי בשפיר עושים פרויקטים אדירים. פרויקט מר"ס הוא פרויקט של 5 מיליארד שקל אך ההשקעה בבינוי ובציוד היא 2.5 מיליארד שקל שקיבלנו מבנק לאומי, למדתי מהם הרבה על כיצד מממנים כאלה סכומים, זהו תהליך מורכב מאוד".