פורום היוניקורנס"יוניקורן זה פיקציה ולא משקף את המציאות של אף עסק"
פורום היוניקורנס
"יוניקורן זה פיקציה ולא משקף את המציאות של אף עסק"
את הדברים אמר אדם פישר, שותף בכיר בקרן ההשקעות האמריקאית Bessemer, בפורום יוניקונס של כלכליסט ודיסקונט. לדבריו: "יוניקורן זה מצב שבו מי שקובע את השווי זה המשקיעים ולא היזמים. הדבר הבא זה קאנטור – חברה שמגיעה להכנסות של 100 מיליון דולר ויודעת לשלוט בגידול שלה"
אדם פישר הואאחד המשקיעים הבולטים בישראל. שותף בכיר בקרן ההשקעות האמריקאית Bessemer שמנהלת כמה קרנות בשווי של 9 מיליארד דולר בכל העולם. החברה משקיעה בכל שלבי החברה ובעבר השקיעה בחברות כמו wix ו-fiverr. במסגרת פורום יוניקונס של כלכליסט ודיסקונט שהתקיים היום, מסבר פישר בשיחה עם כתב כלכליסט, מאיר אורבך, את התנגדותו הידועה למונח יוניקורן, מה צריך להחליף אותו ולאן פונה השוק העולמי בכלל ובישראל בפרט.
עד לא מזמן יוניקורן זה כל מה שחברה רצתה להיות והיום, המילה יוניקורן הפכה למילה שכמעט אסור לומר?
"זה רק בשנתיים האחרונות שקלטנו מה זו המילה הזו וכמה היא נפוצה. היוניקורן הראשון שלי היה באזור מרץ 2020, בסך הכול שנתיים. מה שקרה הוא שבחצי השנה האחרונה יש פשוט הרבה יותר מידי. אנחנו כבר עברנו את ה-1,000 יוניקורנים ובארץ יש כבר מעל 100. מי שבאמת מבין מה המצב העסקי שלהם מבין שזה חסר משמעות".
זה הגיע למצב שחברות עם מכירות של כמה דולרים בודדים הפכו להיות יוניקורנס, זה אפילו זילות של המושג. האם אנחנו בדרך לראות התפתחות?
"צודק. אני חושב שהמזל שלנו בארץ שרוב היוניקורנים יהיו בסדר. שיש הרבה בשר וחלקם מונפקים בעקבות הערכות שווי אבל הם יכולים לגדול. היו כמה יוניקורנים שקיבלו את התואר הזה למרות שבעיני יש להם הרבה מאוד להוכיח ויהיה להם מאוד קשה לגייס כסף בשנתיים הקרובות. זה לא מצב ריאלי".
התחושה היא שאנחנו נמצאים במציאות מאוד מבלבלת. מצד אחד יש לנו חברה שמגייסת 90 מיליון דולר מצד שני אנחנו שומעים על עשרות פיטורים כל יום.
"מבחוץ זה נראה בלבול. מבפנים אתה מבין שיש כל מיני מצבים שונים. יש חברות שגייסו הרבה יותר ממה שהם צריכים מפחד שאם הם לא יגייסו בזמן הם לא יעמדו ביעדים שלהם. החברות האלו יכולות להאט ותמיד יש שומן שאפשר לקצץ: פרויקטים לא חיוניים או הכרחיים. אותם חברות עדיין מגייסות אנשים, הן עדיין צומחות. אנחנו לא במצב שהעסק מתדרדר. חברה שהגיעה למרץ 2020 כשהיא לא הגדירה יעדים ולא הראתה צמיחה, הם לא יגייסו עוד כספים וזה משבר. אני לא חושב שזה לב התעשייה".
לאן אנחנו הולכים מפה? מה העתיד?
"אני והשותפים שלי טוענים שיוניקורן זה פיקציה וזה לא משקף את המציאות של אף עסק. זה מצב שבו מי שקובע את השווי זה המשקיעים ולא היזמים. הדבר הבא זה קאנטור – חברה שמגיעה להכנסות של 100 מיליון דולר. חברה כזו היא חברה שיש לה למוצר שלה התאמה עם השוק, היא יודעת לשלוט בגידול שלה. היא יכולה להיות חברה שגייסה הרבה כסף ולהיות בעצמה יוניקורן אבל חברה כזו היא חברה שלא תעלם. בארץ יש 25 חברות בארץ שכבר הגיעו לשם ואני צופה שבשנה הקרובה יהיו עוד 25 חברות כאלו".
בשנתיים האחרונות אף אחד לא דיבר על שום דבר אחר חוץ מצמיחה, אף אחד לא דיבר על המילים הגסות יעילות או רווחיות.
"היו לנו שנתיים וחצי שאפשר להסתכל עליהן בדיעבד כבועה. מה שאפיין אותה זה צמיחה בכל מחיר. ירדנו מזה קצת ועכשיו מדברים על יעילות וכמה אתה שורף כדי לשרוד. רווחיות היא עדיין מושג רחוק. אני לא חושב שכל חברה קטנה שגייסה 20 מיליון דולר צריכה לדבר על רווחיות. גם היום מסתכלים הרבה יותר על מודל ועל התחום מאשר על השורה התחתונה".
אתה חושב שהתעשייה בישראל תצא חזקה יותר בסוף התקופה הזו?
"אני יותר אופטימי מיותר הרבה אנשים בתעשייה. אני חושב שאנחנו חוזרים לשנת 2019 ולא לשנת 2009. זה לא אומר שאנחנו לקראת בועה אלא שאנחנו הולכים להערכות שוק שפויות והרבה יותר דגש על יעילות. זה יכול לקחת שנתיים להגיע לשם כי לוקח זמן לתעשייה להבין מה קרה. מי שלא יוצא לגייס עכשיו כסף לא מבין מה המצב החדש, כמה הוא שווה וכמה קשה לגייס כסף".