סגור
כנס ביטחון המזון - אבי דיכטר
(צילום: סיני דוד)

כנס ביטחון המזון
אבי דיכטר: "ה-7 באוקטובר היה מחדל וכישלון, אני בטוח שתוקם ועדת חקירה ממלכתית"

שר החקלאות וביטחון המזון התייחס בכנס ביטחון המזון של כלכליסט ותנובה לצורך להקים ועדת חקירה ממלכתית. עוד הוסיף: "לא אקבל מציאות של מדפים ריקים" 

"אני איש ביטחון מגיל 18, ואי אפשר להגדיר את שקרה ב-7 באוקטובר אחרת ממחדל וכישלון. אני בטוח שכשהעת תבשיל לכך תוקם ועדת חקירה ממלכתית, שלא תהיה שונה מזו שהוקמה אחרי מלחמת יום הכיפורים", כך אמר הבוקר (ב') שר החקלאות וביטחון המזון אבי דיכטר.
דיכטר אמר את הדברים בשיחה עם כתב כלכליסט עמיר קורץ שהתקיימה במסגרת כנס ביטחון המזון של כלכליסט ותנובה. בין היתר התייחס דיכטר בדבריו לצורך להבטיח את ביטחון המזון בישראל, על רקע חוסר הוודאות שטומנת בחובה המלחמה, אך גם התייחס לאירועים הביטחוניים הבוערים – חיסולו של ראש הזרוע המדינית של חמאס איסמעיל הנייה ושל המפקד הבכיר בזרוע הצבאית של חיזבאללה פואד שוכר.
עכשיו אנחנו בעיצומה של מלחמה אחרי שני החיסולים בלילה, מתגבר הסיכון למלחמה אזורית. בנושא ביטחון המזון, מחר בבוקר לציבור בישראל יהיה מזון אם תהיה מלחמה?
דיכטר: אנחנו במלחמה מה-7 באוקטובר. זו מלחמה שהתחילה במחדל. לא עברנו דבר כזה מאז הקמת המדינה - לא בהפתעה, לא בהתמודדות ובעיקר לא במספר ההרוגים והחטופים. במציאות שאנחנו נמצאים בה היום כשיש עדיין 115 חטופים, יש לנו מבחן אחד - מבחן התוצאה. להביא 5 חטופים הרוגים במבצע מטורף זה דבר שהוא מרגש מאוד, אבל אנחנו שואלים את עצמנו איך מביאים 115 חטופים הביתה".
נראה שכבר היתה עסקה וראש הממשלה טירפד אותה.
דיכטר: "לא, המילה הזאת מטרפד היא 180 מעלות הפוכה מהמציאות שאני מכיר כחבר קבינט שיודע היטב מה קורה שם. את הצד השני אני מכיר היטב, את החמאס מכיר עשרות שנים. גירשתי את עיסמאיל הנייה ב-1992. בסופו של דבר אני תמיד אומר שבמלחמה בטרור יש כלל ברזל שתמיד הייתי אומר למחבלים – הסוס של הממשלה צולע אבל מגיע בסוף לאן שצריך, ובין אם הנייה זה עבודה ישראלית או אחרת, וכך גם העובדה שבביירות קרה מה שקרה אתמול.
"עניינית אנחנו נמצאים במלחמה שלא התמודדנו איתה במתכונת הזאת אף פעם, מהחזית העזתית והלבנונית ועד החזית האיראנית. הכל יוצא מכף יד אחת שנקראת איראן, ואני כשר החקלאות וביטחון המזון הבהרתי לאנשיי – לא אקבל מציאות של מדפים ריקים. זה תנאי הברזל.
"אסור שיהיו בישראל מדפים ריקים כי זה עלול להכניס אותנו לתהליך מסוכן. ראינו ב-7 באוקטובר שהיו מדפים ריקים, ואז הסתבר לי שמרכזי הלוגיסטיקה של הרשתות היו מלאים והמשאיות חנו שם. מנכ"ל המשרד שאל את בעלי הרשתות מה בעצם הבעיה, והסבירו לו שהנהגים של המשאיות היו במילואים, ואז משרד הביטחון שיחרר אותם, והמדפים התמלאו. הכלל של מדפים מלאים הוא כלל ברזל, לצד השאלה של איך מייצרים יותר תוצרת ישראלית בשגרה ובחירום".
דיברנו על מדפים ריקים, אבל מה עם היישובים הריקים בדרום ובצפון? מדינת ישראל מצטמצמת בגבולות שלה. איך אתה נרדם בלילה? אתה לא חש אשמה?
דיכטר: "אני תושב אשקלון, כך שאני מכיר את הדברים היטב. אני יכול לומר שבדרום אחרי האסון ב-7 באוקטובר, הדבר הראשון שהתחיל לחזור לעצמו היה הנושא של החקלאות, ואנחנו עובדים באופן הדוק מאוד מול החקלאים בנושא הזה. בצפון המציאות שונה, יש לנו בעיות קשות מאוד. יש קושי גדול להגיע לשטחים של המטעים, ורואים את זה בלולים. 70% מהביצים של המשק הישראלי מקורם בצפון.
"כשאתה רוצה להבטיח מזון בסיסי כמו ביצים במדינת ישראל אתה חייב לוודא שהמגדלים בצפון, שיש בהם לא מעט שפונו, ממשיכים לאסוף את הביצים ולגדל את המטילות. חובתנו כמשרד לתת להם את הכלים גם אם המשמעות לקיחת סיכונים".
כראש שב"כ לשעבר איך אתה יושב עם איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' – החבר'ה שאנשים שלהם פרצו לבסיסי צה"ל. אתה אבי, לא מישהו אחר.
דיכטר: "בפוליטיקה מקימים קואליציות עם מי שרוצה ולא עם מי שנמצא, לא הקמנו קואליציה עם מפלגה ערבית. חברים בכנסת וסיעות הכנסת שיכולות היו להצטרף לקואליציה משיקולים אנוכיים שלהן לא עשו זאת ורצו לדחוף אותנו לסבב בחירות נוסף. אנחנו לא רצינו ללכת לסבב בחירות נוסף. אז עשינו זאת".
הכשרתם כהניסטים.
דיכטר: "בתחילת הדרך של המלחמה נכנסו לממשלת אחדות, אבל אחרים ברחו ממנה".
יאיר לפיד אמר שהיה נכנס אם הייתם מוציאים את בן גביר. הייתם מכניס אותם?
דיכטר: "אני את העתיד הפוליטי שלי לא בונה על לפיד כראש ממשלה. הוא נתן 10 קמ"ר שטח ריבוני של מדינת ישראל ללבנון".
אז על מי אתה בונה כראש ממשלה? אתה ממשיך לבנות על בנימין נתניהו שהוביל את המדינה להפיכה משטרית לטבח ולאסון הגדול בתולדות מדינת ישראל?
דיכטר: "תרשה לי לענות לך לא בהתלהמות אלא ברוגע. עם כל הכבוד, במדינת ישראל יש הליך דמוקרטי שבו בוחרים ראש ממשלה. לא אפעל במונחים אחרים ואעשה הכל כדי שהמונח של דמוקרטיה יהיה לו תוכן יצוק, בין אם זה נוח לאנשים ובין אם לא".
והשאיפה האישית – היית מעדיף להיות שר הביטחון או השר לביטחון לאומי?
דיכטר: "השמיים הם הגבול ואני את עתידי הפוליטי בונה באופן שאוכל להמשיך לתרום למדינת ישראל, אני עושה את זה מגיל 18 ואין לי בתוכניות שינוי".