סגור
אופק רון
(צילום: סיני דוד)

כנס ביטחון המזון
"אם רוצים להגיע ל-100% ממשקי הבית עם תחליפי בשר, חייבים להיות יצירתיים"

כך אמר אופק רון, מנכ"ל ומייסד יצרנית תחליפי הסלמון Oshi בכנס ביטחון המזון של כלכליסט ותנובה. לדבריו, ההייפ סביב שוק תחליפי הבשר נגמר כי הציפיות של הלקוחות לא נענו: "כשלקוחות צורכים טופו הם יודעים שהוא עשוי מסויה ומכירים את הטעם, וזה עומד בציפיות שלהם"

"אם אנחנו כיצרני תחליפי בשר רוצים להגיע ל-100% ממשקי הבית ולא להיתקע בתקרת הזכוכית של 15% ממשקי הבית, אנחנו חייבים להחליף דיסקט ולהיות הרבה יותר יצירתיים", כך אמר אופק רון, מייסד ומנכ"ל יצרנית תחליפי הסלמון הצמחי Oshi, בכנס ביטחון המזון של כלכליסט ותנובה.
לדבריו, "אנחנו ב-Oshi מצליחים להגיע לאותו נתח ממשקי הבית שצורך תחליפי בשר כי המוצר שלנו חדשני ומצוין, אבל אם אנחנו רוצים באמת לפנות לכל משקי הבית, אנחנו חייבים לחשוב על המוצר הבא, שלא יאכזב את הצרכנים".
רון הדגים את דבריו בכך שהחברה לא תייצר לדוגמה תחליף טונה, שעלול לאכזב את הצרכנים בטעם שלו ובמה שהוא "מצפה" לקבל, אלא "אצה כחולה שתגיע עם טעמים חדשים שפחות מכירים. בצורה הזאת, נוכל לבוא לצרכני הדגים המושבעים ולומר להם - יש תחליף לדג סלמון, אבל יש גם תחליף לדג אחר טעים, זול, מעולה ובריא, והם יבחרו בו מכיוון שלא ציפו לקבל דג ספציפי שכבר מוכר להם".
Oshi של רון שהוקמה ב-2021, כוללת כ-20 עובדים, גייסה עד היום 20 מיליון דולר, ופועלת באופן נרחב בארה"ב. רון סיפר על תחילת הדרך של החברה, ועל הנחות היסוד שהיו לו אז שבינתיים התבדו: "כשהקמתי את Oshi, הנחת המוצא שלי היתה שכדי להצליח בתחום צריך לייצר מוצר עם ערכים תזונתיים טובים באותו מחיר כמו בשר ודומה מאוד בטעם.
"חשבתי שאם היו עומדים לפני כל אדם שני סטייקים – כשהאחד עשוי משעועית, פטריות ושמן זית והאחר מבשר ושניהם כוללים את אותה כמות חלבון ובאותו מחיר - הוא היה בוחר בתחליף. היום לצערי אני מבין שבברירה הזאת אנשים יבחרו בדבר האמיתי".
רון סיפר כי "כאשר ביונד מיט הנפיקה לפני כמה שנים, כל העולם "נפל" כמו שאני נפלתי. הם חשבו שאוכלי בשר ימירו את דתם, והיום אנחנו מבינים שזה לא נכון. ההייפ ירד. לעומת זאת, אם תסתכלו על טופו – יותר אנשים אוכלים טופו והוא רק עולה ועולה, ואותו דבר קורה גם בחלב שיבולת שועל שחלק גדול מהציבור התחיל לשתות אותו והציפייה היא שיותר אנשים יאמצו אותו".
"איך טופו יותר מרגש אנשים מבשר שהוא כמו בשר אמיתי?", תהה רון. "למה אנשים מחפשים טופו ולא תחליף עוף של ביונד מיט?".
הוא השיב על השאלה כך: "התשובה, קודם כל, שברור להם מה כולל טופו. ברור להם שהוא עשוי מסויה, וברור להם מה הם טועמים, וזה עומד בציפיות שלהם. תוסיפו לכך שהמחיר הוגן, וזה גורם לכך שאנשים התחילו לצרוך יותר טופו".
"לעומת זאת, מי שצורך ביונד מיט הציפייה שלו היא שהחוויה תהיה כמו של בשר, אבל החוויה היא לא אחת לאחת. בנוסף, אני לא מבין מה אני אוכל. בסוף יש טעם שמזכיר בשר, אבל רכיבים שלא קשורים אליו. אני אוכל משהו שיותר קשור לאפונה, אבל כתוב לי בורגר שמזכיר בשר והציפיות לא נענות, בטח כשהמחיר גבוה יותר".
לדברי רון, בסופו של דבר יש לתעשיית תחליפי הבשר כעת תקרה זכוכית של עד 15% מהשוק בארה"ב ויתר 85% לא מכניסים הביתה תחליפי בשר: "צריך להבין איך מכניסים אותם. יש חברה ישראלית בשם קינוקו שמייצרת חלבון עם קטניות במחיר טוב. חברה אחרת בשם ואר מייצרת בשר מתורבת משלה. בסופו של דבר, אם הסיפור הזה נשמע לצרכן טוב והוא יצירתי ושונה, הציפיות נענות".