סגור
ד"ר מיכל יערי, מומחית למדינות המפרץ
(צילום: סיני דוד)

הוועידה הכלכלית
"הסכמי אברהם מוכיחים את עצמם במצבים בעייתיים"

כך אומרת ד"ר מיכל יערי, מומחית למדינות המפרץ הערביות בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי. "סוגיית המצוקה הפלסטינית נשחקה עם השנים וה-7 באוקטובר החזיר את סוגיית המדינה הפלסטינית לסדר היום העולמי", היא מוסיפה

מה קורה היום עם הסכמי אברהם?
"להסכמי אברהם יש דופק והם מוכיחים את עצמם במצבים בעייתיים, זה הסכם שלום צעיר מאוד. עד כה באיחוד האמירויות לא אמרו שיש סכנה להסכם השלום- להיפך. אבל איחוד האמירויות הוא תורם משמעותי לפלסטינים. והם ממשיכים לעשות זאת במקביל להסכם השלום עם ישראל"- כך ציינה ד"ר מיכל יערי, מומחית למדינות המפרץ הערביות באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטה הפתוחה בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי. לדברי יערי: " ראינו זאת היטב גם בברית הבטחונית במתקפה מאיראן".
מה יש למדינות המפרץ לחפש בישראל הקטנה?
"האויבים המשותפים שלנו הם הקטליזטור, אבל בתחילת שנות ה 80 היתה תכנית שלום סעודית שאמרה לישראל כי אם תוקם מדינה פלסטינית ותהיה זכות שיבה, יגיע קץ הסכסוך. בגין דחה את זה על הסף- ולמעשה כמעט עד 2023 מדינת ישראל דחתה את הצעות השלום הסעודיות, כי מדינת ישראל מניחה שזה משהו שנכפה עליה. שרון טען אז שלא ינהל שיח סביב הנושא- ובאופן אירוני היה אירוע מטלטל ברמה הבטחונית: ב 1982 פרצה מלחמת לבנון, לאחר מכן היה הפיגוע במלון פארק- וכעת ה-7 באוקטובר מעכב שוב את יחסי ישראל סעודיה".
האם ה-7 באוקטובר הוא קו פרשת מים?
ברור שתחת מוחמד בן סלמן יש שינוי פרדיגמה בסעודיה. אם סעודיה אמרה בעבר לישראל שעליה להוביל פריצת דרך ביחסים עם הפלסטינים, בן סלמן מציג תמונה שונה, שבה הסכם שלום עם סעודיה אפשרי למרות ההידרדרות ביחסי ישראל והפלסטינים. ביבי דיבר תמיד על נוסחה של שלום תמורת שלום- וזו הנוסחה שמובילה את המגעים. במובן מסוים בן סלמן מקריב את הפלסטינים כדי לקבל מטריית הגנה אמריקאית. יחסי ישראל סעודיה קיימים שנים רבות מאחורי דלתות סגורות. ישראלים בכירים דאגו לעשות פומביות ליחסים האלה וזו היתה טעות. מי שדחף הרבה יותר להסכם שלום רשמי זו ישראל, ישראל רוצה נורמליזציה, היא רוצה יחסים דיפלומטיים ומסחריים. לפני ה-7 באוקטובר הינו קרובים מאוד להסכם בין ישראל וסעודיה. מבחינה זו יש ניצחון מובהק לחמאס, סוגיית המצוקה הפלסטינית נשחקה עם השנים וה-7 באוקטובר החזיר את סוגיית המדינה הפלסטינית לסדר היום העולמי".