כנס הצמיחה"בישראל יושבים על 10% אנרגיה מתחדשת, בעזה לפני המלחמה היתה יותר"
כנס הצמיחה
"בישראל יושבים על 10% אנרגיה מתחדשת, בעזה לפני המלחמה היתה יותר"
משה ממרוד מנכ"ל ובעלים של תדיראן השתתף בכנס הצמיחה של כלכליסט בשיתוף מזרחי טפחות; לדבריו, "אנחנו ברמה מאוד ירודה של אנרגיה מתחדשת, הכל תקוע ולא מתקדם. יש עכשיו ניסיון לדחיפה מסוימת ברגולציה כדי שנוכל להתקדם ולהגיע לפחות ל-20%"
בכנס הצמיחה של כלכליסט בשיתוף מזרחי טפחות, שוחחה אורנה יפת מכלכליסט עם משה ממרוד מנכ"ל ובעלים של תדיראן.
בשנים האחרונות נכנסתם לתחום פעילות של אנרגיה מתחדשת. יש לכם מפעל מזגנים בעפולה כבר כמעט 50 שנה. אתם מחדשים פעילות בישראל בזמן ששחקניות וחברות רבות יוצאות מהפעילות בישראל. מה אתם עושים ומה הרציונל?
"המפעל בעפולה מאוד ייחודי ואיכותי בייצור מזגנים. כשרכשתי את תדיראן בשנת 2009 זו היתה גולת הכותרת של חברת Carrier. לכולם היה ברור שאני הולך לסגור את המפעל ואני בכל תדיראן ראיתי את המפעל כנכס מספר 1, ראיתי את המחקר ופיתוח (R&D), את היכולות ואת הידע. עם הזמן זה הוכיח את עצמו והשקעתי יותר ויותר, קיבלנו הכרה גדולה ביכולות ובחדשנות והתקדמנו, והמפעל החל לתפוס נתחים יותר גדולים במכירות של תדיראן.
"בימים אלה אנחנו מקימים קו יצור של מערכות מיזוג אוויר מתקדמות מסוג VRF תחת המותג TADIRAN VRF PRIME ותדיראן תהיה לחברה הראשונה והיחידה בישראל שתייצר מזגנים מסוג זה. מערכת VRF (ראשי תיבות של Variable Refrigerant Flow) היא טכנולוגיה מתקדמת למיזוג אוויר המאפשרת שליטה מדויקת ויעילה בטמפרטורה ובצריכת האנרגיה בכל חדר בנפרד. עד היום, מזגני VRF מתקדמים יובאו לישראל מיפן, קוריאה, סין ואירופה. כעת, תחל תדיראן לייצר בישראל מערכות מיזוג מתקדמות שיותאמו לאקלים הישראלי".
נכנסתם גם לתחום הפאנלים הסולריים והסתמכתם על ספק טורקי. לפני שנה, בלי קשר לחרם הטורקי, הפסקתם ופתחתם מפעל בצפון. מדוע?
"אני מאוד מאמין בתעשייה הישראלית. כשאמרתי לפני כמה שנים שאני מייצר בישראל כולם שאלו למה ואם כדאי לי. ישראל מאוד אטרקטיבית בכל דבר. נכון שעלות העבודה יותר יקרה בהשוואה לסין אבל אנחנו בעולם משתנה. פעם במפעל היו אלפי אנשים על קווי הייצור והיום יש רובוטיקה וחדשנות. ישראל היא סטארט אפ ניישן ויש יעילות בייצור ואנחנו יכולים לפרק את כולם".
יש גם רגולציה. ח"כ ישראל אייכלר מעכב את המעבר לגזי קירור במזגנים.
"לא ציפיתי מהמדינה והרגולציה שתעזור לנו אבל אני מצפה שלא תפריע. יש חוקים שלא מקדמים וזה עוצר אותנו מתנופה גדולה. אני מקווה שאחרי כל הסחרור שהמדינה נמצאת בו זה ישתפר. אני אופטימי, למרות ישראל אייכלר".
בנושא אנרגיה מתחדשת, מה החזון שלך לגבי התחום שמהווה כמעט 50% מהפעילות שלכם באירופה? יש ירידה בביקושים, והאם אתה חושב שאחרי המלחמה יהיה ביקוש יתר לפעילות בתחום האנרגיה המתחדשת?
"תדיראן היא שחקן בינלאומי. בתחום הסולארי בתקופה האחרונה באירופה הביקושים ירדו אבל אירופה בממוצע נמצאת כמעט על 40% אנרגיה מתחדשת כשהיעד הוא להגיע ל-60% עד סוף העשור. זה אומר שיהיו ביקושים מטורפים. ב-2022 היה ביקוש גדול באירופה כתוצאה מהמלחמה עם אקוראינה - מחירי הגז והנפט זינקו לשמיים וזה היה כדאי. אך מחירי האנרגיה ירדו והביקוש ירד. היום המדינות שרוצות להגיע ל-60% יכולות להשיג את זה רק באמצעות תמריצים. השוק הזה יגדל ואם באירפה יגיעו לחצי מהיעדים שהם שמו לעצמם, אנחנו נעבוד בצורה בלתי רגילה. בטווח הקצר אירופה ירדה אבל אני משוכנע שהיא תחזור ותהיה חזקה".
ומה בישראל?
"בושה וחרפה. בישראל יושבים על 10% אנרגיה מתחדשת. בעזה לפני המלחמה היתה יותר. אנחנו ברמה מאוד ירודה של אנרגיה מתחדשת, הכל תקוע ולא מתקדם. יש עכשיו ניסיון לדחיפה מסוימת ברגולציה כדי שנוכל להתקדם ולהגיע לפחות ל-20%. אני שקט ומאוד שלם עם הפעילויות שיש לנו בארץ באירופה".
בענף מוצרי החשמל כבר אין כמעט מותגים פרטיים כי הספקיות הבינלאומיות נכנסו עם מותגים משלהן. אתם מייבאים מגרי, אלקטרה ממידאה, טורנדו מאוקס. האם היצרניות האלו יכניסו גם מזגנים מתוצרת שלהם בקרוב? יש חשש כזה?
"לחשוש זו לא מילת גנאי, צריך לשמור. אנחנו מתחדשים כל הזמן, יש לנו רמת מוצר מאוד גבוהה, יש לנו מחלקת מחקר ופיתוח עם עשרות מהנדסים שיודעים לאפיין מוצרים הכי טובים, ושירות מצוין עם 200 טכנאים. אני צריך רק לשמור על הרמה הזאת ואם נשמור אין לנו מה להיות מוטרדים".