כנס WorkTech"הקורונה עשתה ריסטארט לחוזה הווירטואלי בין ארגונים לעובדים"
כנס WorkTech
"הקורונה עשתה ריסטארט לחוזה הווירטואלי בין ארגונים לעובדים"
את הדברים אמר רוני זהבי, מייסד ומנכ"ל HiBob, בפאנל שנערך בכנס WorkTech של כלכליסט בשיתוף HiBob. "היצירתיות נפגעה בקורונה", הוסיף מתן בר, מייסד ומנכ"ל Melio. "הדברים לא ישובו להיות כפי שהיו. ביצירתיות יש קסם שקשה לייצר בזום"
"חסר לאנשים הקשר האנושי, הם רוצים להכיר אנשים ולא רק בזום", כך אמר עמית בן דב, מייסד משותף ומנכ"ל Gong.io, בפאנל שנערך בכנס WorkTech של כלכליסט בשיתוף HiBob ועסק בטלטלה שעבר עולם העבודה ובשאלה כיצד לייצר תרבות ארגונית מרחוק. את הפאנל הנחה מאיר אורבך, עיתונאי כלכליסט.
"גונג היא חברה עם 1,100 עובדים", הוסיף בן דב. "כיום יש 300 עובדים בישראל והשאר בארצות הברית. אין לנו משרד אחד בארה"ב, אנשים מפוזרים – הוואי, ורמונט, קוסטה ריקה, פלורידה. זה עובד נפלא ואני מאושר מכך, זה עולם חדש לחלוטין ובשנת 2019 לא הייתי מדמיין שזה יהיה".
"לנו יש 450 עובדים ויש לנו משרדים ברחבי ארה"ב", הוסיפה ורד רביב שוורץ, נשיאת Guesty. "אני עצמי יודעת שעובדינו פזורים ברחבי המדינה ויש לנו גם משרדים באירופה, גם באוסטרליה. כ-200 עובדים בישראל עובדים יומיים במשרד, וביתר המדינות זה בהתאם לדרישות העובדים. האמריקאים למשל לא רוצים לשוב למשרד".
מתן בר, מייסד משותף ומנכ"ל Melio, סיפר כי בשנתיים האחרונות החברה גדלה מ-30 ל-500 עובדים: "הקורונה גרמה לחברות בתחום התשלומים להפוך ליותר חשובות, ולשם כך היינו צריכים לגייס אנשים בקצב גבוה. כחצי מעובדינו נמצאים בתל אביב ויש לנו שני אתרים בארה"ב – במנהטן ובקולורדו. אין לנו מדיניות מוצהרת של עבודה היברידית בתל אביב כי רוב העובדים באים מדי יום. בארה"ב המצב שונה – הרוב לא באים כל יום, ויש לנו מדיניות של לבוא יומיים בשבוע".
רוני זהבי, מייסד משותף ומנכ"ל HiBob, התייחס גם לאתגרים שיוצר עולם העבודה החדש: "חישבו על כך שהחברה היתה צריכה לקבל עובדים שלא ראתה אותם פיזית. זה יצר אתגרים רבים שאנו מקווים שהיי-בוב פותרת. גם אנו חווים גדילה, אנו מחזיקים משרדים בתל אביב, אמסטרדם, אוסטרליה. זה היופי, האתגר הוא כיצד להתמודד עם השינוי בעולם העבודה".
מודל העבודה הזה יישאר? כי יש דברים שהחלו בקורונה אבל נעלמו.
זהבי: "בגדול אנו חושבים שמה שהיה לא יחזור. העובד נמצא מקדימה, וחברות שלא יטפלו באיזון בין חיי יומיום לעבודה ייתקלו בקושי לגייס עובדים ולשמר אותם. הקורונה עשתה ריסטארט לחוזה הווירטואלי בין ארגונים לעובדים. החוזה הווירטואלי בין עובד לארגון חייב להישען על אמון, שקיפות, עבודת צוות. חברות שיבינו את השינוי יוכלו לגייס עובדים, ומי שלא יוכל לגייס עובדים לא יצמח עסקית".
בן דב: "אנו עם יד על הדופק בנושא. כן חסר לאנשים הקשר האנושי, הם רוצים להכיר אנשים ולא רק בזום. אנו דואגים למפגשים חברתיים".
יש לכם עובדים שהם נוודים, נעים ממקום למקום כל הזמן. זה בגלל הקורונה?
רביב שוורץ: "אני חושבת שהנוודות הדיגיטלית החלה לפני הקורונה. אנשים רוצים יותר חופש, לא להתחייב למקום אחד, וכעת הם יכולים לשכנע את הבוסים שלהם שהם יכולים לעבוד בכל מקום - חודש מכאן וחודש מכאן. סן פרנסיסקו יקרה? אז נעבוד חודש מאטלנטה. אנחנו יצרנו מנגנונים שמאפשרים את זה".
איך משכנעים אנשים להיות חלק מהחברה?
בר: "הפרספקטיבה שלי שונה. המפגש האנושי חשוב. נאמנות בכל יחסים נמדדת בזמנים קשים ולא כשהכול נפלא. אני חושב שלייצר נאמנות ושייכות זו השאיפה שלי. אנחנו מאוד מאמינים במפגש וחשוב לנו שאנשים ייפגשו אחד עם השני. שיחות הברזייה חסרות וזה המקום בו נוצרים קשרים. בארה"ב, לדוגמה, אנו משקיעים הרבה במשרד בניו יורק - כמקום מפגש ולא כמקום שחובה להגיע אליו".
יש טענה שבעקבות זום ודומיה החדשנות נפגעת, כי אין את החברותא.
בר: "היצירתיות נפגעה בקורונה. הדברים לא ישובו להיות כפי שהיו. ביצירתיות יש קסם שקשה לייצר בזום. צריך גם אווירה, צריך גם צחוקים. עובד שיוצא לטבע עם חבריו, למשל, חושב אחרת".
בן דב: "למדנו להתנהל. אנו עושים פגישות כשיש דברים מסובכים. אנו למדנו שבגונג אין שקפים ואין מצגת. שולחים חומר מראש ורק אז מדברים עם אנשים. יש למודל כזה חסרונות ויש יתרונות משמעותיים. אנו משקיעים הרבה בחיבור ובהיכרות".
יש תחושה שאנו נכנסים לתקופה אחרת, שנת 2021 היתה מסיבה והיא מתחילה להיגמר. זה נכון?
זהבי: "היינו כאן גם בשנת 2001 וגם בשנת 2008. לכל עלייה יש ירידה ואחרי זה יש שוב עלייה. התקופה תהיה מאתגרת. האם זה מיתון? האם זה תיקון? אלה דברים שהם ברמת המאקרו. אבל ברור שהסביבה העסקית השתנתה תוך שלושה חודשים, וחברות שלא יבינו ויתאימו עצמן לכך, יהיה להן קשה".