סגור
Work after Work פאנל רוני מיכאל, אלון חיימוביץ, רן גוראון, יעל רגב
(צילום: סיני דוד)

Work After Work
מנכ״ל מיקרוסופט ישראל: "ה-AI יהיה המורה הפרטי של כל התלמידים במערכת החינוך״

את הדברים אמר אלון חיימוביץ', בפאנל באירוע Work After Work של כלכליסט ו-KPMG, בהשתתפות רוני מיכאל, שותפה וראש KPMG Edge; יעל רגב, יועצת בכירה לממונה על שוק ההון ורן גוראון, מנכ"ל בזק. לדברי חיימוביץ', "כשהומצא המובייל, חזר לתודעה המושג 'Prosumer', צרכן מומחה. כולנו שיחקנו קצת עם צ'אט GPT והתרגלנו לזה. אני, כעובד מיקרוסופט, רוצה לראות איך הבינה המלאכותית תורמת לי ביומיום בתחומים כמו חינוך, בריאות ובנקים"

"אנחנו שומעים על בינה מלאכותית כבר כמה שנים. מה השתנה, למה פתאום אנחנו מדברים על מהפכה חדשה כשבינה מלאכותית נמצאת בחיינו כבר 20 שנה?", שאל רועי ברגמן מכלכליסט בפאנל באירוע Work After Work של כלכליסט ו-KPMG.
בפאנל השתתפו אלון חיימוביץ', מנכ"ל מיקרוסופט ישראל; רוני מיכאל, שותפה וראש KPMG Edge, הזרוע הטכנולוגית של KPMG ישראל; יעל רגב, יועצת בכירה לממונה על שוק ההון; ורן גוראון, מנכ"ל בזק.
ראשית השיבה מיכאל: "קרו כמה דברים, אבל בראשם שניים עיקריים. ראשית, נכנסה הבינה המלאכותית הגנרטיבית. זו מהפכה, אין מה לעשות. זו היכולת לדבר עם מכונה שנותנת לנו את התוצאות של הבינה המלאכותית. זו התפתחות שחוסכת מאיתנו את המתווכים, את מדען הנתונים שבונה את המודל. זו מהפכה שלמה. המהפכה השנייה היא שהכלי הזה מונגש לנו כיחידים וכארגונים. זה לא היה קיים בעבר. זה בקצות האצבעות שלנו, זה מאפשר לנו לנסות את הדבר הזה היום, לא מחר".
אלון, איך הופכים את הבינה המלאכותית מצעצוע של שנות הפנאי לכלי שעובדים איתו?
חיימוביץ': "אתחיל מהסוף. צ'אט GPT זה עוד יישום אחד תחת מעטפת שנקראת OpenAI. זה יישום. היופי הוא - ואני מרגיש תחושת שליחות מטעם מיקרוסופט וכאדם פרטי - צ'אט GPT נועד ככלי צרכני להמונים. מה שקרה בפעם האחרונה כשהומצא המובייל, חזר לתודעה המושג 'Prosumer', צרכן מומחה. כולנו שיחקנו קצת עם צ'אט GPT והתרגלנו לזה. אז אנחנו מוצאים את עצמנו כלקוחות שרוצים את אותה חוויה בדיוק. אם אני מסתכל על האזורים האלה, אני, כעובד מיקרוסופט, רוצה לראות איך הבינה המלאכותית תורמת לי ביומיום".
"מי שמכיר את Teams, פלטפורמת הפרודוקטיביות שלנו, כולם מדברים על עבודה היברידית והתייעלות, איך עושים יותר בפחות. הוצאנו את Teams Recap. זאת אומרת שאני לא חייב להגיע לפגישה והפגישה מתומללת ומוקלטת. יתרה מכך, היא מפיקה עבורי את התובנות שקשורות אליי. אז עשינו עוד שיפור. אמרנו, 'אוקיי, קיבלתי את הסיכום ואת התובנות אליי ועכשיו אני רוצה לדבר עם ההקלטה הזו ולשאול מה נאמר בביקורת שבה השם אלון הוזכר', והיא תדע לתת לי את התשובה המדויקת".
"שנית, מי שעוסק בעולם הפיתוח מכיר את גיטהאב (Github). מי שלומד תוכנה כיום, לא כותב קוד. הם מקבלים את הקוד מוכן כבר. אלא שהיום אנחנו כבר אפילו מבצעים בקרת איכות (QA) בעזרת המערכת של Teams Co-Pilot. אז זו החוויה החדשה שאנחנו מקבלים בעבודה".
"כספקים, ברור שאנחנו רואים ארגונים - כמו ארגוני החינוך, הבריאות והבנקים - מתייעלים במרקטינג, מכירות, משתמשים בבוטים לסיכום פגישות. גם אני עדיין שואל איפה נעשה את השיפור המשמעותי ביותר, שיתרום באמת. היום נפגשתי עם הרב יוסי ערבליך, יו"ר עמותת למענכם, יחד עם שלושה פרופסורים. שאלנו איך אנחנו יוצרים בריאות אחרת לחלוטין בעזרת בינה מלאכותית. החבר'ה אצלי יצרו מאגר נתונים פיקטיבי של מאגרי נתונים לחולים. ביקשנו מהמערכת בעברית, 'תוציאו בבקשה את שמות החולים הפוטנציאליים על בסיס גיל, היסטוריה ובדיקות הדם האחרונות'. הופתענו כי המערכת מלמדת את עצמה תוך כדי. היא טועה, מבינה זאת ואז מלמדת את עצמה".
רוני, אנחנו שומעים על Co-Pilot. איך זה לא מייתר עובדים לארגונים?
"אני שומעת את השאלה הזו הרבה", השיבה מיכאל. "אנחנו תמיד נצטרך אנשים. Co-Pilot, טייס משנה, הוא העוזר האישי שלך. אבל תחשוב על כל הדברים המדהימים שבני אדם יכולים לעשות כשהם לא חוקרים נתונים, מעצבים מצגת, מחפשים מידע באינטרנט. למה לבזבז את הטאלנט האנושי של יצירתיות, מחשבה ופרודוקטיביות. גם העולם משתנה. הוא לא יחזור להיות מה שהוא היה. זה מצוין. זה מביא אותנו ליכולות חדשות, למנף את היכולות לכיוונים שאנחנו אפילו לא יכולים לדמיין".
רן, אתה מנהל של חברה בת אלפי עובדים. איך הבינה המלאכותית תשפיע על חברה כמו בזק?
"אני מאמין שהטכנולוגיה תייצר עוד מקומות עבודה", השיב גוראון. "למשל, כמה אמריקאים יש, נאמר 300 מיליון? כמה בתי אב יש בארצות הברית - 120 מיליון? כמה כלבים יש? 74 מיליון. 60% מבעלי הכלבים בארצות הברית חוגגים יומולדת לכלב שלהם. זו תעשייה. איך היא נוצרה? לאנשים יש פנאי, כי מכונות עושות את העבודה. כיום פחות אנשים עובדים בחקלאות, אז הם חוגגים יומולדת לכלב. אני בכלל לא מודאג מהדבר הזה".
אבל אצלך בחברה מתבקש ששירות לקוחות יהיה מבוסס בינה מלאכותית. אני אשאל שאלה בווטסאפ, יענה לי רובוט עד שאקבל נציג.
גוראון: "זו איננה ההשפעה המרכזית על התעשייה שלנו. זה יעזור, אבל זה בסופו של דבר עוד גל של דיגיטציה. כל גל של דיגיטציה מייצר עוד ביקוש לשירותים שהתעשייה מספקת. ארגונים צריכים יותר מחשבים, יותר מרכזי דאטא, יותר קווי תקשורת, יותר כוח עיבוד, עוד עבודה בעזרת סיבים אופטיים. תוך כמה שנים נגיע לסיבים בעלי רוחב פס של 25 גיגה-ביט לשנייה. הכרזנו על שירותים חדשים לבית הלקוח. בסופו של דבר הבינה המלאכותית מייצרת עוד פרנסה לתעשייה שלנו".
יעל, את נציגת הרגולציה בפאנל. כל מהפכה מייצרת רעש וצורך ברגולציה, שיש להכניס לאיזושהי מסגרת. איך המדינה נערכת לדבר הזה?
רגב: "אצלנו צריך להגיב לשוק. אלא שהפעם ניסינו להיות כמה צעדים לפני השוק. זיהינו את הבינה המלאכותית כמשהו שהולך להיכנס בבום. אז כבר קודם לכן התחלנו לעשות סקירה ומיפוי בגופים שלנו, אנחנו מפקחים על גופים מוסדיים וגופים פיננסיים אחרים. עשינו סקירה: איפה כבר מטמיעים בינה מלאכותית, איפה בוחנים הכנסת בינה מלאכותית, אילו סיכונים הם מזהים. אלא שהטכנולוגיה מתפתחת כל כך מהר, שרגע אחרי שסיימנו את המיפוי הזה פרץ צ'אט GPT וחזרנו לנקודת ההתחלה. אבל אנחנו בוחנים את ההשלכות האפשריות שיכולות להיות בעתיד על המטרות שלנו כרגולטור. יש לנו תפקידים שצריכים להישמר, לא משנה באיזו טכנולוגיה משתמשים. אנחנו כאן כדי לזהות צורך בשינויי רגולציה, הסרת חסמים - ומצד שני לוודא שלא תהיה הטיה ואפליה, שהמידע הרגיש של הלקוחות יישמר מאובטח".