TechTLV 2024"הטכנולוגיה לא תחליף יוצרים אמיתיים. הדור הצעיר יעשה דברים שונים ממה שאנו יכולים לדמיין"
TechTLV 2024
"הטכנולוגיה לא תחליף יוצרים אמיתיים. הדור הצעיר יעשה דברים שונים ממה שאנו יכולים לדמיין"
כך לדבריה של ד"ר רויטל הולנדר שבתאי, מוזיקאית וראש התכנית למדעי המחשב ויזמות באונ' רייכמן, בכנס TechTLV של כלכליסט בשיתוף בנק לאומי ופאפאיה בפאנל המוזיקה שעסק ביצירה האנושית שבעידן הבינה המלאכותית. בפאנל השתתפו גם המוזיקאי יזהר אשדות והמפיק המוזיקלי עודד דוידוב
את פנאל המוזיקה שהתקיים בכנס TechTLV של כלכליסט בשיתוף בנק לאומי ופאפאיה הנחתה מאיה נחום שחל, והשתתפו: ד"ר רויטל הולנדר שבתאי; יזהר אשדות, מוזיקאי, האקר ומייקר; עודד דוידוב, מפיק מוסיקלי ומנהל מסלול הפקה מוזיקלית ברימון.
תעשיית המוזיקה עוברת תהפוכות טכנולוגיות, גם בהאזנה וגם בתהליך היצירה. כיצד טכנולוגיה משפיעה על הליך היצירה?
יזהר אשדות: "תמיד יש אדם בקצה הטכנולוגיה. טכנולוגיה ויצירה קיימים מהרגע הראשון, מהרגע שהאדם למד לדפוק על קרש. הפסנתר היה טכנולוגיה חדשה. אבל אתם מדברים על טכנולוגיה דיגיטלית ואני כמוזיקאי מאוד סקרן ואוהב להשתמש בטכנולוגיה, חדשן, כי זה מעניין אותי, אבל היכולת ליצור מוזיקה ולהיות מושפע מטכנולוגיה היא מרתקת".
אתה פריק של גאדג'טים. זה עוד כלי נגינה?
יזהר אשדות:"ראשית לא גאדג'טים, אלא כלי נגינה. AI הוא כלי שמסייע ליוצרים לעשות את עבודתם, הוא מקל ופותח אפשרויות -אבל בסוף זה רק כלי. כאשר AI יהיה חכם יותר ויהיה כבר AGI - אז יהיה מעניין".
עבדת עם אריק איינשטיין. חשבת שהוא ישיר שיר שלך?
עודד דוידוב: "אני לקחתי שיר של יזהר אשדות, ואני רציתי שאריק איינשטיין זכרונו לברכה ישיר את השיר. לי יש את השיר במלואו שכולל את שירתו של יזהר. זה שיר נפלא- ומה שאני עושה זה להפריד את שירתו של יזהר מהפלייבק, זה כלי שמאפשר הזנה של שירים מוגמרים וגם מה שנקרא "שירות" כלומר ללא פלייבק, וזה אפשרי לביצוע עם AI. כך אחרי אימון רב הרשת מגיעה למצב שהיא שומעת שיר מלא, מזהה את יזהר שיוצר בשיר, ואז מפרידים את כלי הנגינה. לפני שלוש שנים זה היה דימיוני ולא איכותי. בשלב הבא אני יכול "להזיז" את קולו של יזהר ולבנות כלי שממדל (מלשון מודל) את קולו של אריק איינשטיין. אני השתמשתי בכלים שמבודדים את קולו של איינשטיין מתוך הקלטות ישנות שלו, ואת זה אני מזין לתוך מודל שלומד את קולו של אריק איינשטיין. ועל המודל הזה אני מלביש שירה, זה מודל שנקרא RVC וכך אני יכול לחבר שירה של אריק איינשטיין באותו טון בדיוק. וכאשר לוקחים את השירה עם הניואנסים הקוליים, אז אפשר ממש לייצר שיר עם קולו של אריק איינשטיין".
זה לא מפחיד? היוצר האנושי לא מיותר?
יזהר אשדות: "אני חושב על דור המוזיקאים הצעירים, אנחנו לא עשינו שימוש בטכנולוגיה כמו שהתכוונו, מוזיקאים צעירים לא רוצים לחקות אלא לחדש.
יש מימד אנושי מאחורי יצירה, יש אומן, יש מאמץ. הכישרון יוחלף?
רויטל הולנדר שבתאי: "אנחנו בני אנוש. הטכנולוגיה מחליפה דברים, אבל אנחנו נשארים עם מה שאמיתי ומסורתי. הטכנולוגיה מביאה הרבה אפשרויות לחדש, ליצור יותר, אבל היא לא תחליף בני אדם ולא תחליף יוצרים אמיתיים. הדור הצעיר יעשה דברים שונים ממה שאנו יכולים לדמיין. אין להם דעות קדומות, ולכן הם יכולים ליצור דברים חדשים באמצעות הטכנולוגיה שלמדו פעם, הם יצטרכו ללמוד לנגן בפסנתר".
יזהר אשדות: זה לא מדויק, היוצרים החדשים יודעים ללחוץ על כפתורים ולאו דווקא לנגן בפסנתר. אני גרוע בקריאת תווים אבל אני יודע ליצור מוזיקה. אני חושב שאין לנו מושג מה יקרה במוזיקה, אבל זה יהיה מעניין, ויש לנהוג בזה בזהירות".
היכן בינה מלאכותית תיכנס למוזיקה בלי להשפיע על היוצר?
רויטל הולנד שבתאי: "אחד הדברים המופלאים הוא הדו שיח עם המכונה. לא משנה אם זה כלי אלקטרוני מורכב או לא, יכולתנו להתבטא מוזיקלית היא מוגבלת ומצומצמת. דו השיח עם מכונה - אינטראקציה פשוטה עם כלים דיגיטליים, מאפשרת למכונה ללמוד ולייצר דו שיח. אם נשתמש בכל היכולות האלה, אנשים ייהנו יותר ממוזיקה ויהיה כאן משהו נפלא".