סגור
ניב סבר, משנה למנכ"ל קבוצת אדלטק
(אולפן כלכליסט)

כנס ביטחון האנרגיה
"כדי להוריד מחירים צריך להגדיל היצע"

המשנה למנכ”ל קבוצת אדלטק ניב סבר: “צריכה להיות תחרות בין כל השחקנים במגוון הטכנולוגיות. זה דורש הקלה בנטל הרגולטורי” 

במסגרת סדרת המפגשים של כלכליסט ואדלטק שעוסקת בביטחון האנרגטי של ישראל, שוחח עדיאל איתן מוסטקי מכלכליסט עם ניב סבר, משנה למנכ"ל קבוצת אדלטק.
רשות החשמל הוציאה שימוע שמגביל את תעריפי החשמל ליצרנים הפרטיים. הרשות טוענת שהיצרנים גבו מאות מיליוני שקלים מעבר למחיר התחרותי בשוק. מה עמדתך?
"על פי חברת נגה לניהול מערכת החשמל, מחיר השוק שנקבע היה נמוך בכ־30% משהיה צריך להיות. אם היה נקבע מחיר תחרותי באמת, יצרני החשמל היו יכולים להשיב לעצמם את ההשקעות והוצאות הייצור, וגם להרוויח את שציפו. עלויות החשמל שנצרך בבתים מורכבות מעלות הדלק והעלויות שהושקעו בנכס. המחיר שאדלטק שילמה עבור תחנות הכוח גבוה מהמחיר בספרים של חברת החשמל. שילמנו על רמת חובב כ־4.25 מיליארד שקל והיה ברור שאנחנו צריכים להחזיר את ההשקעה. אלא שרשות החשמל לקחה את הסכום מעבר לעלות התחנה בספרי חברת החשמל והחזירה אותו לציבור בדרך הפחתה של העלויות במחירי החשמל. היא קיבלה מהיצרנים הפרטיים הלוואה של מיליארדים שאותה היא גלגלה לצרכנים, ואותה היא מבקשת היום למעשה שלא לפרוע, באמצעות הרגולציה החדשה".
הרווח של יצרני החשמל בישראל גבוה פי 2 לעומת המקבילים בארה”ב.
"אי אפשר להשוות. תחנות כוח ויצרני חשמל בישראל עובדים תחת רגולציה ספציפית שקובעת אורך חיים מוגבל של 30 שנה לתחנה, בהן אנחנו צריכים להחזיר את ההשקעות ואת הוצאות התפעול וייצור החשמל. בשנים שיהיו לנו הפסדים רשות החשמל לא תחזיר לנו כסף".
על כך שהרווח ליצרנים בישראל גבוה פי 2 מבארה”ב: "יצרני חשמל פה עובדים תחת רגולציה שמאפשרת רק 30 שנה להחזיר את ההשקעות"
מהו תעריף זמינות?
“ההכנסות של יצרן חשמל פרטי מבוססות על תעריף זמינות — סכום קבוע מראש שהוא מקבל עבור כל קילו־ואט של יכולת שלו לייצר, גם אם לא מפעיל; ועל התעריף שמשולם אם וככל שבוצע ייצור בפועל. רשות החשמל מבקשת לקטום את אותו תעריף משלים שנועד לכסות את ההפרשים בין מחיר השוק לבין העלות האמיתית של הייצור".
מה אפשר לעשות כדי להגביר את התחרות ולהיטיב עם הצרכן?
“זמינות ויתירות. לזמינות הזאת יש עלות ואותה צריך לשאת הצרכן. הדרך היחידה להורדת מחירים היא הגדלה והרחבה של ההיצע, כלומר הקמה של תחנות כוח חדשות והרחבה של תחנות קיימות, כדי לייצר את היתירות שהשוק משווע לה. צריך להגיע למצב של תחרות לכל הספקטרום — סולארי, גז, סולר וכו'".
איך משק החשמל צריך להיראות בעשר השנים הקרובות?
“צריכה להיות תחרות בין כל השחקנים במגוון הטכנולוגיות. זה דורש הקלה בנטל הרגולטורי כדי לאפשר הקמה של תחנות נוספות ומתקני אנרגיה. הדרך היחידה לייצר יתירות היא להגדיל את מספר התחנות, את הפריסה ואת היכולת שלהן, כך שאם קורסת תחנה משמעותית, המשק יוכל להמשיך לעבוד".