סגור
ועידת Mind the Tech לונדון 2024 - אירוע IBCC ולונדון אנד פרטנרס – מימין סברין וייסמן אדריאנו קושיאמה עופר שעיו אניטה לביאנט סם בני ו ניל בריידן
מימין אדריאנו קושיאמה, עופר שעיו, אניטה לביאנט, סם בני וניל בריידן (צילום: אלכס קולומויסקי)

ועידת לונדון
"בלונדון יש היום את הריכוז הגדול של חברות AI"

" יש 1,300 חברות שעוסקות בבבינה מלאכותית בלונדון. זה יותר מאשר ניו יורק ופריז", כך לדברי ניל בריידן דירקטור השקעות בלונדון אנד פרטנר בוועידת Mind The Tech London 2024 של כלכליסט ולאומי. אניטה לביאנט, נשיאת לשכת המסחר ישראל בריטניה: "AI מביא אתגרים חדשים ומשמעותיים ובהם הצורך בכללים שיבטיחו שמירה על אתיקה הכרחית"

"בלונדון השימוש ב-AI יותר קל, לפחות בינתיים", כך אמרו משתתפי הפאנל של לשכת המסחר והחדשנות ישראל-בריטניה בשיתוף לונדון אנד פרטנרס וצוות מומחים, בוועידת Mind The Tech London 2024 של כלכליסט ולאומי. הפאנל כלל את אניטה לביאנט, נשיאת לשכת המסחר ישראל בריטניה; ניל בריידן, דירקטור השקעות בלונדון אנד פרטנרס; סם בני, מייסד ודירקטור ב-VC Platin; עופר שעיו, מנכ"ל London Ignite Intel ואדריאנו קושיאמה, מנכ"ל משותף ב-Holistic AI.
"אנו מצויים בעידן של התקדמות טכנולוגית מהירה, והבינה המלאכותית (AI) ניצבת בחזית, משנה תעשיות ומגדירה מחדש את הדרך שבה אנו פועלים וחיים", כך לדברי לביאנט שהוסיפה, "שינוי זה המכונה המהפכה התעשייתית הרביעית, מביא עמו הזדמנויות מדהימות, אך גם אתגרים חדשים ומשמעותיים ובהם הרגולציה והצורך בכללים שיבטיחו שמירה על אתיקה הכרחית".
לדבריה, "בניגוד לעשורים קודמים, שבהם עיקר הבדיקות של משקיעים התמקד במדדים פיננסיים וביעילות תפעולית, כיום יש רצון ברור לראות שימוש ב-AI שיתרום ליעילות החברה ויכולת התחרות. עם זאת, השימוש נדרש להיות אחראי ומושכל ותוך ציות לחקיקה ולכללים עליהם עומלות רשויות במדינות רבות בעולם ובדיוק בנקודה זו מתעוררות שאלות מורכבות. המשקיעים בעבר חיפשו להשקיע בתחומים מסורתיים והיום הם רוצים לראות גם איך משתמשים ב-AI שהיא תחרותית יותר ושימושית מאוד וזה בא עם מטען עצום של סיכון וזה דורש בחינה של כל המשמעויות".
הפאנל שכלל מומחים בריטיים וישראליים מתחומים שונים עסק בנקודת המבט של המשקיעים המחפשים לצד הטמעת AI בחברות, ניהול סיכונים נכון, בנקודת מבט החברות, ההזדמנויות לצד האתגרים ברגולציה משתנה וכן בסקירת הרגולציה בבריטניה מול הרגולציה שהושלמה לאחרונה באיחוד האירופי והאסטרטגיה המומלצת להטמעה של מערכות שינטרו רגולציה זו.
ניל בריידן, דירקטור השקעות בלונדון אנד פרטנרס השותפים לארגון הפאנל, דיבר על לונדון כבחירה נכונה ומועדפת לחברות הייטק בזכות האקו סיסטם התומך והמוביל גלובלית את תחום החדשנות. הוא הדגיש את מחויבותה של בריטניה לתמוך בחדשנות ובכלל זה להיות מובילה בתחום ה-AI. "אנשים לא יודעים עד כמה האקוסיסטם המקומי באנגליה ולונדון חזק מאוד והוא מוערך בטריליוני דולרים. לונדון היא הכח המניע של התעשייה והיא מאחורי 60% מהתעשייה המקומית ובעיקר של החברות שרוצות לצמוח לסקייל משמעותי. בלונדון מרוכזים גם המשקיעים החזקים וגם הרגולטורים, בשונה ממדינות אחרות שבהן הם מפוזרים על פני כל המדינה. כיום יש 1,300 חברות שעוסקות ב-AI בלונדון יותר מאשר ניו יורק ופריז כדוגמא".
סם בני דיבר על נקודת מבט המשקיעים, "אני יזם וותיק ותמכתי בהרבה חברות וכיום בפלאטין VC. רואים עניין עצום ב-AI בשנתיים האחרונות. זה לא תחום חדש ואבי התחום הוא אלן טיורינ . בשנות ה-2000 היתה מהפכת המובייל וב-2010 התחיל לחזור ה-AI בגלל מהפכת מחשוב הענן. בשנה האחרונה הושקעו מיליארדים בתחום ה-AI".
עופר שעיו שבנה את תוכנית אינטל איגנייט בלונדון ולפני כן היה ב AWS ויזם, שליווה אלפי חברות סטארט-אפ סבור שיש להשתמש ב- AI במידתיות. הוא מודע לסכנות, רואה צורך בחינוך לשימוש נכון בכלים וקורא לרגולטור לקחת אחריות על הנושא. "עבדתי עם הרבה חברות באיגנייט, עשרות מהן כאן בלונדון ועוד רבות בעולם ממחשוב עתידי ועוד. תפקידנו לעזור ליזמים לפתח את התאמת המוצר לשוק. אני מחפש יזמים שמזהים הזדמנויות בשוק. יזמים יודעים לזהות סיכונים והזדמנויות נכונות. אני רואה שימוש ב-AI זה כמו להשתמש בכוחות על. אם משתמשים נכון זה ירים אותך גבוה ואם לא משתמשים נכון זה יכול להרוס אותך. אם אתה מיישם את ה-AI זה ברור לכולם הערך של זה אבל יש לזה גם סיכונים בתאגיד כמו דליפת מידע או שימוש במודלים לא מדוייקים, שבירת מחסומי סייבר ועוד".
אדריאנו קושיאמה, מנכ"ל משותף ב-Holistic AI ציין שבריטניה אינה חלק מהחקיקה באיחוד האירופי ובינתיים הדרישות המחמירות וההוצאות הכבדות והקנסות שלצידם, אינם חלים על מי שפועל בבריטניה, אך אין ספק שהחקיקה תבוא. "אחד הקשיים העומדים בפני חברות בבואן ליישם את כללי הרגולציה היא חוסר האחידות בחקיקה בין המדינות השונות היוצר הכבדה נוספת. השוק האסייתי מאוד מגוון ובחלקו לא קורה הרבה בעיקר ביפן וסינגפור מבחינת רגולציה. באירופה יש רגולציה משמעותית שנקרא EU AI ACT".
סם בני ציין שככל שמדובר בשמירה על הפרטיות אין באמת חדש בדרישות הרגולטוריות בעניין ה-AI, שהרי נושא הפרטיות מוסדר מזה שנים באמצעות תקנות הפרטיות החלות ברוב העולם (GDPR) וחלות על כולם. חברות המשתמשות ב- AI בדרך זו או אחרת, חייבות להיות מודעות לכללים הללו גם בהקשר זה".
לביאנט הפועלת כעו"ד בעסקאות בינלאומיות, בנקאית בעברה, ומלווה חברות סטארט-אפ ומשקיעים , סיכמה "מצאנו לנכון לנסות לצייד את החברות המגיעות לבריטניה בתובנות על איך להתנהל בתחום חשוב זה אשר כולנו בדרך כזו או אחרת נוגעים בו ולא תמיד במודעות המלאה להשלכות. אך אין ספק שחברות נדרשות כיום לגישה הוליסטית הכוללת טכנולוגיה ואתיקה. המפגש של הבינה המלאכותית עם העולם העסקי מציג מספר אתגרים חדשים עבור חברות ומשקיעים כאחד. התחומים מתפתחים במהירות רבה. גם החקיקה שאינה תמיד יכולה להדביק את התפתחות הטכנולוגיה אך אין ספק שלצד העשייה יש להמשיך בשיח החשוב ולמצוא את הפתרונות שיאפשרו קידמה לצד שמירה על יסודות וערכים".