כלכליסט טק"נשים, חרדים, ערבים, כולם צריכים לקחת חלק באומת ההייטק"
כלכליסט טק
"נשים, חרדים, ערבים, כולם צריכים לקחת חלק באומת ההייטק"
צח הדר, מנהל מרכז המו"פ של פייסבוק אמר בכנס Tech@Work של כלכליסט ואמדוקס, כי יש להראות לתלמידי תיכון מהפריפריה כיצד נראית העבודה בחברת הייטק ולשכנע אותם שיש להם גם יכולת להגיע לשם
עם כמעט 10% מכוח העבודה שמועסק בהייטק - קטר הצמיחה של המשק - מדובר על שיא עולמי. כך לדברי צח הדר, מנהל מרכז המו"פ של פייסבוק בכנס Tech@Work של כלכליסט ואמדוקס.
כדי להמחיש את המספרים ביחס לעולם, בבריטניה למשל שיעור המועסקים בהייטק הוא כ-4% ובארה"ב מדובר על 5% מסך כל העובדים במשק האמריקאי. הממוצע באיחוד האירופי עומד על כ-4.3%. מקום עובדי ההייטק במשק חשוב מאוד לכלכלה הישראלית, הם אחראים לכ-15% מהתמ''ג ולרבע מסך מס ההכנסה המשולם בישראל.
שוק ההייטק המקומי משנה את צורתו. מתבגר. לדברי הדר מדובר בתהליך שמביא סטארט-אפים וחברות מצליחות לנסות גם להנפיק ולא רק להימכר. בנוסף סטארט-אפים מבטיחים מסומנים כבר בתחילת הדרך ויותר חברות רב-לאומיות מגיעות לכאן כדי להתבסס. ההייטק אחראי למחצית מהיצוא הישראלי. התוצאה היא שישנו מאבק על הטאלנטים וחברות בתחילת הדרך מתקשות מאוד לגייס עובדים בקצב הנדרש. זהו מצב שעשוי לגרום לנזק בטווח הארוך. אם חברות לא יצליחו לגייס כאן, הן עשויות לא להגיע לישראל כלל ולהפנות את מאמציהן למדינות אחרות.
"זה הפסד של כולנו", אומר הדר, לדבריו הפתרון הוא הרחבת גבולות הגזרה של ההייטק לקבוצות נוספות. ישנן קבוצות רבות שלא משתתפות בהצלחה הזו. נשים, חרדים וערבים מהווים חלק קטן מגיוסי העובדים בהייטק. בנוסף הדר מכיר בכך שהאחריות על גיוסם מוטלת גם על חברות גדולות שצריכות לסייע בהרחבת העוגה. צריך להתאים את מאמצי הגיוס לקהלי היעד האלה, לייצר מפגשים ומיטאפים ולנסות לדאוג שלפחות חלק מקורות החיים שנשלחים למנהלי כוח אדם יכללו פרופילים שאינם ה"חשודים המיידיים", כפי שהדר מתאר זאת.
כמו כן הוא מציע לבדוק מה מונע ממועמדים מהמגזרים האלה לנסות ולפרוץ את תקרת הזכוכית הזו. זה מתחיל גם במיקום המשרדים. למשל לנסות שאלה יהיו קרובים לתחנת רכבת או לתחבורה ציבורית. זאת ועוד חברות צריכות לנסות לגרום לתחושת שייכות בקרב העובדים. "כתל אביבי עם השכלת הייטק אני מרגיש בבית, אבל זו לא התחושה של כל אחד". צריך לגרום לעובדים מקבוצות שונות באוכלוסייה להרגיש שמכירים בו. להתחשב בחגים או באילוצים מגזריים.
"העשייה שלנו חייבת להתרחב למקומות נוספים", אומר הדר ומציין שגם הטיפוח של דור העתיד חשוב מאין כמוהו. צריך להראות לתלמידי תיכון מהפריפריה כיצד נראית העבודה בחברת הייטק, להביא אותם כדי להראות להם על מה מדברים ולשכנע אותם שיש להם גם יכולת להגיע לשם ושלא מדובר בעולם בלתי ניתן להשגה. חשוב לחשוף צעירים לחדשנות כמה שיותר מוקדם. הדר לא מסתפק בלסמן אחרים ומסביר שהשינוי צריך להתחיל גם מחברות כמו זו שהוא עובד בה. "רק כך נוכל לצמצם את הפערים החברתיים", הוא מסכם.