סגור
הוועידה הלאומית הכלכלית פאנל מאיה ויהודה דביר

הוועידה הכלכלית
האמנים מאיה ויהודה דביר: "עולם ה-NFT מאפשר לאמן דיגיטלי לקבוע מהי היצירה המקורית"

את הדברים אמרו זוג אמני הקומיקס בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ולאומי. הזוג דביר ידועים בעולם בזכות הבלוג המצויר One of Those Days, המתעד סיטואציות מחיי היומיום שלהם. לדבריהם: "אמן היה מצייר על קנבס הולך ומוכר יצירה פיזית וכל אחד היה יכול לראות בגוגל להדפיס. ה-NFT משנה לקהל שלנו את החיים"

"אנחנו לא כל כך טובים בלהסתיר. אנשים משתמשים ברשת החברתית כדי להציג את הכי טוב שלהם, את הזווית הכי מחמיאה - ואנחנו מאוד לא כאלה", כך סיפרה מאיה דביר בשיחה משותפת עם בן-זוגה יהודה דביר לכתבת כלכליסט נטע לי בינשטוק, בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ולאומי. השניים הם אמני קומיקס הידועים בכל העולם בזכות הבלוג המצויר שלהם One of Those Days, המתעד סיטואציות מחיי היומיום שלהם.
זוג המאיירים, שהכירו בבצלאל והצליחו להגשים חלום של כל אמן ולהתפרנס מאמנותם, הם הישראלים בעלי מספר העוקבים הגדול ביותר - 9 מיליון. אחרי גל גדות, אבל לפני בר רפאלי וביבי נתניהו. בשיחה סיפר יהודה דביר כי הבלוג שלהם בכלל התחיל בטעות: "כשרק סיימנו לימודים בבצלאל, עברנו לתל אביב ומאיה התחילה לעבוד כארט דיירקטורית במשרד פרסום ואני פרילנס, ובין העבודות הייתי מצייר בלוג איור קטן. כשעשיתי את הציורים על איך זה לחוות חיים ביחד עם מאיה והעליתי רנדומלית לפייסבוק, לא תיארנו לעצמנו שהדבר הזה כזה חזק, אבל כולם חווים את אותם הדברים, וכשזיהינו את הפוטנציאל החלטנו לאחד כוחות".
"מה שהתחיל את הכל זה העובדה שהאיור הראשון שלנו נגנב", הוסיפה מאיה. "העלינו אותו ברזולוציה הכי גבוהה, ומאות אלפי פלטפורמות ואתרים שונים פשוט לקחו את הציור ומחקו את החתימה ששמנו בתחתית. ואז כשראינו שהאיור הפך לאחד האיורים הכי פופולריים, פנינו לאנשים שלקחו אותו וביקשנו להוסיף קרדיט. נתקלנו בלא מעט בלוקים וזה היה מתסכל, זה שבר לנו את הלב. אז לא היו לנו ילדים, והיצירה שלנו הייתה הילד שלנו. אבל פשוט התמקדנו בעובדה שאם האיור הזה הגיע למיליוני אנשים שאהבו אותו, זה סימן שעשינו משהו. המשכנו ליצור עוד תוכן, וכיום יש קהילה של מעל תשעה מיליון איש ברשתות החברתיות".
מאז הם הספיקו לגור בתל אביב, לכבוש לבבות ברשתות החברתיות ולצבור מיליוני עוקבים באינסטגרם, להקים משפחה, להוציא לאור ספרים באנגלית וגם אחד בעברית ("כל כך אנחנו", הוצאת כתר), לשתף פעולה עם חברות כמו וויקס, אסוס ויוניברסל, להעביר סדנאות אמן והרצאות ברחבי עולם כולל הרצאת TED בנושא זוגיות ולאחרונה הצטרפו לטרנד השולט של ה-NFT.
לדברי מאיה, הקומיקס הוא הדרך הטובה ביותר לתעד את החיים שלהם: "מה שאתם רואים פה אלה רגעים שאי אפשר לקחת בתמונה בסלפי או אינסטגרם. הבת שלי בת שלוש וחצי יושבת ומסתכלת על זה כעל סיפור של החיים שלה. למשל, אתה לא יכול לתפוס רגע אחרי הלידה, כשאתה הכי מתבייש באיך שהגוף שלך נראה".

1 צפייה בגלריה
הוועידה הלאומית הכלכלית מאיה ו יהודה דביר אמני קומיקס
הוועידה הלאומית הכלכלית מאיה ו יהודה דביר אמני קומיקס
מאיה ויהודה דביר, אמני קומיקס
(צילום: יריב כץ)

בכל זאת יש איזה יש קווים אדומים?
יהודה: "כן. הקו האדום בקומיקס שלנו זה פוליטיקה ודת, כי הנושא שלנו הוא הזוגיות, זה מה שתופס את כל העולם, לא משנה מעמד, צבע או דת. לכן החלטנו להתמקד בזה. הקומיקס שלנו עולה פעם בשבוע ביום חמישי בשעה חמש, ואז כל העולם מתיישב יחד לצחוק מרגע משותף, ואנחנו לא יכולים להכניס משהו שיגרום למישהו להרגיש שונה או במיעוט.
מאיה: "ברגע שמכניסים דת ופוליטיקה, לא משנה באיזה צד אתה, אתה באוטומט מייצר פילוג וזו לא המטרה, המטרה שלנו היא לייצר אחדות וזה נורא עובד לנו. יש לנו קהל בכל העולם כולל באפגניסטן ובאיראן ואנחנו רוצים לייצר אחדות".
יש פילוג בבית? למשל מצבים שהוא רוצה לאייר משהו ואת אומרת "אין סיכוי"?
מאיה: "בגדול אנחנו חושבים על הקונספטים יחד. שנינו אמנים אבל היד שמציירת היא שלו".
יהודה: "אבל המוח של היצירה הוא שלה".
עשיתם לאחרונה קמפיין עם הפניקס. איך זה פתאום לעבוד עם גוף מסחרי?
יהודה: "זו לא פעם ראשונה, אלא פעם ראשונה עם גוף מסחרי פה בארץ. זה כיף לעבוד סוף-סוף עם חבר'ה מהבית - השיח בעברית, הבדיחות יותר כיפיות להנגשה כי זה שיח שהקהל בבית יודע לקבל אחרת, יש מחוות גוף שבחו"ל לקשה להבין. יש הבדלים".
מאיה: "הפניקס נתנו לנו המון חופש להיות מי שאנחנו. הרי אנחנו אנשי קריאטיב וזה מה שאנחנו עושים ביום יום, אז הם פשוט רצו אותנו כמו שאנחנו".
לאחרונה החלו מאיה ויהודה דביר להשיק קולקציות NFT מאיוריהם.
הייתה לכם קולקציית NFT. התחלתם את הסיפור בזה שגנבו לכם יצירה וה-NFT מאפשר למנוע גניבות בין היתר. יצירות שלכם נמכרו ב- 4,000 דולר ליצירה. הופתעתם?
מאיה: "השקנו קולקציית NFT לפני שבוע, והיא נמכרה לפני שניתנה לציבור הרחב, שזה משמח. שבוע לפני כן השקנו קולקציה קטנה שזה 101 יצירות מתוך הקולקציה הגדולה, שהיתה הצלחה גדולה, תוך 4 דקות סולד אאוט והיינו מאוד מופתעים כי בעצם העולם הזה של ה-NFT, מה שלנו מאוד קרץ, זו טכנולוגיה שמשרתת להגדיר לעצמך נכס דיגיטלי. מה הכוונה? אמן היה מצייר על קנבס הולך ומוכר יצירה פיזית וכל אחד היה יכול לראות בגוגל להדפיס. עולם ה-NFT מאפשר לאמן דיגיטלי לקבוע מהי היצירה המקורית, אנחנו מציירים במחשב לא על קנבס. אם אני יכולה לייצר היום מוצר שהוא שווה לכל כיס ואפשר לקנות אותו ובעוד חודש, שנה , 10 שנים מהיום זה יכפיל או ירבע את הערך שלו, זה ישנה לקהל שלי את החיים.
ויכול להיות ש-NFT זו פשוט באזז וורד, שכל יצירה שנקרא לה ככה היום תימכר במחיר יקר משהיא שווה?
מאיה: "שוק ה-NFT עובר תיקון היום. היום השוק במגמה של לנקות את כל מי שהשתמש ב-NFT לרעה, ולנפות את כל מי שלא צריך להיות שם. המחירים חוזרים להיות מה שהם צריכים להיות".