סגור
ועידת לונדון 2024 - יואל אסתרון
(צילום: אלכס קולומויסקי, סימול אירופה)

ועידת לונדון
הצבעת אמון בהייטק הישראלי

למרות המלחמה הנוראה, והמתקפה הארסית על ישראל ברחבי העולם, ההייטק הישראלי מתאושש ומפגין את יכולתו לפעול גם בתנאים קשים ובשווקים מאתגרים. דברי הפתיחה של מו"ל כלכליסט בוועידת לונדון 2024 של כלכליסט ולאומי

אנחנו לא יכולים להתעלם מהמתקפה הארסית על ישראל ברחבי העולם, בעיצומה של מלחמה נוראה, וההשפעה שיש לה על הכלכלה שלנו, אבל ההייטק הישראלי מתאושש ומפגין את יכולתו לפעול בתנאים קשים ובשווקים מאתגרים. לצד החששות המוצדקים, הנה כמה מספרים מעודכנים, שהם הצבעת אמון מעודדת:
לפי הדוח של סטארט-אפ ניישן סנטרל שפורסם בשבוע שעבר המספרים של התקופה הקשה בתולדות ישראל החל מהשבת השחורה של ה־7 באוקטובר ועד סוף אוגוסט מפתיעים לטובה. סך הגיוסים עמדו על 7.8 מיליארד דולר, בדומה ל־8.2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה. באקזיטים, כלומר מכירות של חברות והנפקות שלהן, נשמרה יציבות: 11.6 מיליארד דולר, יחד עם העסקה למכירת Own לSalesforce ב־2 מיליארד דולר שעוד לא נכללה בדו"ח. בתקופה המקבילה הסתכמו האקזיטים ב־10.6 מיליארד דולר.
כמה חברות ישראליות נוספות ל-Own נמכרו בשווי פנטסטי של יותר ממיליארד דולר כל אחת: WalkMe נמכרה ל-SAP, Biocatch ל-Permira. ומהצד השני סייברארק ואאוטבריין עשו רכישות של חברות ביותר ממיליארד דולר כל אחת
ענקי ההייטק שלנו התחזקו ב-2024. מעולם לא היו לנו כל כך הרבה חברות שמייצרות הכנסות של יותר ממיליארד דולר ונסחרות בשווי של יותר מ-10 מיליארד דולר: צ'ק פוינט, מאנדיי, מובילאיי, סייברארק, אמדוקס, נייס, ועוד. לאחרונה, גוגל הייתה מוכנה לשלם 23 מיליארד דולר עבור וויז. גוגל גם חתמה בקיץ על הסכם שכירות ענק של 60,000 מ"ר במגדל תל אביבי לעשר שנים מ-2027. גוגל מאמינה בהייטק הישראלי.
ולא נשכח את פאלו אלטו של היזם הישראלי ניר צוק. עם שווי שוק של יותר מ-110 מיליארד דולר, פאלו אלטו היא חברת הסייבר הגדולה בעולם. הכישרונות הישראלים במרכז הפיתוח שלה חיוניים להצלחת החברה.
אז האם "עסקים כרגיל" בהייטק הישראלי? כמובן שלא. המלחמה מתארכת והאיומים על ישראל מטלטלים את כולנו. מאז 7 באקטובר, חברות ישראליות נאלצו לחתוך בהוצאות, לפטר עובדים, להעביר חלק מהפעילויות שלהן לחו"ל, ויותר מכך – לשכנע משקיעים ולקוחות ברחבי העולם, שהן מתפקדות. אבל החודשים האחרונים מלמדים שההייטק מתאושש והוא חזק ויצירתי. גם רוב המילואמניקים חוזרים בהדרגה, נחושים להוכיח ש-we deliver no matter what זו לא סיסמה.
לכן, אנחנו ממשיכים לקוות שהמשקיעים, מקבלי ההחלטות, הלקוחות והשווקים, ימשיכו להאמין בהייטק הישראלי. הצבעת האמון שלכם תביא לכם תשואות מעולות.