שבוע החדשנות"בחברות גלובליות העובדים רוצים את אותם התנאים ואותן ההטבות"
שבוע החדשנות
"בחברות גלובליות העובדים רוצים את אותם התנאים ואותן ההטבות"
אלכס בואזיז, מייסד ומנכ"ל Deel אמר במסגרת שבוע החדשנות של כלכליסט, כי "העובדים הטובים רוצים גמישות מצד המעביד, הם רוצים שהמעסיקים יסמכו עליהם ויאפשרו להם לעבוד מכל מקום". בהתייחסו למודל התעסוקה בתום תקופת הקורונה ציין, שכל חברה תפתח מודלים שמתאימים לה ולשיקוליה, "בעתיד תהיה הבנה שחברות לא צריכות להגביל את עצמן למיקומן הפיזי"
"אנו מטפלים בכל עבודות הבק-אופיס, החל בחלק החוקי, החלק החוזי והתשלומים", כך פתח את דבריו אלכס בואזיז, מייסד ומנכ"ל Deel במהלך שבוע החדשנות של כלכליסט, "אני צרפתי, המייסדת השותפה שלי מסין וזכינו להכיר אנשים מדהימים בכל העולם כך שברור לנו שכישרון הוא משהו שנמצא בכל מקום, לא רק ברדיוס של 50 קילומטרים מהמקום בו אתה נמצא. מטרתנו לאפשר לחברות לשכור את האנשים הכי טובים ללא קשר למקום הפיזי בו הם נמצאים. תמיד האמנו שיש לזה שוק ענק כי יש אנשים מדהימים בכל מקום, אבל בסופו של דבר אני מאמין שכאשר הקורונה התרחשה, חברות רבות שלא היתה להן אסטרטגיית טאלנט בינלאומית ולא שכרו עובדים בכל העולם מצאו עצמן לפתע זקוקות לפתרון שיאפשר להן לשכור אנשים במדינות אחרות. למשל היו אנשים שרצו להיות עם משפחתם במהלך המגיפה, ואם המהנדס הכי טוב שלך רוצה להיות עם משפחתו בזמן המגיפה, מה תעשה?"
לדברי בואזיז: "אנו עובדים בשני מודלים, הראשון מיועד לחברה שרוצה לעבוד עם פרילאנסרים, שם אנו מטפלים בכל פעולות הבק-אופיס, חוזים, קבלות וכו'. במודל השני יש לנו 80 חברות ברחבי העולם ואנחנו יכולים לשכור אדם במדינה ספציפית ולהעניק לו את כל ההטבות שמגיעות לו באותה מדינה. בישראל לדוגמה יש קרן השתלמות, וכמובן שזה תהליך שדורש מאמצים ומשאבים, וסמנכ"לי כספים לא אוהבים את זה".
מטבע היותה חברה שעוסקת בתחום הגיוס וכוח האדם, Deel מהווה חלק מתהליך הגיוס ונחשפת לבחירה וההחלטה של המעסיקים מול שיקולי העובדים. "אנו רואים שעובדים רוצים גמישות, אמון, יכולת לעבוד מהבית. לחברות שונות יש דרכים שונות לטפל בדרישות הללו. כלומר יש חברות אשר עובדות במודל היברידי, כאלה שמאפשרות עבודה מהבית, אבל אנו רואים שהעובדים הטובים פשוט רוצים גמישות מצד המעביד, הם רוצים שהמעסיקים יסמכו עליהם ויאפשרו להם לעבוד מכל מקום. מעבר לכך אנו רואים שיותר ויותר עובדים רוצים את אותן ההטבות באופן גלובאלי. כלומר, בעבר כאשר חברה קמה, המטה שלה הוקם במקום בו היה ניתן להתייחס לעובדים הכי טוב ולקבל תפוקה, אבל כאשר חברה מתפתחת והופכת להיות גלובאלית , כולם רוצים את אותם תנאים, אותן הטבות, ואנו מאמינים שהדבר יהיה חשוב מאוד בעתיד, יצירת סטנדרטיזציה של תנאים כדי שכולם יקבלו יחס שווה".
איך שותים קפה ביחד כשהשותף שלך יושב בטוקיו
ואולם, גמישות אינה דרישתם היחידה של העובדים: בשנים האחרונות יותר ויותר מעסיקים שמים דגש על פעולות שאינן קשורות רק בתנאים הכספיים או בעבודה מהבית אלא גם בפעולות הנוגעות לרווחה, החל בחגיגת ימי הולדת וכלה בפינת מנוחה בעבודה, שיחות עובדים בפינת הקפה, ארוחות משותפות וכל הקשור במרקם החברתי של מקום העבודה. העבודה מרחוק כבר אינה מאפשרת לעובד לחגוג יום הולדת במקום עבודתו או ליהנות מארוחת שף או פינת חטיפים, "פינוקים" שהם אומנם קטנים אבל חשובים לרווחת העובד.
בואזיז מסביר: "לנו יש 600 עובדים ב-60 מדינות ואנו רוצים לייצר תרבות ארגונית חזקה שאנשים ירצו להיות חלק ממנה. אנו מפתחים את התחום הזה לאט ובנחישות ויש חברות שעוסקות בזה. אני חושב שרוב החברות מסתגלות כי העולם משתנה. בעתיד לא יהיו חברות שאין להן מדיניות של כישרון גלובאלי. אם יש אדם מצוין שאתה רוצה לשכור לעבוד בחברה שלך אתה רוצה לעבוד איתו, לא משנה היכן הוא נמצא, ויש פתרונות לכך. אנחנו לא מספקים את כל זה כיום וזה משהו שאנו עובדים עליו".
לדבריו, "DEEL הוקמה במתכונת של עבודה מבוזרת כך שמעולם לא ישבנו במשרד. אני חושב שהדרך לפתח את הדברים האלה היא פשוט לשכור את האנשים הנכונים ולהעניק להם גמישות ליצור את מה שהם חושבים שמתאים ללקוח. אני לא חושב שהשיחות במטבחון משפיעות על חברות או על האופן בו הן מפתחות את המוצר שלהן, היתי שמח אם כל 600 העובדים שלי היו לידי כעת כי אני נהנה לעבוד איתם, זו לא שאלה מבחינתי, אבל כיום ארגונים חכמים יכולים למצוא רעיונות נפלאים לקשר בין עובדים גם אם הם לא ישתו קפה ביחד במרחב הפיזי", ומפרט: "אנו רוצים לסייע לחברות לבנות תרבות גדולה יותר – אנחנו גדלנו תוך שנה מחברה של 50 עובדים לחברה של 600 עובדים ואחד הדברים הכי נפוצים שאנו נשאלים על ידי חברות הוא איך בונים תרבות, איך מוודאים שהתרבות הארגונית לא תשתנה כאשר הארגון גדל באופן כה משמעותי. לאחרונה רכשנו חברה אשר מאפשרת יצירת קשרים בין עובדים ומצמצמת את שחיקתם".
"גיוס מעט מפחיד של הטאלנטים הטובים בעולם"
עוד ציין בואזיז במהלך הראיון כי "השקפת המעסיקים ומה שהם מחפשים בעובדים חדשים השתנתה, במיוחד בתעשיות ההייטק. "גייסנו בעצמנו 600 מיליון דולר ויש הרבה דברים שמעסיקים מחפשים בעובדים. הדבר הראשון הוא כמובן הכישרון והכישורים, כולם רוצים עובדים טובים במיוחד לאחר גיוס כספים. אנו רואים כרגע שכולם מחפשים מגייסי כוח אדם בכל העולם בגלל שרוצים לשכור עובדים. כולם מחפשים את הטאלנט הכי טוב וזה מעט מפחיד – כשאתה עובד במשאבי אנוש וחברה באה אליך ופשוט אומרת לך שהיא צריכה לשכור מישהו ביפן, לך תברר איך עושים דבר כזה. אנו מקלים על מעסיקים להיות יותר גמישים".
האם העובדים ישובו למשרדים עם תום הקורונה? לדברי בואזיז: "אין כאן מודל אחיד, אני חושב שכל חברה תפתח מודלים שמתאימים לה ולשיקוליה, לא כל עובד מתאים לעבודה מהבית ואני חושב שיהיו בעתיד דרכים רבות לפעול בין חברות שונות, כל חברה תגלה מה טוב לה, אבל אני כן יכול לומר שבעתיד תהיה הבנה שחברות לא צריכות להגביל את עצמן למיקומן הפיזי, הן יהיו פתוחות לזה והתחום יתפתח הרבה ונראה הרבה פתרונות בתחום".