כנס האיקומרס"בשופינג IL ראינו ירידה בצריכה לעומת תקופת הקורונה"
כנס האיקומרס
"בשופינג IL ראינו ירידה בצריכה לעומת תקופת הקורונה"
כך אמרה איילת צרפתי רוזן, מנכ"לית איי דיגיטל בבפאנל "יחסי הגומלין בין המרחב הווירטואלי לפיזי", שנערך במסגרת כנס האיקומרס של כלכליסט. בפאנל השתתף גם אמיר שקד, סמנכ"ל פיתוח עסקי גלובלי בקורנית דיגיטל
בחודשים האחרונים נרשמת האטה בקניות בכל תחומי הצריכה בשל האינפלציה הדוהרת מעלה לצד החשש של הציבור מעליית הריבית על המשכנתאות. נושאים אלה נדונו בפאנל "יחסי הגומלין בין המרחב הווירטואלי לפיזי", שנערך במסגרת כנס האיקומרס של כלכליסט. את הפאנל הנחתה נטע לי בינשטוק מכלכליסט והשתתפו בו איילת צרפתי רוזן, מנכ"לית איי דיגיטל ואמיר שקד, סמנכ"ל פיתוח עסקי גלובלי בקורנית דיגיטל.
יש תחושה שהשנה הייתה האטה בצריכה בשופינג IL שהיה בסופ"ש האחרון?
צרפתי רוזן: "השנה כולה פחות חזקה לעומת שנת הקורונה שאז היה לאנשים הרבה יותר זמן, יותר כסף פנוי ופחות נסיעות לחו"ל. אז יחסית יש ירידה בצריכה. אנחנו ספציפית לא מושפעים מהעולם הזה של נובמבר סייל, הוא פחות רלוונטי אלינו אז לא הרגשנו הבדל".
האם קיים מיתון והאטה בצריכה?
שקד: "בחצי ראשון של השנה כולם חוו האטה בכל האיקומרס בהשוואה לצמיחה המסחררת בשנה שעברה. בעונת החגים אנחנו עובדים מול השוק הגלובלי ומוקדם לסכם עדיין. בכניסה לעונת החגים הייתה תחושה שקשה יהיה להראות שיעורי צמיחה דומים, אבל בחצי השני רואים שיש התאוששות".
אתם עובדים עם אמזון? זו אסטרטגיה שמתאימה לשוק הישראלי?
שקד: "אין ספק שבישראל הקטגוריות שונות מהעולם. אנחנו עובדים באופנה וטקסטיל שבעולם זו קטגוריה גדולה באיקומרס ובישראל היא אפילו לא בחמישייה הראשונה. זו התפתחות טבעית. נראה קטגוריות נוספות מתרוממות".
ההיבטים של שרשרת אספקה ולוגיסטיקה מפגרים בישראל ביחס לעולם. הטכנולוגיה פה, אבל אף אחד לא מתאמץ להרים אותה מהרצפה. למה בעצם?
שקד: "אני חושב שבכל העולם מודל האיקומרס נמצא קצת מאחור. עדיין בתפיסה שלנו האיקומרס הוא ערוץ לעשות את מה שאנחנו רגילים לעשות. בקורנית אנחנו מכוונים לשם את הטכנולוגיות שלנו. פה לדעתנו תהיה פריצת הדרך לדור הבא של האיקומרס, לא רק לשים פונט דיגיטלי שיאפשר לקנות משהו, אלא כל הזמן להגיב וליצור קריאטיביות באתר".
איי דיגיטל עובדת במודל הפוך מאמזון. זה לא חסרון בשוק הישראלי שבו צרכנים אוהבים להיכנס לאתר ולמצוא בו הכל?
צרפתי רוזן: "זה יתרון. הבידול והעובדה שאנחנו עובדים על חווית קניה פיזית משמעותית היא זו שמייצרת את האפשרות שלנו להתחרות מול חברות אחרות".
אחרי תקופת הקורונה יש מוצרים שהצרכן אוהב לגעת בהם פיזית ויש מוצרים שאין לו בעיה לקנות באתר?
צרפתי רוזן: "את רוב המוצרים של אפל אנשים אוהבים לקנות פיזית ולגעת בהם".
אינפלציה, יוקר המחיה, הכל כבר פה. אתם מרגישים את זה? עליות מחירים זה דבר בלתי נמנע?
צרפתי רוזן: "לא העלנו מחירים ביחס לשנה קודמת. הייתה השפעה מסוימת של עלית שער הדולר".
שקד: "כמו כולם זה תפס אותנו אולי קצת יותר מאוחר אבל גם אנחנו לא חסינים. רואים צווארי בקבוק נפתחים כתוצאה מהפוסט קורונה וכן העלנו מחירים ללקוחות הקצה שלנו".
מה חסר בשוק שלנו?
שקד: "שמסתכלים על השוק האמריקאי אחד הדברים שפתחו את החסמים זה זמן שילוח והגעה עד הבית. כולם רוצים מודל פריים אז הנושא של אספקה מהירה בשוק שלנו לא פתור לחלוטין אבל עד שלא נפתור את נושא החוויה שמשלוח מגיע תוך פחות מיומיים עד הדלת, אני חושב שבבסיס קודם כל האתגר של האיקומרס, שכבר עובד בארה"ב זה שהחבילה תגיע עד הדלת ונוכל להחזיר את המוצר בקלות. קפיצת מדרגה נוספת זה חוית הקניה, יותר וידאו למשל, ואנחנו מאמינים שקפיצת המדרגה תהיה שיוכלו למנף את אפיק המכירה הזה לכל מוצר. בסוף כולם יציעו אותו דבר ואתה צריך לבדל את עצמך".
צרפתי רוזן: "הנושא הלוגיסטי קריטי ולמרות הקוטן של השוק הישראלי לא הבאנו יתרונות ואולי אפילו יש פה חסרונות. היכולת לנצל את הפלטפורמה הזו ליצירת מגוון הרבה יותר גדול שאתה יכול להציע באתר, אלפי מק"טים שאתה לא יכול להציע בחנות זו תהיה עבורנו קפיצת מדרגה גדולה"