GeoInt360מנכ"ל ISI: “יש חברות חלל ששורפות 100 מיליון דולר בשנה"
GeoInt360
מנכ"ל ISI: “יש חברות חלל ששורפות 100 מיליון דולר בשנה"
כך סיפר מנכ”ל ISI נועם סגל, ופרש את הסיבות להתפתחות האיטית של שוק לווייני איסוף המודיעין
כדי להבין לאיזה כיוון הולכת תעשיית לווייני איסוף המודיעין צריך לשאול את עצמנו אם אנחנו באמת זקוקים לכל הלוויינים האלה - בכך פתח נועם סגל, מנכ"ל ISI, את הרצאתו בכנס Ramon GeoInt360, שעסקה במודיעין כשירות. ISI היא חברת החלל הגדולה בישראל ופועלת בתחום הלוויינים, החל בהפעלה, איסוף המידע וניתוחו ועד המודיעין.
"לפי מחקרי שוק”, אמר סגל, “הצפי הוא שבעוד עשור יתווספו 18 אלף לוויינים, רובם על ידי חברות מסחריות. מדובר בשוק בצמיחה מאוד גדולה. אם כך, למה חברות החלל נמצאות בקשיים כלכליים? יש חברות ששורפות 100 מיליון דולר בשנה. אפשר היה להניח ששוק הביטחון יצמח מהר ויגדל פי שישה או שבעה בתוך עשור - אבל זה לא קורה. אנחנו לא רואים גידול בבסיס הצרכנים, והשאלה היא למה. כי הצרכנים רוצים את המידע אבל כשמגיע הרגע לשלם זה לא קורה. אנחנו מדברים על תעשייה בלי בידול, שבה כולם מוכרים דאטה, ואני שואל את עצמי למה השוק מתפתח לאט משחשבנו".
לדברי סגל, "אצלנו המוצר הוא מודיעין וזה קריטי, כי כדי לעשות את זה אנחנו לא צריכים להסתכל על כל חפץ בעולם בכל זמן ובכל מקום. מודיעין זה היכולת ללמוד, להבין ולהפיק תובנות בהתבסס על היגיון. לא צריך לבדוק כל הזדמנות. האם אנחנו באמת צריכים לצפות בכל המטרות מהחלל בכל זמן? לדעתי ביג דאטה עובד כשיש גישה קלה לדאטה. למשל, ברשתות החברתיות אנחנו מספקים מידע מדויק באופן וולנטרי - אבל זה לא עובד בתעשיית הלוויינים. זה עולה הרבה כסף ויש לזה השפעה מבצעית מוגבלת והלקוח לא משלם. יש לזה אפקט נוסף - זה רועש. לפעמים אנחנו מייצרים את ערימת השחת אפילו כשמלכתחילה ידענו איפה המחט נמצאת".
הלימוד, על פי סגל, נעשה באמצעות אינטואיציה ואינדוקציה (לניוטון, הזכיר, לא היה הרבה מידע לנתח אלא אינטואיציה ואינדוקציה). "ספירה של עלים לא בהכרח נותנת לנו מידע או תובנות לגבי היער. מודיעין נעשה טוב יותר באמצעות אינטואיציה ואינדוקציה ואנחנו כנראה לא צריכים את כל הלוויינים האלה אלא אם יהיה קהל לקוחות מגוון ל-Actionable Intelligence. המשמעות של זה היא טרגוט על ידי הלוויין. לא מדובר בתובנות אלא בלהרוג מישהו וכשנביא את הלוויינים להיות כלי טרגוט, הצרכים יהיו גדולים הרבה יותר. לכן אני חושב שהשוק אכן יצמח כפי שחוזים במחקר השוק.
"אנחנו צריכים מידע לווייני שיוכל לתרום לטרגוט, אבל צריך ליצור כלים חדשים. נשאלת השאלה אם אנחנו מעוניינים להשתמש בלוויינים ככלי טרגוט, כי אם הם מטרגטים, הם הופכים להיות מטרות בפני עצמם. אבל אם נוכל לעשות את זה, נראה תעשייה פורחת".