ועידת התחזיות"אחרי שנים שלמדנו לחיות באי ודאות - 2025 מסתמנת כשנת התחלה מחדש"
ועידת התחזיות
"אחרי שנים שלמדנו לחיות באי ודאות - 2025 מסתמנת כשנת התחלה מחדש"
עדי יופה טרנדולוגית ומומחית לעתידנות עסקית בראיון פודקאסט במסגרת ועידת התחזיות 2025 של כלכליסט
"שנת 2025 מסתמנת השנה של התחלה מחדש. אנחנו בעיצומו של תהליך של מבראשית, לא רק בישראל אלא במקומות רבים וחשובים נוספים בעולם. הדמוקרטיות והכלכלה מתארגנות מחדש ואנחנו רואים את הצורך למצוא דרכים חדשות לפעול בעולם שבו אי-הוודאות היא הקבוע היחיד". כך אומרת עדי יופה טרנדולוגית ומומחית לעתידנות עסקית בראיון פודקאסט במסגרת ועידת התחזיות 2025 של כלכליסט בשיתוף בנק הפועלים וקבוצת הפניקס.
"העולם שלנו כבר מזמן לא פועל לפי התבניות שהכרנו," היא אומרת בפתיחת הראיון, כשהיא מתייחסת לשורת המשברים והשינויים שחווינו בשנים האחרונות. "מגפת הקורונה במרץ 2020 שברה את הקו, ממש כפי שמלחמת השביעי באוקטובר 2023 עשתה זאת," היא ציינה. לדבריה, השינויים הבלתי פוסקים - אם זה מגיפות, מלחמות או התקדמות טכנולוגית מהירה כמו AI - מחייבים אותנו לבחון מחדש את הפרדיגמות שהתרגלנו להישען עליהן.
"השבר הגדול הוא שבר האמון," מסבירה יופה. "גדלנו על המחשבה שהמדע והמדינה מגנים עלינו. כשהגיעה הקורונה, הבנו שזה לא המצב - המדע התמודד באיטיות, והמדינות נכנסו לסגר תוך כדי בלבול וחוסר ודאות. זה שבר עמוק, שבעצם שם את כולם במצב של שאלות קיומיות על מי שומר עליי בעולם כזה".
אחד הגורמים המרכזיים שמשנים את כללי המשחק הוא הבינה המלאכותית. "זה לא רק כלי פונקציונלי שמקצר לנו תהליכים," יופה מתארת. "AI משנה את האופן שבו אנחנו חושבים, לומדים ופועלים. הטכנולוגיה הזו מזינה אותנו כל הזמן, ואנחנו מזינים אותה בחזרה. היא הפכה להיות 'החבר הכי טוב' של חלק גדול מהצעירים." היא הסבירה כיצד הכניסה של AI משנה את התפיסה שלנו לגבי ידע ואמת. "גידלו אותנו להיות אנשי ידע, ללמוד, לצבור ניסיון - ועכשיו מגיעה טכנולוגיה שמערערת על כל זה. מי צריך ידע אישי כשיש AI שיודע 'לחשוב כמו עדי' או לצייר כמו ליאונרדו דה וינצ'י?"
יופה מתארת את התקופה הנוכחית ככזו שמלווה בפסימיות עמוקה. "אנשים מחפשים מחדש יציבות ומוכרות," היא אומרת. "זוהי תגובה טבעית לעולם כאוטי. אנחנו רואים התארגנות מחדש שמבטאת כמיהה לחזור ל'פשטות' שהייתה פעם - בין אם זה במנהיגות פוליטית נוסטלגית כמו טראמפ, ובין אם זה במותגים גדולים שמציעים מסרים חד-משמעיים." לדבריה, 2024 הייתה שנה של הרבה נוסטלגיה. "דיסני, למשל, חזרה לסיפורים הקלאסיים שלה. אנשים רוצים להיאחז בעבר ולהרגיש שהדברים בשליטה. זו לא רק חזרה למוכר - זו גם תחושת ביטחון בתקופה שבה נראה שהכול מתערער".
עם זאת, היא מזהירה מפני הנטייה להיתלות בעבר. "למרות הנוסטלגיה, צריך לזכור שהמציאות כבר לא תחזור למה שהייתה. אנחנו חיים בעולם חדש שבו ההתקדמות הטכנולוגית, השינויים החברתיים והכלכליים ימשיכו לשנות את כללי המשחק".
בסיום השיחה, יופה מביטה קדימה באופטימיות זהירה. "האתגר שלנו הוא לא רק לשרוד את העולם המשובש הזה, אלא למצוא בו הזדמנויות וליצור מציאות חדשה שמתאימה לתנאים המשתנים".