סגור
אירוע Roadshow תום ליבנה
(סיני דודפור )

RoadShow Event
"למשקיעים חשוב לראות יזמים שפתוחים ללמוד, לא כאלה שיודעים הכל"

כך לדברי תום ליבנה, מייסד ומנכ"ל Verbit באירוע ה-Roadshow של כלכליסט בשיתוף פועלים הייטק. ליבנה מנה את הדברים החשובים עבור היזמים בבחירת משקיע - קרדביליות, נטוורק של המשקיעים ותיאום ציפיות

"משקיעים רוצים להתאהב. הם רוצים להגיד 'אני מהמר את הקריירה שלי על הסטארט-אפ הזה'. הם רוצים להבין שאם הם ישקיעו הם יצליחו בעבודה שלהם ולכן אני כיזם צריך לחשוב איך אני משכנע את המשקיע שאני יכול לבנות פה חברה מצליחה ולייצר החזר משמעותי", כך אמר תום ליבנה, מייסד ומנכ"ל Verbit באירוע ה-Roadshow של כלכליסט בשיתוף פועלים הייטק.
ורביט גייסה מעל חצי מיליארד דולר וליבנה פתח את דבריו ביתרונות והחסרונות של גיוס כסף ממשקיעים. "מבחינת היתרונות – יש להם את הנטוורק שלהם והם יכולים לעזור לכם לגייס עובדים ולספק דלק לצמיחה. יתרון נוסף הוא הניסיון שיש להם בבניית חברות – הם השקיעו בהרבה חברות ויכולים להיות שותפים להצלחה. מבחינת החסרונות בגיוס כסף ממשקיעים, הראשון הוא שהם מחוייבים לאקזיט. משקיעים משקיעים במטרה להרוויח כסף, ובנוסף זה גוזל הרבה מאד זמן, מדוללים ובסופו של יום מאבדים שליטה בחברה", אמר.
הדברים שחשובים עבור היזמים בבחירת המשקיע הם ראשית: קרדביליות, נטוורק של המשקיעים ותיאום ציפיות. "חשוב לראות 'קבלות', היסטוריית השקעות, שמדובר בקרן אמיתית שמבינה גם בתחום שלכם ולא גוף שבחיים לא שמעו עליו". לאחר מכן חשוב לראות שלמשקיעים יש רשת קשרים משמעותית ויכולת להביא את סיבוב ההשקעות הבא, מה שתלוי ב'Track Record' שלהם והמותג שלהם.

1 צפייה בגלריה
תום ליבנה מנכ"ל ורביט Verbit
תום ליבנה מנכ"ל ורביט Verbit
תום ליבנה, מנכ"ל Verbit
(צילום: יריב כץ)

תיאום ציפיות, אומר ליבנה מאוד חשוב מכיוון שאם מדובר בקרנות של מעל מיליארד דולר, צריך לבנות בשבילם החזר מאוד משמעותי. "חשוב לברר מה הציפיות – אם נמכור ב-20-30 מיליון דולר, האם תהיו מרוצים? וכן מאוד חשוב האוטונומיה שלכם בתור מייסדים ומנכ"לים. זה שהם משקיעים כסף לא אומר שהם הולכים לנהל את החברה. זו החברה שלכם. יכול להיות שיהיו דעות שונות אבל צריך לדבר על טובת החברה".
"אני מאוד ממליץ לגייס ממשקיעים מקומיים. זה מאוד חשוב בהתחלה להיעזר להם דווקא בהם. מבחינת הידע וההיכרות עם התעשיה – אם אתם חברה של B2B אל תלכו למשקיע שמבין במוצרי צריכה, לכו למי שיש לו את הידע הדרוש לעזור לכם מכיוון שבסופו של דבר הוא הפרטנר. הוא יהיה בבורד שלכם ואתם צריכים לדעת שאתם מסתדרים היטב", אמר.
שאלה נוספת שיש לשאול לגבי משקיעים היא "איך תוכלו לעזור לי לגייס את הסיבוב הבא", אמר ליבנה. "המשקיעים הם כולם חברים ויכולים להרים טלפון לשותף בקרן אחרת. בשלבים מאוד מוקדמים מאוד חשוב ההנהלה וצוות העובדים ולמשקיעים יש נטוורק שיכול לעזור לכם בגיוס המנהלים הבאים. כמו כן מבחינת המכירות הקריטיות משקיעים יכולים להציג אתכם ללקוחות פוטנציאלים. מבחינתי המשקיעים היו היועצים שלנו, מנטורים וממש פסיכולוגים ברגעים הקשים. מבחינת אקזיט, משקיעים מכרו די הרבה חברות ואנחנו עדיין לא, ולכן הם יכולים לעזור גם בנושא הזה".
לגבי השגת השקעות נוספות ליבנה אמר שהסיכוי להצליח גדול הרבה יותר אם קרן שהשקיעה כבר בחברה תפנה לקרן אחרת מאשר כתיבת 'אימייל קר'. "תחשבו שיש מישהי שהולכת ברחוב ואתם רוצים 'להתחיל' איתה. אם פשוט תלכו אליה יש סיכוי אבל הוא נמוך, לעומת זאת אם החברה הכי טובה שלה תגיד לה שכדאי לה לצאת איתכם הסיכוי שזה יצליח הרבה יותר גבוה", אמר.
הטעויות הכי גדולות של יזמים בפניה למשקיעים, אמר ליבנה, הם ראשית, לא לשלוט בסיפור ובשוק. "אם יש משקיע שאתם רוצים להגיע אליו שמכיר את העולם שלכם ואתם לא שולטים בחומר – זה מוריד למשקיעים", אמר. הטעות השנייה היא 'לדעת הכל'. "למשקיעים חשוב לראות יזמים שפתוחים ללמוד, לא כאלה שיודעים הכל. אם אני מסתכל על איך אני הייתי לפני חמש שנים למדתי המון, הייתי פתוח להקשיב וללמוד", אמר.
טעויות נוספות הן להיות שלילי, "יזמים חייבים להיות אופטימיים וחיוביים", אמר, וכן להיות מאוד ממוקדים בווליואציה.
לגבי הדברים שיגרמו למשקיעים להתקדם בהשקעה, אמר ליבנה כי הדבר החשוב ביותר הוא FOMO, וכן מומנטום – מהו קצב הצמיחה ובנוסף אם יש משקיעים מהעבר האם הם משתתפים בהשקעה נוספת ואם לא אז למה לא, אמר.