חדשנות באשראי"יותר אנשים קונים היום מכוניות משומשות"
חדשנות באשראי
"יותר אנשים קונים היום מכוניות משומשות"
מוטי ברטון, מנכ"ל הליסינג הפרטי בקבוצת שלמה, אמר בשבוע חדשנות וצמיחה בעולמות האשראי של כלכליסט כי התייקרות המכוניות והמצב הכלכלי מובילים לתופעה של "שנמוך" הרכב. שי פלדמן, מנכ"ל סמל"ת: "מחירי ההובלה עלו בשל התארכות שרשרת האספקה"
היום שוק המשומשות בשנה סוערת. מה מורגש בשוק?
מוטי ברטון, מנכ"ל הליסינג הפרטי, קבוצת שלמה: "זו שנה טובה לשוק הרכב המשומש. התקופה מזכירה את ימי הפוסט־קורונה, יש ביקוש לרכב משומש, והלקוחות מתחלקים לשני עולמות: ליסינג פרטי כאלטרנטיבת קנייה ורכב משומש כפשרה לאור העלייה במחירי הרכב".
שגיב מגר, מנכ"ל, טרייד מוביל: "השוק, שהיה בעבר מאוד צפוי, ממש לפני כמה שנים, הפך לסוג של רכבת הרים. נקודת השבר היתה ב־7 באוקטובר, אז הביקוש קרס לחלוטין, אפס עסקאות בשוק. בנובמבר־דצמבר היה ריבאונד משמעותי, ובדצמבר תועדו כבר ביקושים מאוד גבוהים. משם נכנסנו ל־2024 עם ביקוש גבוה. מבחינה סטטיסטית ניתן לומר שחווינו כ־9% עלייה לעומת השנה הקודמת, כאשר ההיצע ירד ב־3%-2%. עוד נתון שהוא קריטי וחשוב להתייחס אליו הוא פערי המחיר. אם ניקח שנה לאחור, יש פער משמעותי בין כלי רכב חדש ומשומש. הפער מייצר ביקוש משמעותי לרכב משומש, וגם המצב גורם לאנשים ללכת על רכב משומש. אנו רואים ברשת שלנו לא מעט עסקאות שנמוך, כלומר מצב שבו אדם מגיע עם רכב ששווה 250 אלף שקל ומנמיך לרכב יותר זול, או רוכש שני רכבים באותו מחיר. יש כיום פחות כסף זמין, יש חוסר ודאות לגבי העתיד, אנשים יצאו למילואים ומצבם הפיננסי הורע, זה בהחלט מורגש".
כיצד המצב בים האדום משפיע על שוק הרכב הישראלי?
שי פלדמן, מנכ"ל סמל"ת: "ב־7 באוקטובר כולנו ספגנו אבידות כבדות, המגזר העסקי הוא תמונת מראה של המגזר הפרטי. יבואני הרכב בישראל נאלצו לבטל חלק גדול מההזמנות, המשבר החות'י כפה על יבואני הרכב עיקוף של הים האדום, ובמצב הזה שבו המכוניות מבצעות מעקף דרך הים התיכון נוצרו הזדמנויות רבות לאנשים רבים לאורך שרשרת האספקה. יש היום דרכים רבות לייבא רכבים מהמזרח, חלקם יורדים מהאונייה הראשונה ביוון או באיטליה, כלומר יש עוד יד בדרך שנוגעת ברכב ומייקרת את מחירי ההובלה. ומחירי ההובלה באופן טבעי פוגשים את הלקוח וזה מעלה את עלות הרכב".
האם העדפות הצרכנים משתנות?
ברטון: "שינויים גלובליים מייקרים את הרכב החדש ולכן עולם הליסינג הפרטי הוא מעין אי של שפיות למי שרוצה לרכוש רכב חדש, כי בעצם ההתייקרות, כלומר התשלום החודשי, היא מתונה מהתייקרות הרכבים. בשלוש השנים האחרונות ראינו עלייה של 20% בעלויות הרכב והתפעול לרכב ואנו מציעים עסקת ליסינג פרטי תפעולי שמשקפת את העלויות, אבל ההתייקרות הרבה יותר מתונה".
שוק הרכב הישראלי עבר 25% חדירה של רכב חשמלי. כיצד השוק מושפע?
ברטון: "רכב חשמלי הוא תופעה מעניינת שקורית בשוק, רכב חשמלי בשוק חודר יותר ויותר משנה לשנה, אחוז החדירה הוכפל מ־2022 עד 2024. זה מרשים, קצב הגידול מאוד גבוה. הליסינג הפרטי הוא מראה לעניין הזה, אף שאחוז החדירה בליסינג יותר נמוך כי אנו יותר זהירים בעניין הזה בגלל שאנו ערים לשוק הרכב המשומש והשוק המשני. אנו מבינים גם שיש כיום סובסידיה של המדינה שמממנת את עלות הרכב אך תהיה הגעה לנקודת איזון שעשויה להוריד את הביקוש".
פלדמן: "אנו מייבאים לא מעט מותגי רכב חשמלי, הונגצ'י עומדת להציג רכבים חדשים שמתחרים בטסלה 3 וטסלה מודל Y. למכוניות של WEY יש פלאג אין הייבריד, אלפא רומיאו, פיאט, אפילו פרארי בדרך לחשמל. אין ספק שהגידול שראינו בשנים האחרונות הוא מגמה חריגה בנוף העולמי. המנוע העיקרי לכך הוא הטבות המס, שפוגשות את הלקוח במס הקנייה בעת הרכישה - וגם בפער האחזקה. ישראל ברף גבוה של חדירת רכב חשמלי, יותר מארה"ב ואירופה, ומה שמניע את החדירה הזאת הוא בעיקרו מיסוי".
מגר: "שוק הרכב המשומש החשמלי הוא ער, נושם, חי, הוא שוק מהותי. כיום רוב הרוכשים שנכנסים לרכוש מכונית משומשת מתעניינים גם בחשמלית. שיטת המכירה של הרכב היא שונה. כשהלקוח מבקש רכב חשמלי, אנו לדוגמה נשאל קודם כל אם הלקוח גר בבית פרטי או משותף. יש לנו גם חברה אשר עוסקת בנושא התקנת העמדה, זהו חלק מתהליך המכירה של רכב חשמלי וזהו שוק שפעיל מאוד. אנו מבצעים התקנות של עמדות טעינה, וכיום הדבר המרכזי בעולם הרכב החשמלי המשומש הוא, למשל, פחות הקילומטרז' שנסע הרכב. מה שמעניין את הלקוחות הוא הסוללה, האחריות שלה למשל. שוק הרכב החשמלי אומנם בחיתוליו אבל הוא שוק שבהחלט יש מקום רב עבורו".