סגור
כנס מקומי קום – לוי הלוי
(צילום: קובי קואנקס, סיני דוד)

כנס האיקומרס
מנכ"ל כאל, לוי הלוי: "בעקבות המלחמה הישראלים עברו מכלכלת מוצרים לכלכלת חוויות"

"אחרי שיתוק ברבעון הראשון של המלחמה, השוק הישראלי מתאושש מהר ואנחנו עוברים למחזורי שיא" – כך לדברי לוי הלוי, מנכ"ל כאל בכנס האיקומרס של Google וכלכליסט: "קרוב לרבע מההוצאה שלנו, 23%, הולכת על חוויות. 70% כבר מתכננים את החוויה הבאה עם הוצאה גדולה יותר", הוא מוסיף

"ה-7 באוקטובר תפס את כולנו ואת המשק בהפתעה", אמר הלוי, שדיבר בשיחה עם כתבת "כלכליסט", עירית אבישר בכנס איקומרס של Google וכלכליסט. "הרבעון הראשון של המלחמה היה רבעון של התכווצות ושיתוק, עם קיטון של 6% במחזורים ו-22% במחזורי חו"ל, אחרי גידול של 30% ברבעון הקודם. אבל המשק התאושש מהר, ומתחילת 2024 רואים צמיחה ושיא במחזורים. אפשר להסביר את ההתאוששות גם במאפייני הצמיחה הרגילים בעולם כרטיסי האשראי, גם בריבאונד מהמלחמה, וגם בסוג של אסקפיזם שבא לידי ביטוי בצריכה".
מה השתנה בחודשים האחרונים? אילו מגמות אפשר לזהות?
"אנחנו רואים מגמה עולמית, המתחזקת במיוחד בישראל, של מעבר מכלכלת מוצרים לכלכלת חוויות. הדבר מתבטא במעבר מצריכה ואיסוף של מוצרים לצריכה לאיסוף של חוויות. הפרזנטורית הגדולה של זה היא טיילור סוויפט. עולם החוויות גדל בקצב כפול מהעולם הרגיל, 17% לעומת 8% בענפים הכלליים. קרוב לרבע מההוצאה שלנו, 23%, הולכת על חוויות. 80% ממי שחזרו מהחוויה מגדירים את ההוצאה כשווה. 70% כבר מתכננים את החוויה הבאה עם הוצאה גדולה יותר".
לפני שנתיים ראינו את ענקיות הטכנולוגיה גוגל ואפל נכנסות לעולם התשלומים בישראל, ומשתלטות על הארנקים הדיגיטליים. עד כמה זה איום מבחינתכם?
"זה לא איום, אלא הזדמנות. הביג-טק מייצרים לחברות אשראי שוק. זו חוויה טובה יותר שמאיצה את השימוש בכרטיס אשראי בקרב אוכלוסיות וענפים שהיו בעבר מבוססי מזומן. התחרות היא על הלקוחות, וגם חברות אשראי הן חלק ממנה. בכאל הבנו שעולם התשלומים משתנה, ופתחנו פלטפורמה פתוחה וגמישה שמאפשרת על בסיס כרטיס וירטואלי המחובר לחשבון תשלום, לייצר אקוסיסטם חדש עם יכולת לפתח ערך וחדשנות ללקוחות".
איך זה מתבטא באירוע גדול כמו מלחמה?
"מעבר לתמיכה בלקוחות פרטיים ובבתי עסק, במשבר שאין שום ניסיון עבר בהתמודדות אתו, בתוך חמש שנים שהיו סופר מאתגרות עם קורונה, הפיכה משטרית ומלחמה, יכולנו להתגייס ב-7 באקוטובר ולסייע גם למשפחות חטופים, על בסיס הפלפטפורמה שהשקנו ממש ימים ספורים לפני המלחמה. אני גאה שמשפחות חטופים ומשפחות שנוסעות לחו"ל משתמשות בכרטיס החכם שלנו בנסיעה שלהן".
איך הפלטפורמה עובדת? מה היא נתנות מעבר לתשלום?
"הפלפטורמה היא פתוחה ומאפשרת שיתופי פעולה רחבים. על בסיס כרטיס אשראי וחשבון תשלום היא מאפשרת לייצר מודלים עסקיים ותרחישי שימוש חדשים. למשל, כרטיס מעסיק, כרטיס רכש, כרטיס ילדים ועוד דברים רבים".
איך ייראה עולם התשלומים בעתיד?
"זה עולם שבסופו של דבר פוגש את הלקוח בנקודה המשמעותית והרגשית ביותר שלו. אל הבסיס מחברים הרבה דאטה של הלקוח, והדבר מאפשר הרבה הזדמנויות. השילוב בין הדברים יוצר עולם חדש רחב מאוד".