שבוע הסטארט-אפים"הג'נרטיב AI פתחה להייטק מבערים"
שבוע הסטארט-אפים
"הג'נרטיב AI פתחה להייטק מבערים"
ברק רגב, מנכ"ל Google ישראל, אמר ש"אחד הדברים שמייחדים את האקוסיסטם פה הוא שישראל נמצאת בחזית הטכנולוגיה"
יום השידורים השלישי בשבוע הסטארט־אפים של Google וכלכליסט עסק בהון אנושי וטאלנט בעידן ה־AI. פאנל בהובלת סופי שולמן מ"כלכליסט" דן בשינויים שעובר שוק העבודה בעקבות מהפכת הבינה המלאכותית, בתפקידים החדשים שנוצרים לעומת אלה שנעלמים, ובשינויים הארגוניים שכדאי להתחיל ליישם כבר היום.
"אם לפני כמה חודשים לקוחות שאלו אם נושא ה־AI אמיתי ויש להתייחס אליו, היום השאלות אחרות, כמו איך הארגון צריך להיערך ומה עושים עם ההון האנושי", אומרת דנה מאור, שותפה בכירה ב־McKinsey & Company. "אנחנו רואים שהג'נרטיב AI מאיצה משמעותית את היישום של הבינה המלאכותית, ומביאה את עולם האוטומציה לתפקידים שמעולם לא היתה בהם אוטומציה. אנחנו מצפים שכ־60% מהאינטראקציה עם הלקוחות יהיו בעוד כעשור בשילוב AI, ושמפתחי תוכנה ימצאו ש־55% מהפרודוקטיביות שלהם יוכלו להשתפר כתוצאה משימוש ב־AI. ומעל הכל, האם כתיבת תיאור תפקיד וריאיון של עובד במחלקת משאבי אנוש יוכלו להיעשות באופן אוטומטי. זה שינוי משמעותי שהרבה לקוחות מנסים להבין מה סדר הגודל שלו".
האם ה־AI משבשת את שוק הפרילנסרים? האם יש עבודות שהתייתרו?
"בארצות הברית הפרילנסרים מהווים כ־50% משוק העבודה, אז ההבחנה בינם לעובדים במשרה מלאה חסרת משמעות", אמר מיכה קאופמן, מייסד משותף ומנכ"ל Fiverr. “יש עבודות שהתייתרו אבל מה ששונה במהפכה הזאת זו המהירות. אפשר להסתכל על זה כעוד שלב תאוצה של רצף גדול שהתחיל לפני 150 שנה — המהפכה התעשייתית, מהפכת האוטומציה וה־Assembly line — דברים שייתרו את האדם במקומות שבהם יש עבודה חזרתית שלא מצריכה רגש, הבנה אנושית וקריאטיביות ששמורה לבני אדם. מי שעבד עם ChatGPT יודע שהוא מדבר בביטחון גם כשהוא אומר דברים מומצאים לחלוטין, וצריך מי שיפקח. רואים שהמהירות שבה נוצרים מקצועות חדשים גבוהה יותר מהמהירות שבה מקצועות ישנים נעלמים ולכן יש הזדמנות שתייצר יותר מקומות עבודה, אבל מי שלא הולך לעשות את הטרנספורמציה הזאת הולך להישאר מאחור".
איך ארגון מתאים את עצמו למציאות החדשה ומה זה עושה לו?
יונתן אידלסהיים, מנכ"ל Natural Intelligence: "אנחנו כבר רואים שינוי בתפקידים מסוימים, כמו כתיבת קוד. מפתחים יכולים לעשות דברים בצורה אוטומטית ויכולים לייצר יותר, וכך עם כוח אדם יציב אנחנו מסוגלים להוציא יותר. כבר התחלנו לקחת את ה־early adopters ודרכם להשתמש בכלים האלה כדי לייצר יעילות במגוון תפקידים. אנחנו עובדים עם השותפים שלנו בגוגל ובמקומות אחרים כדי לנסות להבין איך הם הולכים להתאים את עצמם, ואיך אנחנו הולכים להתאים את עצמנו. נוצרות הזדמנויות ופתאום אפשר להשתמש בכלים האלה בשביל לייצר חדשנות ולהגיע לסגמנטים וקהלי יעד חדשים שהיה לנו קשה לעשות בכלים ידניים".
ברק רגב, מנכ"ל Google ישראל, נתן לדוגמה את אבולוציית הענן שהתרחשה בעשור האחרון. "כולם היו בטוחים שאחרי שהענן ייכנס יהיו הרבה פחות אנשי מחשוב ובפועל נוצרו הרבה יותר משרות", אמר. המשרה הכי פופולרית, DevOps, לא היתה קיימת לפני כמה שנים. אחד הדברים שמייחדים את האקוסיסטם פה הוא שישראל נמצאת בעין הסערה של כל חזית טכנולוגית, יש תחושה שרוב הסטארט־אפים נכנסו בצעדים לעולם ה־AI הזה והג'נרטיב AI פתחה להם מבערים".