סגור
כנס בריאות הנפש 2024 - מיכל הרצוג רעיית נשיא המדינה
מיכל הרצוג, רעיית נשיא המדינה בכנס (צילום: יריב כץ)

כנס בריאות הנפש
מיכל הרצוג: "מאז ה-7 באוקטובר אנשים רבים הפכו את האישי ליוזמות לאומיות"

רעיית הנשיא השתתפה בשיחה עם אלמוג בוקר, בכנס בריאות הנפש של עמותת אנוש, ואמרה כי "אין ספק שגם אנשי המקצוע בבריאות הנפש זקוקים לעזרה". מנכ"לית העמותה, ד"ר הלה הדס, אמרה כי "התחום שלנו עדיין רחוק מאוד מרף משאבים מספק והוגן. המערכת הייתה בחוסר עצום עוד לפני המלחמה"

מנכ"לית עמותת אנוש ד"ר הלה הדס, השתתפה בשיחה בכנס בריאות הנפש של העמותה שהיא עומדת בראשה. לדבריה "התחום שלנו עדיין רחוק מאד מרף משאבים מספק והוגן. המערכת הייתה בחוסר עצום עוד לפני פרוץ המלחמה ויש לכם ולכולנו אחריות להציל אותה. נדרשת פעולה דחופה", אמרה הדס בפתח דבריה. "הכנס נרקם כדי לחשוב יחד, להתבונן על חלקים במפה המורכבת של בריאות הנפש בישראל מתוך אחריות לפעולה יוזמת, בשותפות מערכתית ורב מגזרית, צופה פני עתיד ומוקירת עבר". לדבריה: "מפתח חשוב להצלחה בתחום בריאות הנפש הוא איזון בין התייחסות לאוכלוסיות המוכרות למערכת הרפואית והשיקומית, לבין החדשות שמצטרפות. יש לנו אחריות לכולם".
הדס התייחסה לכנס ואמרה "לא נפתור את הבעיה היום, גם לא ניגע בכל הגזרות הרלוונטיות, אבל כן נטמון זרעים של סקרנות ותקווה, נשלב בין רגש לתובנות, בין אישי, מערכתי ולאומי, בין קריאה לשינוי לבין הערכה לקיים, בין חידושים לבין זהירות ביישומם, וכל זאת כשהפרט והקהילה לנגד ענינו. חשוב שנצא מכאן עם אחריות משותפת לטפח ולחזק את המנהיגות הקולקטיבית שלנו. לפני 20 שנים התחלנו עם הסלוגן 'בריאות הנפש זה הסיפור של כולנו' ועכשיו, התבהר עד כמה דייקנו".
כחלק מהכנס, דיבר אלמוג בוקר, פרשן הדרום של חדשות 12, בשיחה עם רעיית נשיא המדינה מיכל הרצוג.
"השבר הוא מאוד אישי, גם מעבר ללאומי", אמרה הרצוג. "חלק מהמשפחות הפכו לחברים ממש, כמו ההורים של הירש, וממש הייתה תקווה גדולה, ואני מקווה שהתקווה הזאת תהיה לגבי כל מי שעדיין שם בתופת. אנחנו חייבים להחזיר אותם. אני מרגישה שהחברה הישראלית לא תוכל להיות שלמה עד שכולם יחזרו".
כשאת יושבת עם המשפחות את יכולה להגיד להם שמדינת ישראל עושה הכל?
אני לא פוליטיקאית ולא אסטרטגית גדולה אבל אני מאמינה שכן. זה נושא שאסור לו שיהיה פוליטי. זה נושא אנושי והוא צו שלנו כמדינה שאחראית להביא כל אחד ולדאוג לכל אחד. כעורכת דין צעירה זכיתי לעבוד עם עו"ד אורי סלונים, שהיה איש הקשר בין המערכת למשפחות השבויים והנעדרים, כך שמקרוב חוויתי את המפגשים עם משפחת ארד ועם משפחות אחרות. אני יודעת כמה הסיטואציה הזו קשה מאוד וחוסר הוודאות למשפחות הוא הסיטואציה הכי קשה שיש. איני אשת מקצוע אבל מעודדת אנשים לדבר על תחום בריאות הנפש".
מתי הבנת בתחילת המלחמה שזה לא רק אירוע שיש בו נרצחים ונפגעים פיזית אלא אולי האירוע הכי גדול אי פעם של בריאות נפש?
"בשידורים באותו יום אפשר היה להבין את ההלם, את ההשפעות. בבוקר ה-9 באוקטובר הגעתי לשפיים למפגש עם תושבי כפר עזה ורותם משכונת הצעירים תיארה את השעות שהיו בבית מחבלים איתה ועם שני הילדים. אחד מהם אמר לה 'אל תדאגי אנחנו בנשים וילדים לא נוגעים'. אז בהם לא נגעו אבל ראיתי את הפנים שלה והבנתי שזה מצריך הרבה טיפול ועבודה. יומיים אחרי ביקרתי פצועים באיכילוב ושם התחדדו לי ההשלכות המאוד אישיות על כל אחד וזה חידד לי גם את האופן האישי שכל אחד מאיתנו מגיב לסיטואציות. מאז אני רואה הרבה אנשים שלוקחים את האישי שלהם ליוזמות גדולות יותר, לאומיות. הכותרת מאישי ללאומי מתאימה למה שעובר עלינו".
את חווה את זה בעצמך? נזקקת לטיפול?
"אני מרגישה את זה מצטבר ובדמיון מדמה שכבות שמצטברות. אנחנו נחשפים להמון כאב, אבל ופחד. אני שוחה אז אני מרגישה שלמים ולבריכות יש את האפקט המיטיב בבוקר".
בוקר סיפור את סיפורו האישי שחשף בפוסט על התקף החרדה שלו שהציל את משפחתו. "הבנתי שברגע שאתה מתבייש ולא מטפל זה עלול לפגוע בך כל החיים והחלטתי לשתף". לדבריו. "זה ששיתפת כל כך חשוב. לא להתבייש, לדבר, לבקש עזרה, לשאול שאלות. זה חשוב שאנשים משפיעים ידברו על זה. זה מעלה מודעות", אמרה הרצוג.
גם הצבא עבר מהפך?
"נכון. בצבא המודעות הרבה יותר גדולה. יש את העיבודים של החבר'ה שמשתחררים. הנשיא ואני הצטרפנו לכמה מפגשים כאלה".
תרצי להגיד משהו להגיד לאנשי ונשות המקצוע שעובדים מאז בלי הפסקה?
"העבודה הגדולה תבוא ביום שאחרי. אנחנו עכשיו עדיין מגויסים למרות הזמן עובר ויש שחיקה, אבל אנשים מתנדבים ועוזרים ויוזמים מהניסיון והכאב שלהם. אין ספק שגם צריך לעזור לעוזרים, גם אנשי המקצוע זקוקים לעזרה. אני רוצה לסיים בנימה אופטימית. בפתיחת שנת הלימודים נסענו ליד מרדכי. הילדים התקבצו והיתה התרגשות עצומה. אני מרגישה שהכוח שהם נתנו אחד לשני הוא לפעמים החוסן האמיתי".