ועידת לונדוןמנכ"לית לאומיטק: "חברות צריכות לבחון את הצעת הערך הייחודית שלהן לעתיד הקרוב"
ועידת לונדון
מנכ"לית לאומיטק: "חברות צריכות לבחון את הצעת הערך הייחודית שלהן לעתיד הקרוב"
כך אמרה תימור ארבל-סדרס, מנכ"לית לאומיטק בוועידת Mind The Tech של כלכליסט ובנק לאומי שנערכת בלונדון, והוסיפה כי: "מנצחי המשבר יהיו אלה שחושבים בצורה ביקורתית, נוקטים בפעולה ומתאימים עצמם לנוף המשתנה"
"החודשים האונים מרגישים לפעמים כמו סצנה הלקוחה מסרט – כותרות החדשות מלאות בדיווחים על מיתון, אינפלציה ושיעורי ריבית עולים, וקריסות של בנקים. התנודתיות בשוקי ההון גורמות לכולנו להיות דרוכים. קריסת סיליקון ואלי בנק היא דוגמה אחת להשלכות שיש לשינויים החדים הללו בשווקים". כך פתחה תימור ארבל-סדרס, מנכ"לית לאומיטק, את דבריה בוועידת Mind The Tech של כלכליסט ובנק לאומי שנערכת בלונדון.
לדבריה, "אנחנו בלאומיטק מודעים לכך שזו תקופה לחוצה עבור חברות סטארט-אפ וקרנות הון סיכון רבות, והגברנו את הסיוע שאנחנו מעניקים. הרחבנו את מסגרת ההלוואות שלנו לחברות טכנולוגיה על מנת לתמוך בחברות בצמיחה. הצוותים שלנו עבדו מסביב לשעון, ועזרנו ללקוחות שלנו להעביר מעל למיליארד דולר לישראל בתוך 24 השעות הראשונות לאחר הקריסה. בכוונתנו להמשיך לעשות כל שבכוחנו כדי לסייע ללקוחות להתגבר על התקופה המאתגרת הזו".
ארבל-סדרס דיברה על המשבר הפיננסי: "האקו-סיסטם של תעשיות הסטארט-אפ וההון סיכון בהחלט מרגישים את הלחץ. חברות הסטארט-אפ עומדות בפני מציאות חדשה של ירידה בהערכות השווי ותחרות קיצונית על הון ומשאבים. בו בזמן, המשקיעים יושבים על הגדר, ובעוד המשבר מתמשך מחפשים להשיג עסקאות טובות יותר. מהזווית הישראלית, התנאים מועצמים על ידי חוסר הוודאות הפוליטי המקומי. אנחנו עוקבים אחר המצב ומקווים שהדברים יפתרו במהירות, כך שסקטור ההייטק – אחד מהמנועים המרכזיים של הכלכלה הישראלית, יוכל להמשיך ולשעוט קדימה".
"כעת, אני מעדיפה להסתכל מעבר לאווירה הקודרת ולדבר על הקשת שתופיע אחרי הסערה. כיצד נוכל להיחלץ חזקים יותר מהמשבר. כפי שאמר וינסטון צ'רציל: 'לעולם אל תתנו למשבר טוב להתבזבז'. על מנת לעשות זאת, עלינו ראשית להסתכל על התמונה המלאה. הנתונים של 2022 יעזרו להוביל אותנו בכיוון. אי אז, חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו 5.6 מיליארד דולר ב-212 עסקאות ברבעון הראשון לבדו. השנה, הקצב הואט משמעותית. בהתבסס על נתוני מכון המחקר IVC, בשלב זה אנחנו עומדים רק על 1.2 מיליארד דולר ב-72 עסקאות. הגודל הממוצע של העסקאות ירד מ-26 ל-17 מיליון דולר. לא זו בלבד, אלא ש-700 מיליון דולר מתוך ה-1.2 מיליארד דולר עברו למספר מצומצם של חברות, הנמצאות כבר בשלבים מתקדמים יותר. רק 500 מיליון דולר הנותרים חולקו בקרב חברות קטנות יותר, שערכו סבבי גיוס מוקדמים. כלומר, אנחנו בתקופה מורכבת לחברות הסטארט-אפ".
"יש נקודות אור. יש ביטוי בעברית 'עם שאינו זוכר את עברו ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל'. משברים פיננסים פורצים מעת לעת, אך הם אינם עניין קבוע. כבר חווינו זאת בעבר עם משברי הדוט קום והסאב פריים. אחרי התפוצצות בועת הדוט קום השוק הזדקק לכעשרה רבעונים כדי להתאושש, והוא נזקק ל-9 חודשים כדי להתגבר על משבר הסאב פריים. בהתבסס על כך אנחנו יכולים להעריך שאם המשבר הנוכחי החל בתחילת 2022, המצב עשוי להשתפר בסביבות אמצע 2024. לאחר שמשבר מסתיים השווקים מזנקים בחזרה".
לדבריה, "אף ששוק ההון סיכון נמצא כרגע בהקפאה, שכן המשקיעים ממתינים לראות כיצד תתפתח הסיטואציה והיזמים מנסים להימנע מסבבים שיורידו את הערכות השווי, עלינו לזכור שיש לא מעט כסף שעדיין מסתובב. הסיבה היא שחברות שמתכוננות היטב היום לא רק שהן ישרדו אלא הן ממוצבות במקום טוב לנצל את המצב לטובתן לאחר סיום המשבר".
"תוודאו שאתם החברות הללו. בתקופות של משברים, חברות צריכות להיות מסוגלות להתאים עצמן במהירות כדי לשרוד. הן צריכות להסתכל קדימה אל לא רחוק יותר מ-2025, ולדמיין כיצד ייראה השוק אז ומי ישלוט בו. צריך לחשוב בביקורתיות על המוצרים והשירותים שהם יציעו. השינויים בשוק עשויים לחולל מהפכה בתעשיות ובלקוחות שלהם, ויהיו להם השלכות משמעותיות על העסקים שלהם".
"לאחר שמבססים חזון ברור לגבי העתיד הקרוב, חיוני לסייע לחברות להתאים עצמן במהירות, ולהבטיח את הרלוונטיות שלהן ביום שאחרי. כדי לעשות זאת באפקטיביות יש להתעמק במי הן באמת, ובמה גורם להן לנצח בשוק. על ידי זיהוי החוזקות והחולשות שלהן, הן יוכלו להבין את הצעת הערך הייחודית שלהם. עליהן לשאול עצמן: מה השווי שאנחנו מביאים לשוק? מה מבדיל אותנו מהמתחרים? על ידי הערכה מחדש של הצעת הערך החברות יכולות להיות מוכנות בצורה טובה יותר להתאים עצמן ולהתפתח. כדי להתכונן לעתיד, חברות צריכות לזהות נכסים שהן זקוקות להם על מנת לעמוד ביעדים, ולהשקיע בהם. חלקן אולי יצטרכו לרכוש טכנולוגיות חדשות או לגייס עובדים, אחרות אולי יצטרכו לשנות את המוצרים שלהן כדי להבטיח שהן עדיין עונות על הצרכים של השוק. חברות אחרות, עשויות לחפש הזדמנויות חדשות כדי להתחדש. חברות חייבות לזהות את האספקטים הללו ולתכנן פעולות שיעזרו להן להתגבר ולהתקדם".
"חברות צריכות גם לחתוך עודפים ולהתמקד באלמנטים הבסיסיים שמניעים את העסק שלהן. פירוש הדבר, שעליהן להיפטר מכל מה שלא מוסיף שווי. נקיטת הפעולות הללו תסייע לחברות להיחלץ מהמשבר חזקות יותר. המנצחים של המשבר יהיו אלו שחושבים בצורה ביקורתית, נוקטים בפעולה ומתאימים עצמם לנוף המשתנה. זכרו, אחרי כל סערה השמש שוב תזרח. היו מוכנים לנצל את ההזדמנויות ברגע שהן צצות".