הוועידה הכלכליתשאשא-ביטון: "המורים יישארו במערכת בעזרת העלאת שכר ורפורמת הבגרויות"
הוועידה הכלכלית
שאשא-ביטון: "המורים יישארו במערכת בעזרת העלאת שכר ורפורמת הבגרויות"
את הדברים אמרה שרת החינוך במסגרת הוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ולאומי. שנשאלה על הבחירות הקרובות השיבה: "אם היינו מוכנים לשבת תחת נתניהו לא הייתה נוצרת הממשלה הזאת. היו הרבה מאמצים לגרום לנו לשבת איתו בכנסת הזאת והם לא צלחו"
שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון, התארחה היום בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי ודיברה עם כתב כלכליסט שחר אילן.
אי אפשר שלא להתייחס לזה שכבר מאתמול בערב את ברשימה חדשה, ואחת השאלות היא האם בעוד כמה חודשים נראה אותך יושבת בממשלה שבה נתניהו הוא ראש הממשלה?
"אני חושבת שהשאלה הזו מיצתה את עצמה, אם היינו מוכנים לשבת תחת נתניהו לא הייתה נוצרת הממשלה הזאת. היו הרבה מאמצים לגרום לנו לשבת איתו בכנסת הזאת והם לא צלחו. אנחנו כאן כדי ליצור אלטרנטיבה אמיתית, מפלגה ממלכתית שאמורה לחבר אליה את כולם, החל מתומכי נתניהו ועד כל מי שמגדיר את עצמו מרכז, וזה הפתרון".
המפלגה שלכם תחיל גם את כחול לבן, האם בצפיפות הזאת תוכלי לחזור למשרד החינוך?
"אני מכוונת למשרד החינוך, יש לי הרבה משימות חשובות להשלים".
האם את שרת החינוך שתצליח להגיע לראשונה מזה שנים לראשון בספטמבר ללא איומי שביתה?
"אין שום סיבה להגיע ל-1 בספטמבר ללא הסכם שכר. אנחנו מקיימים דיונים קדחתניים בנושא, ואני מקווה שתוך שבוע שבועיים נגיע לפריצת דרך ונסגור את הסיפור הזה".
מה קורה בדיונים מאז שהתחיל החופש ואי אפשר לשבות?
"אנחנו נמצאים בדיונים על מודל עלייה בשכר המורים. יש כאן בעיה אמיתית שאם לא נפתור אותה מי שישלם את המחיר זה הילדים, ההורים והחברה במדינת ישראל. אם לא נפתור את המשבר הזה, חברה שלמה תשלם את המחיר".
האם אגף התקציבים אשם בחוסר ההסכמות?
"בהתחלה, מי שלא הבין שאנחנו נמצאים בבעיה חמורה זה אגף התקציבים. לשמחתי זה כבר לא נכון, ואני מקווה שבקרוב נגיע לפתרון הבעיה. אגף התקציבים לא הבין שכל עיכוב עם הסכם השכר יגרום לעוד ועוד מורים לעזוב את המערכת ויצור משבר, ולכן אנחנו חייבים לסיים את נושא הסכם השכר כמה שיותר מהר".
אי אפשר להשתחרר מהרושם שלמערכת החינוך יש 2 מנהיגות, את ויפה בן דוד. מה דעתך על כך?
"מאוד הפתיע אותי שבחודשים האחרונים שואלים אותי את מי את מייצגת, את התלמידים או את המורים. אבל אני אומרת: אם אין לי מורים, את מי אני מייצגת? מי יממש את הרפורמות? בלי מורות וגננות אין מערכת חינוך. כשאני דואגת לשכר את המורים אני דואגת לחינוך של הילדים שלנו. ההורים רוצים חינוך טוב, בלי שביתות ועם יציבות במערכת החינוך. הם רוצים לשים את הילד שלהם במערכת החינוך ולהיות בטוחים. על זה בדיוק אני שומרת".
יש בערך 100 אלף מורים בהסתדרות ובתור מחכים המורים של העל יסודיים. האם האמירה של שכר התחלתי של 10,000 שקל לא פופוליסטית?
"האמירה של 10,000 שקלים למורה מתחיל היא לא פופוליסטית, היא מתפשרת. כל שקל ששמים במערכת החינוך הוא השקעה, לא הוצאה. אנחנו משקיעים בדור העתיד של מדינת ישראל וכל שקל שנשים- נראה אותו בחזרה. יכולנו לסיים את זה לפני חודשיים אם היינו מסכימים על העלאה של 200 שקלים, אבל אנחנו חייבים להתייחס לסוגיית מורים המתחילים, לתמרץ את המורים לקחת תפקידים נוספים כמו מחנכים, לתמרץ מנהלים כראוי כדי לעודד מורים לקחת עוד אחריות ועוד. אנחנו חייבים להשתמש בתמרוצים האלה כדי ליצור מערכת חינוך טובה. מערכת חינוך טובה משפיעה על החברה שלנו, על הערכים שלנו ועל המדינה כולה".
על מה יפה בן דוד צריכה לוותר?
"בתוך השיחות שקיימנו בחודשים אחרונים, הגענו לעמק השווה בנוגע לתגמול המורים הוותיקים. חייבים לתת תמרוץ גם להם. יש שם אנשים טובים שהמערכת השקיעה בהם, וחשוב לשמור עליהם. בהתחלה היה שיח שמורים ותיקים וחדשים מקבלים את אותו תגמול. הגענו להסכמה ששכר המורים ההתחלתיים יעלה מ-6,900 שקל ל-10,000 שקל, ומורים ותיקים יקבלו ההלאה יותר קטנה. מעבר לזה, אני מייצגת את החינוך במערכת החינוך בישראל, והיא מייצגת את האינטרס של המורים, שהם כוח האדם שבלעדיו אני לא יכולה לעשות כלום".
האם את הורסת את הלימודים ההומניים ברפורמת הבגרויות שלך?
"ברור לחלוטין שהתשובה היא לא. אנחנו מקדמים את מערכת החינוך, במיוחד את המקצועות ההומניים, למקום שמדברים עליו כבר הרבה זמן. חשוב לנו שלימודי הספרות, ההיסטוריה והאזרחות יהיו טובים יותר, שיהיו לתלמידים כלים שמתאימים למאה ה-21. לא היה שום ביטול של בגרויות, אלא שינוי שיטה, ואני מציעה לכולם להתקדם, גם לאנשים שמורגלים לשיטה הישנה. מערכת החינוך חייבת להתאים את עצמה למציאות המשתנה".
מערכת החינוך מתאפיינת בשרים שמעבירים רפורמות ולא נשאר מהם הרבה, האם זה גם מה שיקרה עם הרפורמות שלך?
"אנחנו העברנו את מעונות היום למשרד החינוך שזה היה מהלך מתבקש, הבאנו כסף לטובת תקנים ופיקוח, ואנחנו נמצאים רק בתחילת הדרך. אי אפשר יהיה להוציא אותם מעכשיו ממשרד החינוך. נתנו אוטונומיה למנהלים כדי שכל מנהל יוכל לעשות את מה שנכון בהתאם לצרכים שלו, אי אפשר יהיה לשנות את זה. הרפורמה בבגרויות יצאה לדרך, ואני לא רואה אף שר שיחזיר את הבגרויות לשיטה המיושנת של לשנן ולזכור. אני לא באתי לגזור סרטים, תהליכים כאלה לוקחים הרבה שנים ואני יודעת שזרעתי את הזרעים".
איך צריך להתמודד עם נשירת המורים ממערכת החינוך?
"נשירת המורים והמשבר של כוח אדם במערכת החינוך נוצר במערכת החינוך בשנתיים האחרונות והקצין בקורונה. מינואר התחלנו לדבר על כך שאם לא נעלה את שכר המורים אנחנו נמצא את עצמנו איפה שאנחנו היום, אבל נושא השכר לבדו לא עושה את השינוי. האוטונומיה והרפורמה בבגרויות תייצר למורים יכולת ללמד בצורה אחרת וחדשנית, ויסייעו לנו לשמור על מורים להישאר במערכת כי הם ירגישו רלוונטיים. הרפורמה תשפיע על כל המערכת, כי כבר משלב היסודי המורים ידעו שהם יכולים ללמד בצורה דינמית ומעניינת, ולא חייבים ללכת בדיוק לפי תבנית קבועה ומוגדרת כמו שהיה עד עכשיו".
האם אנחנו נראה בקרוב הקמה של אוניברסיטה בגליל?
"אנחנו נמצאים בתהליך שבסופו תהיה עוד אוניברסיטה בגליל, יש ועדה שעובדת ברצינות רבה, ואוניברסיטה בגליל תהיה".